דבר תורה לפרשת תצוה – בִּגדֵי כפרה

בעקבות פרשת תצוה העוסקת בבגדי הכהן הגדול ובעקבות פרשת הרב אלון - בני במחשבות על מיניות, בושה, כיסוי וגילוי

אדם וחוה

לפני החטא הלך אדם הראשון נטול בגדים בגן העדן. ההופעה של הבגד הייתה קשורה בחטא המיניות – האדם ואשתו התכסו בעלה תאנה שנועד להסתיר את ערוותם ואת החטא. הבגד, אם כן, כרוך בבושה וברצון להסתיר.
בשלב שאחר כך, לבקשת האדם ואשתו, אלוקים תופר להם כותנות עור. אלו מייצגות כבר בגד שהוא שלב אחד מעבר לעלה התאנה הנועד להסתיר את חטא המיניות: לא רק בושה אלא גם בגדים שנועדו לתת כבוד ללובש אותם.

בפרשתנו, על פני 43 פסוקים, מתוארים בפירוט רב בגדי אהרון ובניו. פרטי הבגדים והחומרים שמהם הם עשויים. על פי חז"ל גם בגדים אלו שימשו לכפרה. בהמשך לקו המחשבה שלנו, חז"ל אומרים שהמכנסיים נועדו לכפר על חטאים הקשורים במיניות, כמו שכתב רבי יהודה הלוי בפיוטו:

אַשְׁרַי עַיִן רָאֲתָה כֹּהֵן בְּהוֹד וַעֲטָרֶת
מָלֵא מֵאוֹר נֹצֵץ וְהוֹד עֹטֶה כְּאַדָּרֶת
עֹלֶה לְבֵית מִקְדָּשׁוֹ לַעֲמֹד עַל מִשְׁמָרֶת
לָבוּשׁ שְׁמֹנָה בְגָדִים לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת

אַשְׁרַי עַיִן רָאֲתָה יָפְיוֹ בְּפָנִים קִלְקָל
מָלֵא מֵאוֹר נֹצֵץ וְאֹרַח לְפָנָיו מְסֻקָּל
עֹלֶה לְבֵית מִקְדָּשׁוֹ בְּעָם נִכְבָּד לֹא נָקָל
לָבוּשׁ חֹשֶׁן לְכַפֵּר עַל כָּל מִשְׁפָּט מְעֻקָּל

אַשְׁרַי עַיִן רָאֲתָה הֲדַר בֹּאוֹ לְכַפָּרָה
מָלֵא מֵאוֹר נֹצֵץ כְּצֵאת הַשֶּׁמֶש בִּגְבוּרָה
עֹלֶה לְבֵית מִקְדָּשׁוֹ לִצְפִירַת תִּפְאָרָה
לָבוּשׁ אֵפוֹד לְכַפֵּר עַל עֲבֹדָה זָרָה

אַשְׁרַי עַיִן רָאֲתָה וְהוּא בְּסוֹד הָמוֹן רַבָּה
מָלֵא מֵאוֹר נֹצֵץ כְּלַפִּיד אוֹ כְמוֹ לַבָּה
עֹלֶה לְבֵית מִקְדָּשׁוֹ בְּאֹם נְקִיּוּת מְרֻבָּה
לָבוּשׁ כְּתֹנֶת לְכַפֵּר לַדָּם אֲשֶׁר שֻׁפַּךְ בָּהּ

אַשְׁרַי עַיִן רָאֲתָה דָּגוּל בְּסוֹד הָרוּחַ
מָלֵא מֵאוֹר נֹצֵץ כְּאוֹר שֶׁמֶשׁ זָרוּחַ
עֹלֶה לְבֵית מִקְדָּשׁוֹ וְעָלָיו הוֹד סָרוּחַ
לָבוּשׁ מִצְנֶפֶת לְכַפֵּר עַל גַּסּוּת הָרוּחַ

אַשְׁרַי עַיִן רָאֲתָה הֲדַר אַבְנֵט בְּחָגְרוּ
מָלֵא מֵאוֹר נֹצֵץ וּפֹרֵשׂ כַּשַּׁחַר אוֹרוֹ
עֹלֶה לְבֵית מִקְדָּשׁוֹ לְכַפֵּר עַל עֲוֹן יִצְרוֹ
וְעַל הָעֲרָיוֹת לְכַפֵּר מִכְנְסֵי בַד עַל בְּשָׂרוֹ

אַשְׁרַי עַיִן רָאֲתָה סְבִיב מְעִילוֹ פַּעֲמֹנִים
מָלֵא מֵאוֹר נֹצֵץ מֵשִׁיב אֲמָרִים נְכֹנִים
עֹלֶה לְבֵית מִקְדָּשׁוֹ בְּצִיץ וּמְעִיל בֶּאֱמוּנִים
מְעִיל עַל לָשׁוֹן רְמִיָּה וְצִיץ עַל עַזֵּי פָּנִים.

בגדי הכהן הגדול קשורים אף הם לחטא המיניות, אולם הבגדים נועדו כדי שכולם יראו אותם "לכבוד ולתפארת".

הבגדים נועדו לומר, לדעתי, שיש מיניות מתוקנת ושהיא "על השולחן". מצד אחד, אנחנו לא מצדדים ב"עירום חופשי" האמור לבטא את המיניות שלפני החטא בגן עדן. אנחנו חיים בעולם שאחרי החטא. בעולם שבור ולא מתוקן, ובו יש צורך בצניעות ובבגדים. אך מצד שני הכהן הגדול איננו לובש "עלה תאנה" הכרוך בבושה ובהסתר. אדרבא, הבגדים מפורטים היטב ועשויים בפאר רב.
בכך לדעתי התורה מלמדת אותנו שגם אם המיניות מובעת במכנסיים המכסים על הערווה, הרי שהמיניות יכולה להיות מתוקנת ולשמש חלק מעבודתו של כהן גדול.

יהי רצון שנזכה כולנו לכותנות של אור, ושנדע לתקן את עצמו עד נזכה ונראה "הֲדַר אַבְנֵט בְּחָגְרוּ / מָלֵא מֵאוֹר נֹצֵץ וּפֹרֵשׂ כַּשַּׁחַר אוֹרוֹ".

שבת שלום,

בני

כשהייתי בשיעור א', ישיבת מעלה גלבוע, חשבתי שמורכבות היא הדבר החשוב ביותר בעולם.

קשיים אישיים ודיסוננסים זהותיים נתפסו בעבורי כחובה דתית. חשבתי שעל מנת לא להפוך את הדתיות שלי לפלסטר ליברלי, אני חייב להמשיך לתפוס בדעות שצרמו והפריעו לי. לא רציתי "לפתור" את השאלה הלהט"בית או הפמיניסטית. פתרון היה בעבורי השטחה, רידוד של המורכבות הקיימת.

קרא עוד »

"רק שבועיים לפני שהתחתנתי סיפרתי לסבתא שאני הומו"

אני ואלוהים: "אני דתי. אף פעם לא היתה לי בעיה. אני באמת ובתמים מאמין שהבעיה היא לא בדת, אלא עם הדתיים. אני לא רואה שיש קונפליקט בין גאווה לבין התורה. לא כל המצוות וכל האיסורים קשורים אל כל אדם, כמו שהלכות שחיטה לא רלוונטיות לצמחוני.

קרא עוד »

ח"כ סמוטריץ,

לא תכננתי לכתוב, הספיק לי בנתיים להתווכח עם השלטים שלך בכל רחבי הישוב תוך כדי ריצות הבוקר שלי , אבל הבוקר השלטים נעלמו והמילים מתפרצות לי החוצה, מבקשות להשמיע קול , קול של רבות ורבים שפגשתי בשנים האחרונות במסגרת תפקידיי ועיסוקיי.

קרא עוד »

שתפו את המאמר