לעדכונים על פעילויות ואירועים:

דבר תורה לפרשת תצוה – בִּגדֵי כפרה

אדם וחוה

לפני החטא הלך אדם הראשון נטול בגדים בגן העדן. ההופעה של הבגד הייתה קשורה בחטא המיניות – האדם ואשתו התכסו בעלה תאנה שנועד להסתיר את ערוותם ואת החטא. הבגד, אם כן, כרוך בבושה וברצון להסתיר.
בשלב שאחר כך, לבקשת האדם ואשתו, אלוקים תופר להם כותנות עור. אלו מייצגות כבר בגד שהוא שלב אחד מעבר לעלה התאנה הנועד להסתיר את חטא המיניות: לא רק בושה אלא גם בגדים שנועדו לתת כבוד ללובש אותם.

בפרשתנו, על פני 43 פסוקים, מתוארים בפירוט רב בגדי אהרון ובניו. פרטי הבגדים והחומרים שמהם הם עשויים. על פי חז"ל גם בגדים אלו שימשו לכפרה. בהמשך לקו המחשבה שלנו, חז"ל אומרים שהמכנסיים נועדו לכפר על חטאים הקשורים במיניות, כמו שכתב רבי יהודה הלוי בפיוטו:

אַשְׁרַי עַיִן רָאֲתָה כֹּהֵן בְּהוֹד וַעֲטָרֶת
מָלֵא מֵאוֹר נֹצֵץ וְהוֹד עֹטֶה כְּאַדָּרֶת
עֹלֶה לְבֵית מִקְדָּשׁוֹ לַעֲמֹד עַל מִשְׁמָרֶת
לָבוּשׁ שְׁמֹנָה בְגָדִים לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת

אַשְׁרַי עַיִן רָאֲתָה יָפְיוֹ בְּפָנִים קִלְקָל
מָלֵא מֵאוֹר נֹצֵץ וְאֹרַח לְפָנָיו מְסֻקָּל
עֹלֶה לְבֵית מִקְדָּשׁוֹ בְּעָם נִכְבָּד לֹא נָקָל
לָבוּשׁ חֹשֶׁן לְכַפֵּר עַל כָּל מִשְׁפָּט מְעֻקָּל

אַשְׁרַי עַיִן רָאֲתָה הֲדַר בֹּאוֹ לְכַפָּרָה
מָלֵא מֵאוֹר נֹצֵץ כְּצֵאת הַשֶּׁמֶש בִּגְבוּרָה
עֹלֶה לְבֵית מִקְדָּשׁוֹ לִצְפִירַת תִּפְאָרָה
לָבוּשׁ אֵפוֹד לְכַפֵּר עַל עֲבֹדָה זָרָה

אַשְׁרַי עַיִן רָאֲתָה וְהוּא בְּסוֹד הָמוֹן רַבָּה
מָלֵא מֵאוֹר נֹצֵץ כְּלַפִּיד אוֹ כְמוֹ לַבָּה
עֹלֶה לְבֵית מִקְדָּשׁוֹ בְּאֹם נְקִיּוּת מְרֻבָּה
לָבוּשׁ כְּתֹנֶת לְכַפֵּר לַדָּם אֲשֶׁר שֻׁפַּךְ בָּהּ

אַשְׁרַי עַיִן רָאֲתָה דָּגוּל בְּסוֹד הָרוּחַ
מָלֵא מֵאוֹר נֹצֵץ כְּאוֹר שֶׁמֶשׁ זָרוּחַ
עֹלֶה לְבֵית מִקְדָּשׁוֹ וְעָלָיו הוֹד סָרוּחַ
לָבוּשׁ מִצְנֶפֶת לְכַפֵּר עַל גַּסּוּת הָרוּחַ

אַשְׁרַי עַיִן רָאֲתָה הֲדַר אַבְנֵט בְּחָגְרוּ
מָלֵא מֵאוֹר נֹצֵץ וּפֹרֵשׂ כַּשַּׁחַר אוֹרוֹ
עֹלֶה לְבֵית מִקְדָּשׁוֹ לְכַפֵּר עַל עֲוֹן יִצְרוֹ
וְעַל הָעֲרָיוֹת לְכַפֵּר מִכְנְסֵי בַד עַל בְּשָׂרוֹ

אַשְׁרַי עַיִן רָאֲתָה סְבִיב מְעִילוֹ פַּעֲמֹנִים
מָלֵא מֵאוֹר נֹצֵץ מֵשִׁיב אֲמָרִים נְכֹנִים
עֹלֶה לְבֵית מִקְדָּשׁוֹ בְּצִיץ וּמְעִיל בֶּאֱמוּנִים
מְעִיל עַל לָשׁוֹן רְמִיָּה וְצִיץ עַל עַזֵּי פָּנִים.

בגדי הכהן הגדול קשורים אף הם לחטא המיניות, אולם הבגדים נועדו כדי שכולם יראו אותם "לכבוד ולתפארת".

הבגדים נועדו לומר, לדעתי, שיש מיניות מתוקנת ושהיא "על השולחן". מצד אחד, אנחנו לא מצדדים ב"עירום חופשי" האמור לבטא את המיניות שלפני החטא בגן עדן. אנחנו חיים בעולם שאחרי החטא. בעולם שבור ולא מתוקן, ובו יש צורך בצניעות ובבגדים. אך מצד שני הכהן הגדול איננו לובש "עלה תאנה" הכרוך בבושה ובהסתר. אדרבא, הבגדים מפורטים היטב ועשויים בפאר רב.
בכך לדעתי התורה מלמדת אותנו שגם אם המיניות מובעת במכנסיים המכסים על הערווה, הרי שהמיניות יכולה להיות מתוקנת ולשמש חלק מעבודתו של כהן גדול.

יהי רצון שנזכה כולנו לכותנות של אור, ושנדע לתקן את עצמו עד נזכה ונראה "הֲדַר אַבְנֵט בְּחָגְרוּ / מָלֵא מֵאוֹר נֹצֵץ וּפֹרֵשׂ כַּשַּׁחַר אוֹרוֹ".

שבת שלום,

בני

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.