לעדכונים על פעילויות ואירועים:

מפגש אלול: האם בחברותא יש ניצנים נאו-רפורמיים?

torahהמפגש נערך לאור דברי הרב שפירא, לחץ כאן.

בדיון השתתפו:
הרב מנחם בורשטין – ראש מכון פוע"ה וממקורבי הרב מרדכי אליהו שליט"א;
הרב יהודה גלעד – ראש ישיבת מעלה גלבוע ורב קיבוץ לביא;
הגב' חיותה דויטש – פעילה בקולך, עיתונאית ופובליציסטית.
מנחה: צחי מזומן.

סיכום המפגש

הדיון היה באולם היותר גדול שלנו, והדבר אפשר לפתוח מעגל רחב של כיסאות, ולשבת במעגל רחב עת חברי הדיון היו חלק ממנו. לבקשת חלק מהמשתתפים בדיון – אנו לא מביאים כאן תמליל או תקציר של מה שנאמר בו, שכן הדיון הוגדר כשיחה פנימית.

כן ניתן וכדאי לציין שהרב בורנשטיין, הרב גלעד והגב' חיותה דויטש חלקו אתנו את הרושם העז שהם קיבלו מהחברים אודות החיים כהומואים וכדתיים. החברים שהגיעו לדיון שיתפו את האורחים בהבנת החיים כהומוסקסואלים – זהות ולא רק נטייה, הצורך במשפחה, השייכות לקהילה כזאת או אחרת, היחס למצעדי גאווה, וגם על השאיפה לפתרונות במסגרת ההלכה.

האורחים נשארו עוד זמן רב לאחר קיום הדיון לשיחות "מסדרון" מעניינות, ואמרו שהם קיבלו חומררב לחשוב עליו.

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

6 תגובות

    1. הכל עניין של סמנטיקה. רפורמה או לא רפורמה, קונסרבטיבי או לא, תפקידה של התושב"ע לנוע קדימה.
      אם קוראים לזה רפורמה – נו שויין. פעם גם הוציאו למישהו עין אם הוא הוציא לחבר שלו, כי כתוב בתורה "עין תחת עין", רק אח"כ גזרו שמדובר ב"שווה כסף". יום אחד גם ימצאו התפלספות גם למשכב זכר, בדיוק כמו שאף אחד לא מגלגל עיניים כשנכה נוסע על קטנוע בשבת (אה, סליחה, זה מותר כי זה רכב "גרמא"..) או על זה שכווווולם (כמעט) משתמשים בחשמל בשבת על סמך היתר מגוחך לאספקת חשמל לבתי חולים.
      אז יאללה יאללה, להתחיל להניע את התורה שבעל פה!

      1. נתי היקר, אני ב- 100% משכים אם מה שאתה כותב.
        לכן אני היום כבר לא מגדיר את עצמי כיהודי אורטודוקסי, אלא יהודי מסורתי, מי שהמסורת היהודית חשובה לו אבל עם הסתכלות לכאן ועכשיו, עם התחשבות למציאות משתנה והבנה חדשה או מחודשת של התורה.

  1. על כל דבר שמתחיל "מלמטה", מהעם, אפשר להסס ולומר שהוא ניאו-רפורמי, פשוט מפני שהוא לא מגיע מסמכות הלכתית. מצד שני, יש כל כך הרבה רבנים שמקשיבים לנו ושאומרים שאין להם תשובות… אני חושב שלהטיח בנו שאנחנו ניאו-רפורמים מבלי להקשיב באמת זה להרחיק אותנו בכוח. אני מגדיר את עצמי אורתודוקס לא פחות מהסביבה שלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.