לעדכונים על פעילויות ואירועים:

שבר – רועי שניידר

“אַךְ מַדּוּעַ בּוֹכֶה בִּי הַלֵּב?”
(רחל בלובשטיין-סלע)

הַיּוֹם אָמַרְתָּ שֶׁתִּפְגּשׁ אוֹתִי
הַיּוֹם נָסַעְתִּי לְבַדִּי בְּקַו
חָמֵשׁ מֵאוֹת וּמַשֶּׁהוּ נִרְקַב
בְּלֵב אֲשֶׁר הָיָה אָז מַהוּתִי

כָּל כָּךְ הַיּוֹם אָמַרְתָּ שֶׁתִּפְגּשׁ
חִכִּיתִי לְבַדִּי בְּקַו חָמֵשׁ
מֵאוֹת וּמַשֶּׁהוּ בְּלֵב כָּמֵשׁ
כָּל כָּךְ חִכִּיתִי בְּאָמְרִי לִגְעשׁ

אֲנִי נוֹסַעַת קַו חָמֵשׁ מֵאוֹת
וּמַשֶּׁהוּ דָּהוּי עַל הַפָּנִים
עוֹטֵף אֶת רְאוּתִי בַּעֲנָנִים

אֲנִי הַבַּיְתָה קַו חָמֵשׁ מֵאוֹת
וּמַשֶּׁהוּ הֵחֵל בְּלֵב לִרְעֹד
כְּעָב קְטַנָּה שֶׁבְּשׂוֹרָתָהּ דְּמָעוֹת.

השיר, שעוסק באכזבה רומנטית, יכול לעורר הזדהות אצל רבים מאיתנו. השיר נפתח בפנייה לגוף שני שמכילה מעין תלונה, או האשמה – “היום אמרת שתפגוש אותי”, ומיד אחר כך בלי לחכות לתשובה, מטיח הכותב – “היום נסעתי לבדי…” האהוב הבריז. אחד האמצעים הבולטים בשיר הוא הפער שבין הפגישה המיוחלת והחשיבות הרבה שלה לבין האפרוריות היומיומית המדכאת שבאה לידי ביטוי כ”קו חמש מאות”. הפגישה המיוחלת היא בבירור אירוע מיוחד של שבירת שגרה, והאכזבה מכך שלא התקיימה מועצמת על ידי נסיעה רגילה ומשעממת באוטובוס. באופן זה מובנת לגמרי תחושת הריקבון שמתפשטת אט אט בלב הכמש, עד שהיא מקבלת צורה מעורפלת של “משהו דהוי על הפנים”.

התיאורים החוזרים והכמעט אובססיביים של זירת ההתרחשות – קו חמש מאות, נועדו להדגיש את היעדר האסתטיקה הרומנטית הרצויה, שיכולה להיות למשל בבית קפה או בפארק, שהם מקומות אידאלים לשירי אהבה. אבל לא; השיר מתרחש בזירה הכי פחות רומנטית שניתן לדמיין – קו תל אביב-רעננה, עם אנשים זרים שסגורים יחד בחלל האוטובוס למשך אותו פרק זמן קצוב של נסיעה חסרת יחוד. דווקא הפער הזה שבין הציפייה הפנימית לפגישה בלב גועש ובין ההתרחשות החיצונית האפורה והמדכאת הוא מה שמעניק לשיר את קסמו.

דבר נוסף שבולט בשיר הוא המוטו המצוטט בראשו מאת רחל המשוררת. הכותב השמיט באופן מובהק את ראשיתו של המשפט מהשיר של רחל – “כֹּה צִפִּיתִי לַיּוֹם וְהִגִּיעַ”. יתכן שההשמטה היא חלק מניסיון ההתמודדות עם האכזבה מהפגישה שלא התקיימה. מעין ניסיון ילדותי להתכחש לציפייה הגדולה מהפגישה, משום שבלעדיה האכזבה תהיה מרה קצת פחות. אולי זה אותו נסיון לרסן את הגעש המתואר בבית השני – נסיון שהולך ונכשל לאורך השיר, עד לסיום בו מתואר רגע הפריצה בבכי תוך כדי נסיעה.

רועי שניידר (25) נולד וגדל ברעננה, סטודנט לתואר שני בבלשנות שמית באוניברסיטת תל אביב. חי עם בן זוגו וכלבתם בתל אביב. עד כה התפרסמו שני ספרי שירה שלו – “רועי שניידר ושירים אחרים” ו”שלוש ארבע ו…”

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול “מקצועי” ו”מבטיח”, תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה”אמור” בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר “רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית”. אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

“ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא “קוויר”

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט”בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה “ומשייכים” אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא”ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

Leave a Reply

Your email address will not be published.