לעדכונים על פעילויות ואירועים:

תערוכת גלריה: יוצאים מארון הקודש – על יופי, אמונה וזהות

בתערוכה "יוצאים מארון הקודש – על יופי, אמונה וזהות" מוצגים 14 יצירות אמנות פרי ידם של הומואים ולסביות דתיים, רובם חברי קבוצת חברותא וחברות קבוצת בת קול, אשר יתכתבו בקשר שבין זהותם המינית לזהותם היהודית.
מדובר בתערוכה ראשונה מסוגה אשר מציגה בפומבי יצירות אמנות שנעשו בידי אמנים הומואים ולסביות דתיים. התערוכה, פרי יוזמת חברותא ובת קול, מלוּוה בקטלוג מקיף ומהודר, ובתום התערוכה חלק מן היצירות יוצעו למכירה.
האוצרת עפרה צוקר על התערוכה: "חוקרים בני זמננו טוענים כי בכל אדם מצוי יסוד אנדרוגיני, וכי המגוון המגדרי אינו דיכוטומי, כמו שהיה מקובל לחשוב בעבר. מתוך תפיסה זו צומחת הטענה שניתן לגבור על המתח שבין הניגודים והקצוות וליצור מחדש תפיסה של אחדות. זוהי אחדות שאינה גורסת אחידות אלא מסוגלת להכיל ולקבל את המגוון כולו. אבל איך אחדות זו תופסת את מקומה בחברה היהודית הדתית, חברה בעלת מוסכמות חברתיות נוקשות שנתפסת כבנויה על דיכוטומיה חד משמעית בין הראוי למגונה, בין מותר לאסור, בין אישה לגבר? בתערוכה האמנים המציגים מתבוננים במקום המחבר בין זהותם המינית לזהותם היהודית ומבקשים להראות שהדבר אפשרי. לכאורה זהויות אלו אמורות להיות סותרות, אך ביצירות שבתערוכה ניתן לראות כיצד הזהויות יוצרות אינטראקציות מורכבות ולעתים אף משלימות. תוך התבוננות בדימויים שונים בתרבות הציונית היהודית והדתית שופכים האמנים אור חדש ומעניקים פרשנות מחודשת לעקרונות ולערכים מקובלים תוך הרחבת גבולותיהם, לעיתים בדרך של מדרש אמנותי פוסט-מודרני. התערוכה ´יוצאים מארון הקודש´ מציגה עבודות של 14 אמנים שאינם מכירים זה את זה. המשותף ביניהם הוא נטייתם המינית ההומוסקסואלית ושיוכם לחברה היהודית האורתודוקסית".

פרטים כלליים:
מיקום: מרכז הדסה-מגשימים, רחוב דור דור ודורשיו 7 א, המושבה הגרמנית, ירושלים. הכניסה חינם.
מפת הגעה: לחצו כאן
טל הדסה מגשימים: 02-5619165, שלוחה 204
אתר הדסה מגשימים: http://www.themerkaz.org/lhe/

נעילת התערוכה: ב´ באייר התשס"ט, 26.4.09

הנה טעימה קטנטנה מן התערוכה:

דנה ברמן, שקרנית, מגדל בשמים (עבודה ופרט)

דינה ברמן, בת 33, גרה בירושלים עם בת זוג. בוגרת בצלאל, הציגה בעבר בביאנלה הרביעית לקרמיקה בבית האמנים בירושלים, בגלריית החווה בחולון ובתערוכות קבוצתיות אחדות.

דינה מספרת על יצירתה:
"בתערוכה אני מציגה כמה מהעבודות שעשיתי במהלך הלימודים בבצלאל. באותה תקופה הרבה מהעבודות עסקו בזהות הדתית שלי, כבחורה דתייה פמיניסטית, וכלסבית שחיה עמוק בארון. דרך העבודות ניסיתי לבטא מצד אחד רצון עז להתחתן ולהשתלב בחברה הדתית, ומצד שני התמודדות עם ההבנה שהולכת ונעשית ברורה מיום ליום – שאני לסבית. העבודות המוצגות שיקפו בעיניי את הניסיון להשתלב, להיות כמו כולם ולהמשיך את אורח החיים עליו חונכתי. תקופת הלימודים מייצגת עבורי את ההתנגשות התמידית בין מה שהאמנתי בו לבין מה שרציתי באמת: חיפוש נואש למצוא חתן, להקים בית, להלחם בהיותי לסבית, ואולי בדרך זו לכוון לרצון אלוקים".

אלעד ליפשיץ, חבלים, 2008

אלעד ליפשיץ, מאייר ומעצב גרפי, יליד 1979, בוגר המחלקה לעיצוב והפקות דפוס במכללת הדסה. מאייר בימים אלה שני ספרים שעתידים לצאת לאור במהלך 2009. גדל בקיבוץ הדתי מעלה גלבוע, שהשפיע רבות על עולמו התרבותי וממשיך לספק לו השראה. תפיסתו העיצובית מוקפדת ומינימליסטית, ובאיוריו הוא משלב פשטות כמו-נאיבית, הבוחנת את העולם מבעד לעיניו של ילד נצחי, בפרספקטיבה קריקטוריסטית שלא מחויבת לריאליה אלא למה שהיא מייצגת. עולמו הדתי של אלעד דומה: מינימליסטי ונטול פולחנים ממסדיים, אך טעון חוויה רליגיוזית מסורתית.

על יצירתו שלח אלעד:
"פינה, מבט מלמעלה: ידיים מסוללות בחבלים ניצבות בתנוחה לא נוחה על רצפת בטון מוכתמת. לצד הידיים קיר מצופה דפי תווים. מטפורה לשיר הלל? פרטיטרה של עקידה?
חי צומח דומם: ידיים, חבל רפיה, רצפה. מי הוא זה ששירת חייו המוכתמת מצלה על ידיו? אל תקרי שירה אלא תורה. אל תאמר ידיים, אמור בשר. חוט משיכה: ידיים בעטיפת מתנה".

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.