חיפוש
My WordPress Page קו הקשב פתוח עכשיו
חיפוש

רפואת הנפש

לצערי שמו של ספיצר בדרך כלל נתפס היום כ"אחד שקודם אמר שאפשר לרפא הומואים ואז הצטער שהוא אמר את זה". זה מה שזוכרים מאיש דגול זה וראוי להבהיר את הדברים כעת, כשהוא נאסף אל אבותיו. זאב סופד לרוברט ספיצר

הכול התחיל מכמה סטודנטים שובבים לפסיכולוגיה… אי שם בשנות ה- 70 של מאה שעברה, הם החליטו להשתתף בניסוי יוצא דופן. לשם כך הם אשפזו את עצמם בבתי חולים פסיכיאטריים. שם הם דיווחו על תסמין אחד ויחיד- שהם שומעים מדי פעם צליל "בום". זה הכול. וכעבור יום- יומיים היה עליהם לדווח שאינם שומעים יותר את הצליל. כולם היו אנשים בריאים לגמרי בזמן שהם התאשפזו. הבעיה הייתה שהפסיכיאטרים לא הצליחו לראות זאת. הם התעקשו שעל הסטודנטים המתחזים לחולי נפש להכיר בעצמם בתור חולים ואף ליטול תרופות ! אלו שזיהו אותם בתור מתחזים היו דווקא…חולי הנפש המאושפזים עצמם, שקלטו שמדובר בעיתונאים או חוקרים. ממצאי המחקר התפרסמו בכתב עת פסיכיאטרי נכבד ועוררו מהומה רבתי. כי הממצאים הראו , בעצם, שמדע הפסיכיאטריה אינו מדע ושאבחונים פסיכיאטריים אינם תקפים. אם ניתן לאבחן כל מחלה נפשית אצל כל אחד- אז איש אינו בריא באמת וגם איש אינו חולה באמת. יתרה מזאת, מתברר שמקוע הפסיכיאטריה עוסק ב"ריפוי" של אנשים בריאים, במקום להקל על מצוקתם של חולים. ותהי מקצוע הפסיכיאטריה ללעג ולקלס בעיני העולם כולו.

פסיכיאטר אחד לא היה מוכן להשלים עם המצב הזה בשום אופן. לכן הוא החליט להפוך את האבחון הפסיכיאטרי למדעי. מעתה אבחונים של מחלות נפש לא יתבססו על מלל מעורפל, אלא על קריטריונים ברורים, תסמינים מוגדרים ותצפיות. עבודת מחקר והקשבה טובה יאפשרו לנו לדעת במקסימום וודאות- האם אדם העומד בפנינו סובל מבעיה נפשית כלשהי, אם לאו. וכך נערך קטלוג האבחון הפסיכיאטרי השלישי – DSM- ויצא לאור ב- 1973. ויהי מקצוע הפסיכיאטריה לשבח ולתהילה.

שמו של הפסיכיאטר- רוברט ספיצר. והחודש הוא הלך לעולמו.

סיפרתי את ההקדמה, כי לצערי שמו של ספיצר בדרך כלל נתפס היום כ"אחד שקודם אמר שאפשר לרפא הומואים ואז הצטער שהוא אמר את זה". זה מה שזוכרים מאיש דגול זה וראוי להבהיר את הדברים כעת, כשהוא נאסף אל אבותיו.

ובכן, ספיצר לחם, בראש ובראשונה, למען פנים הומאניות למקצוע הפסיכיאטריה. ובגלל זה הוא לא היה מוכן שלאנשים בריאים יקראו חולים. ולכן, תוך כדי העבודה על המהדורה השלישית של DSM הוא שאל את עצמו בשלב מסוים- מדוע משיכה לאותו מין שאדם עצמו מרגיש טוב אתה היא בגדר מחלה ? להפתעתו, הוא לא מצא תשובה מספקת. נכון שהוא נפגש גם עם פעילים מהקהילה הגאה דאז שסיפרו לו עד כמה הסטיגמה הפסיכיאטרית הקיימת מקשה על חייהם הקשים בלאו הכי- אך זו הייתה כבר תוצאה מפועלו של ספיצר ולא הסיבה. ספיצר החליט להסתכל על עולמם מבפנים- ולא גילה שם מחלה ! והוא הפך לאחד המצדדים העיקריים בהסרתה של הומוסקסואליות מרשימת הפרעות מיניות של DSM, לאכזבתם הרבה של מטפלי ההמרה מהדור הראשון, שנלחמו בו בחירוף נפש, ראו בו אוייב מספר אחד והשמיצו אותו ללא הרף.

51TP0XhCh5L._SY344_BO1,204,203,200_

חלפו להן 28 שנה. טיפולי המרה עברו מהזרם המרכזי של הטיפול לשולי שוליים. ואז, ספיצר נפגש עם מספר פעילים המכנים את עצמם "גייז לשעבר", והם טענו באזניו שבנטייתם המינית חל שינוי ואף ביקשו ממנו לערוך מחקר עליהם. וספיצר הסכים. הסכים גם מתוך שכנוע מוצדק שעולם הטיפול כבר עבר מזמן את המשוכה של ראיית הומוסקסואליות כמחלת נפש. ושאיש אינו חייב לשנות את נטייתו המינית. לאחר שערך ראיון טלפוני על כ- 200 "גייז לשעבר", הוא התרשם שאצל חלקם אכן חל שינוי בנטייתם המינית והציג את הנתונים בבמות שונות ואף פרסם אותם כעבור שנתיים בכתב העת היוקרתי ביותר לחקר המיניות, Archives of Sexual Behavior, עם התייחסויות מרובות של בעד ונגד.

כאמור, היו מי שניסו להציג את פרסום המחקר כ"חזרה בתשובה" של ספיצר. לא מיניה ולא מקצתיה ! הוא חשב שצריך להתייחס לכל תופעה שנראית בטיפול, גם אם היא חריגה או שולית. לכן גם אם יש קבוצה קטנה של אנשים הטוענים שנטייתם המינית השתנתה בגלל טיפול, מן הראוי לחקור זאת. למעשה, במחקרו הציג ספיצר נתונים בלתי מרשימים בעליל. כשנשאל מדוע הוא סומך על הנחקרים, השיב לא פעם שלדעתו הם הציגו "שינוי" לא מרשים בכלל ולכן אם היו מעוניינים לשקר, היו עושים זאת בצורה מרשימה ומשכנעת יותר. משעשע מעט לחשוב שספיצר, יהודי אתיאיסט, כהגדרתו, השתמש בטכניקה תלמודית של "מיגו"…בכל מקרה, בפעם וחצי כשפוליטיקאים שונים ניסו לנצל את מחקרו של ספיצר על מנת למנוע קידום חקיקה לטובת הקהילה הגאה, הוא התערב וטען בלהט שאין לעשות זאת. וכמובן, הוא סרב בתוקף לקבלת פרס "על שם פרויד" ממרכז עולמי לטיפולי המרה NARTH ונשיא הארגון דאז הצטער מאד על כך. לאחר שהביע תמיכה בהכרה בנישואי גייז, ממסד ההמרה מחק אותו שוב.

וחלפו עוד תשע שנים. ב- 2012 ספיצר שוחח עם כתב של "אמריקן פרוספקט" , גבריאל אראנה, שעבר טיפול המרה אצל "הכהן הגדול" , ג'וזף ניקולוסי והלה הבטיח להוריו ש"ילדם בוודאות לא יהיה גיי". כעשור לאחר מכן אראנה, שעבר בינתיים ניסיון אובדני, יציאה מהארון ותהליך השלמה עצמית, נישא לבן זוגו. ספיצר הבהיר לתקשורת שהיום הוא מסכים עם רוב מבקרי המחקר שלו ואף ניסה "לבטל" את הפרסום מ- 2003, אך לא נענה ע"י עורך כתב העת. אי לכך, ספיצר הסתפק בבקשת מחילה מכל אחד ואחת בקהילת להט"ב שנפגעו איכשהו מהמחקר שלו או שבגללו הופעל עליהם לחץ.

כעת ספיצר הלך לעולמו. לדעתי, לאדם שעשה כך כך הרבה בחייו למען הקלה על מצוקתם של אנשים בכלל וגייז בפרט, מגיע הכבוד האחרון- שנזכור אותו בזכות מפעלו הגדול ולא בזכות פספוסיו הקטנים. מדובר באיש ששינה את פני מקצוע הפסיכיאריה וגם באחד האנשים היקרים שבזכותו אנו, חברי קהילת להט"ב , חיים היום ללא סטיגמה פסיכיאטרית כעורה ומייסרת על עצמנו. לא כל העולם הוא ארה"ב או ישראל וקיימות בו עדיין מדינות- סין, רוסיה, מדינות אסלאם ובראשן מצרים- ש"מרפאות" את הגייז בשיטות שונות ומשונות. במדינות אלו קיימים "טיפולי המרה"- אך טרם נולד שם רוברט ספיצר משלהם. כל חייו הוא שאף לקיים כלשונה את שבועת היפוקרטס- "ראשית, אל תזיק". אל תזיק למטופל בסטיגמה מיותרת.

יהי רצון שנלמד מיושרו האינטלקטואלי ואמפתיה אנושית של ספיצר

יהי זכרו ברוך

is wearing a surgical mask lyophillization, novemkada dust mask, face masks markets china data, respirator cartridges color coding, airsoft lower face shield in shemagh, costco seattle aquarium, how to keep face mask from chipping after paint, riding dust mask, bear face mask kids, kimberly clark corp pfr95 n95 particulate respirator and surgical mask, what homemade face mask makes you look younger, jack skellington face mask, when in the day should you do a face mask, what to use on face with cpap mask, street dust mask, activated charcoal for face masks, n95 mask for pets, n95 mask 3m disposable, respirator mask stylish, how to put on a niosh n95 resperator mask utube, tb masks n95, ao safety respirator cartridge 8053 p100, elmers glue face mask, 1860 n95 health care particulate respirator and surgical, cypress ems, animal face masks cvs, skull print surgical mask fallout 4, when should i use a full face respirator with voc, saborino face masks, download uc browser for nokia n95, clean scratches off polycarbonate face shield, walgreens masks, military helmet face mask, what are the best full face snorkel masks, goop face mask, invisible face mask, cpr face shield keychain how to use, bullard full brim face shield bracket and shield, nun wearing a surgical mask, how to clean respirator filters, costco honolulu pharmacy, respirator fit testing mask, otaki surgical mask,

"מי שמפחד לחזק את שרקי ולעשות לו לייק של אמפתיה, חושש מן הטאבו המגזרי"

נציגי הציבור שמפחדים להביט במראה ששרקי מעניק להם – ישלמו מחיר אלקטורלי כשהנוער ירגיש שמנהיגותם מאבדת רלוונטיות. כשם שעזבו צעירי ש"ס ואגודה אל חיקו של בן גביר, יעזבו צעירים נוספים מפלגות נוספות שלא יישרו קו עם המאה ה־21, ועם הפוסט המכונן של מי שבסך הכל רוצה להיות אבא בשולחן שבת.

קרא עוד »

אנשים שנולדו עם נקודות חן צריכים להתפלל בחלק האחורי של החדר

אני חושב על זה שעם הזמן, נהיינו יותר מרק אדם וחווה. ככל שיש יותר בני אדם, ככה יש גם יותר גיוון חיצוני ופנימי, דעות וצורת מחשבה שונות. אך לפני זה, הנה כמה מילים על שנאת חינם

קרא עוד »

אם מצעד הגאווה בתל אביב הוא חגיגה המונית של חופש, אצלנו זה מאבק קיומי ויומיומי.

בשנה שעברה, לקראת המצעד השני, העימות בין חושך לאור הגיע לסף פיצוץ. המשטרה, בעקבות איומים לפגוע במצעד, דרשה לשנות את התוואי ולהרחיק אותנו ככל שניתן מהגרעין התורני המאיים, כלומר מהרחוב שבו גדלתי ומלב היישוב שלי. בהתערבות בג"ץ, שלמרבה המזל עדיין קיים במדינה הזאת, חלחלה ההבנה שלא יעלה על הדעת שבזמן שמצעדי דגלים ואירועי דת מתקיימים במועצה בשפע, תיאסר צעדה למען הסובלנות. בסופו של דבר, למרות נהירה המונית ומרגשת של תומכים מכל קצוות הארץ, היו שם יותר שוטרים מצועדים.

קרא עוד »

אמש צוין יום הזכרון הטרנסי. יום שלם של אחדות ותקווה לצד יום שכולו זכרון ואבל

ביום הזה אני נזכרת בכל הא.נשים על הקשת הטרנסית שהכרתי ושסיימו את חייהם, בכל הקשיים המנטליים והחברתיים שהקהילה הטרנסית, הקהילה שלי – חווה באופן יומיומי.

קרא עוד »

אין זה מקומם של יהודים

לפני מאתיים שנה, כאשר בקייב הלכה אדל לבית הספר וסיימה לאכול את ארוחתה, היא מלמלה בשפתיה את ברכת המזון. כאשר שמעו על כך הבנות האחרות הלשינו עליה למורה כי היא יהודיה ומשכו אותה משערה. לפני אלף שנה, כאשר יוסף הלך בשווקים שבפס, לקחו ממנו כמה בחורים את ספריו וזרקו אותם לבאר רק משום ש"אין זה מקומם של יהודים".

קרא עוד »

שתפו את המאמר