לעדכונים על פעילויות ואירועים:

על הַסִּיפּיוּת של כל נדרי ("בריש גלי" תשע"ד)

pinhasiרק השנה הבנתי פתאום מה מיוחד כל כך בכָּל נִדְרֵי, מה יש במילים האלה שמאפשר את הכניסה אל תוך יום הכיפורים.

כָּל נִדְרֵי כולו הוא רגע של סף. אנחנו אומרים את מילותיו בכוונה רבה אך אין הן מילות של תפילה בשום מובן. המילים כָּל נִדְרֵי וֶאֱסָרֵי וּשְׁבוּעֵי וְנִדּוּיֵי וַחֲרָמֵיוְקוּנָמֵי  נאמרות בתוך בית הכנסת אבל ללא פניה אל ריבונו של עולם, אליו נהיה מכוונים בכל השעות שעוד יבואו. אין בכָּל נִדְרֵי לא שם ה', לא ברכה, ולא פסוקים עתיקים,אלא שפה משפטית מדויקת של הפרת חוזה, ואף-על-פי-כן המילים נֶהֱגות כתפילה, שהלחן המוכר שלה מרעיד את הלב.

אך הסיפּיוּת של המילים האלה עמוקה עוד יותר משום שעל אף הטון המשפטי המילים האלה נטולות מעמד או כחהלכתי. הייחודיות של כָּל נִדְרֵי מתבררת כאשר אנחנו נזכרים במקורו של הנדר היהודי.  שורשיו בתורה שאומרת: "אִישׁ כִּי-יִדֹּר נֶדֶר לַה'… וְאִשָּׁה כִּי-תִדֹּר נֶדֶר לַה' וְאָסְרָה אִסָּר" (דברים ל', פס' ג'-ד'). פסוקים אלה נארגו לפרטי הלכות במסכת נדרים, שמניחה שאם אדם נדר בית דין הוא שמתיר את נדרו, הוא מולם. כך גם האשהמפרה נדר מול בעלה או אביה. הם כמו דיינים ונדון, הנודר ומתיריו. אבל לא כך בכל נדרי. כי בכָּל נִדְרֵי של בית הכנסת אין בית דין אלא הסכמה רכה של קהילה, 'פּוּס' בינינו לבין עצמנו, ברגע הזה של תחילת יום כיפור נעלמת האבחנה בין מי שנדר למי שמפר את הנדר.כאן הכל מתערבל, כולנו נדרנו וכולנו מתירים בעת ובעונה אחת. בינינו לבין עצמנו אנחנו צריכים להחליט: כאשר אנו אומרים "אֲנַחְנוּ מַתִּירִין לְהִתְפַּלֵּל אֶת הָעֲבַרְיָנִין" למי נתכוון, לעצמנו? או למי שעומד לצידנו? האם אנו מלאי הכרת טובה לקהל שמקבל אותנו אל תוכו, או שמא נביט סביב אל העבריינים מאחורינו, ומצדינו ונצא לחפש?

כָּל נִדְרֵי מתיר לנו להביא את תוך בית הכנסת את ההבטחות שלא קוימו, הניסיונות שכשלו – כלומר את האנושיות שלנו, ובעיקר את ההבנה שכולנו כאלה. זו כנראה נקודת מוצא הכרחית לתפילה ולתשובה,שכוחה בהיותה על הסף בין ערבו של חג לעיצומו של יום, בין הבדידות האנושית לקהילה, בין היומרה לכישלון, בבגדים חגיגיים ונעליים לא תואמות, עם השובע שממתין לרעב.

ולכן,למרות שאין המילים האלה תפילה – וגם לא הפרת נדר, כאשר אנחנו מצטרפים בלחש לחזן בכָּל נִדְרֵי אנחנו מכירים בכח של המילים לתקן, לרפא משהו בנפש ובקהילה.באמצעותן של המילים הללו אנחנו מבינים, כי התפר בין שיחה של קהילה המקבלת אותנו לתוכה לבין תפילה, הוא רגע של רוממות, של התחלה שאחריה אפשר לברך ביחד שֶׁהֵחִיָּנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה ולהתפלל לחתימה טובה.

חנה פנחסי היא דוקטורנטית במחלקה למגדר באוניברסיטת בר-אילן, מחקרה מתמקד במדרש, בעלת תואר שני במדעי היהדות, מנחה את בית המדרש "חידר משלך" במכון שלום הרטמן בירושלים ומתנדבת כדוברת "קולך", ארגון נשים דתי ופמיניסטי.

על עלון בריש גלי תשע"ד (מאת יו"ר חברותא דניאל יונס):
מאז הקמתה של 'חברותא', וככל הנראה מאז ומעולם, שאלנו את עצמנו, כהומואים וכדתיים – מה מקומנו בחברה? מה עלינו לעשות כדי שבכל זאת, ולמרות הכל, תסכים החברה בה גדלנו להמשיך ולהכיל אותנו, ועם זאת להישאר נאמנים למי שאנחנו?
אין ספק שחלה תמורה משמעותית ביותר בשנים האחרונות, ועצם הופעת גיליון זה כבר שנה רביעית ברציפות מעיד על כך, אך עם זאת קולם של הדוחים אותנו בשתי ידיים עוד ממשיך להישמע ולהדהד. האם לא עשינו די? האם החובה להשתנות חלה רק עלינו, השונים?
בגיליון זה אנחנו רוצים להראות את הדיאלוג שבין הפרט לבין הקהילה. לתהות מה יכולה הקהילה לעשות על-מנת שכלל פרטיה ירגישו בה חלק, ולא רק מה עלינו, כפרטים, לעשות בכדי להשתייך לקהילה. בערב יום כיפור, עוד לפני ששערי שמיים נפתחים, נפתחים שערי בית הכנסת והמוני בית ישראל מתכנסים, מצטופפים ומתפללים כאיש אחד. תנו לנו להצטופף עמכם, היום, ולאורך השנה כולה.

עוד בעלון בריש גלי תשע"ד:
שביל הבריחה – מאת אליק אוסטר
כי לכל העם בשגגה – מאת אריאל פיקאר
יוצר עולמות – מאת עלי קפלן ווילדמן
הולך נגד הזרם – מאת נדב

two week exercise plan to lose weight, japanese girl eating ramen endless appetite suppressant, if youre trying to lose weight how many calories should you eat, facebook weight loss challenge, protein shakes for weight loss and lean muscle, what effectivee prescription weight loss drug was recently banned, phen fen diet pills to buy, best powder thermogenic, do magnets really help you lose weight, which is better for weight loss green or black tea, dannie diesel weight loss, what to drink after exercise to lose weight, zxt gold bee pollen weight loss pills, weight loss after stomach flu, asap science t shirt, weight loss center toms river nj, real reviews of lipozene, beat diet pill, healthy daily routine weight loss, detox drinks recipes for weight loss, how much soy during menopause for weight loss, tuna for weight loss, how to not lose weight on keto, lose weight in jaw fast, when trying to lose weight when should i eat drink protein shakes, lipozene para qu sirve, football diet plan to lose weight, weight loss programs sacramento, phosphatidylcholine injections for weight loss, how loss weight and still health, top green tea diet pills, does lipozene burn muscle, can i lose weight walking 30 minutes on a treadmill, number of calories to eat per day to lose weight, day to day meal plan to lose weight fast, crockpot recipes keto reddit, lipidy diet pills, weight loss surgeries covered by medicaid,

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.