סיכום מפגש עשירי של דָּרְשֵׁנִי | "תפילה לעני כי יעטוף"

"תפילה לעני כי יעטוף". כבר מהפסוק הראשון אנחנו מבינים שהמשורר נמצא במצוקה. יש כאן חורבן ובסוף, "לדור האחרון", יש גם גאולה. אבל מי זה המשורר? האם זה דוד המלך?, באיזו מצוקה מדובר? ייתכן שזאת נבואה לעתיד של עם ישראל, לדברים הקשים שעומדים עלינו בכל דר ודר?.

אתמול בבית המדרש שלנו "דרשני" למדנו יחד את פרק ק"ב בתהילים שמתחיל במילים המפורסמות "תפילה לעני כי יעטוף".

כבר מהפסוק הראשון אנחנו מבינים שהמשורר נמצא במצוקה. יש כאן חורבן ובסוף, "לדור האחרון", יש גם גאולה. אבל מי זה המשורר? האם זה דוד המלך? באיזו מצוקה מדובר? ייתכן שזאת נבואה לעתיד של עם ישראל, לדברים הקשים שעומדים עלינו בכל דר ודור. ייתכן שמדובר בחורבן ספציפי כמו חורבן הבית, הגלות, או השואה. התיאורים הרבים של אפר בתוך המזמור בהחלט לוקחים אותנו לכיוון הזה.

אולם גם ייתכן שמדובר בחורבן אישי וגם גאולה אישית. גלום כאן הקסם בכל ספר תהילים כולו: יכולת לדבר בין כל הדורות אל כל אחד ואחת, גם על רגעים ספציפיים וגם מעבר.

דף המקורות של המפגש באתרנו כמו שאר דפי המקורות.

רוצים.ות גם ללמוד איתנו? ניפגש בעוד שבועיים ללימוד משותף וסדר ט"ו בשבט – הרשמו לתוכנית דרשני באתר והשארו מעודכנים.

לצערי נפלו בכתבה בעולם קטן מספר טעויות

בגליון הקודם (868, בראשית) פורסמה בעלון זה הכתבה "מחקר חדש: טיפולי המרה עשויים להפחית אובדנות". לצערי נפלו בכתבה מספר טעויות אשר עלולות להשאיר את הקוראים עם רושם שגוי לגבי המחקר המדובר ולגבי הקשר בין טיפולי המרה לאובדנות. קראתי את המאמר המדובר של ד"ר סולינס ואת המאמר נגדו יצא, ואבקש לתקן שגיאות אלו.

קרא עוד »

אין פה מקום לבלבול מדובר בביריונות

בתור טרנסית בעצמי, שלמדה במוסדות דתיים, אין פה מקום לבלבול מדובר בביריונות. מדובר פה בקריאה לחרם. חרם וכעס שמופנה כלפי ילד שהדבר היחיד שהוא עשה לא נכון הוא להיות שונה. מדובר בתנועת נפש אלימה ואינפנטילית של כעס על האחר והשונה רק משום היותו שונה שכאשר היא נעישת בידי מבוגרים קל וחומר בעלי כוח פובלציסטי היא רצחנית. מדובר בהמון זועם שמשתלח בילד כי מה? כי הוא נולד אחרת?

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *