חיפוש
My WordPress Page קו הקשב פתוח עכשיו
חיפוש

סיכום מפגש חמש עשר של דָּרְשֵׁנִי | יום הנף העומר: חקלאות ומקדש, מן המקרא לחז"ל

פתחנו את הלימוד בציווי מנחת העומר בספר שמות, וראינו את פער בין איך אנחנו מבינים את העומר, וחג השבועות היום. בתיאור בספר שמות הבאת העומר קשורה לתהליך חקלאי, בזמן הקצירה ובאופן מקומי. זה גם תהליך אישי, שכל אחד ואחד אמור לעשות.

השבוע במסגרת תוכנית דרשני התכבדנו לארח את הרב נדב ברגר, ראש בית המדרש במכון הדר ישראל.

פתחנו את הלימוד בציווי מנחת העומר בספר שמות, וראינו את פער בין איך אנחנו מבינים את העומר, וחג השבועות היום. בתיאור בספר שמות הבאת העומר קשורה לתהליך חקלאי, בזמן הקצירה ובאופן מקומי. זה גם תהליך אישי, שכל אחד ואחד אמור לעשות.

ברם, עם הזמן, העומר הפך לטקס ציבורי, והזמן שלו נקבע בזיקה לחג הפסח (גם המחלוקת המפורסמת בין החכמים לבייתוסים). רואים שחז"ל תפסו את הבאת העומר כעבודה, הדומה לביכורים, ולא רק כתהליך טבעי חקלאי.

כשזמן חג השבועות הופך להיות קבוע, כבר אין סיבה אמיתית לספור, ולכן גם את עצם הספירה חז"ל תפסו כמצווה בפני עצמה. עם זאת, קבעו חכמים "שכל אחד ואחד " חייב לספור, מה שמשמש את התהליך האישי של כל אחד ואחד במקור המצווה.

הלימוד היה מחדש, ונתן משמעות חדשה לספירת העומר בערבית שהתקיימה אחריו.

רוצים ללמוד איתנו? מעוניינים להחכים וללמוד במרחב תורני ובטוח?
בקרו באתר שלנו או הרשמו לערוץ ההודעות וקבלו עדכונים על מפגשי לימוד וגם על פעילויות נוספות >>

אם מצעד הגאווה בתל אביב הוא חגיגה המונית של חופש, אצלנו זה מאבק קיומי ויומיומי.

בשנה שעברה, לקראת המצעד השני, העימות בין חושך לאור הגיע לסף פיצוץ. המשטרה, בעקבות איומים לפגוע במצעד, דרשה לשנות את התוואי ולהרחיק אותנו ככל שניתן מהגרעין התורני המאיים, כלומר מהרחוב שבו גדלתי ומלב היישוב שלי. בהתערבות בג"ץ, שלמרבה המזל עדיין קיים במדינה הזאת, חלחלה ההבנה שלא יעלה על הדעת שבזמן שמצעדי דגלים ואירועי דת מתקיימים במועצה בשפע, תיאסר צעדה למען הסובלנות. בסופו של דבר, למרות נהירה המונית ומרגשת של תומכים מכל קצוות הארץ, היו שם יותר שוטרים מצועדים.

קרא עוד »

שתפו את המאמר