סיכום מפגש חמש עשר של דָּרְשֵׁנִי | יום הנף העומר: חקלאות ומקדש, מן המקרא לחז"ל

פתחנו את הלימוד בציווי מנחת העומר בספר שמות, וראינו את פער בין איך אנחנו מבינים את העומר, וחג השבועות היום. בתיאור בספר שמות הבאת העומר קשורה לתהליך חקלאי, בזמן הקצירה ובאופן מקומי. זה גם תהליך אישי, שכל אחד ואחד אמור לעשות.

השבוע במסגרת תוכנית דרשני התכבדנו לארח את הרב נדב ברגר, ראש בית המדרש במכון הדר ישראל.

פתחנו את הלימוד בציווי מנחת העומר בספר שמות, וראינו את פער בין איך אנחנו מבינים את העומר, וחג השבועות היום. בתיאור בספר שמות הבאת העומר קשורה לתהליך חקלאי, בזמן הקצירה ובאופן מקומי. זה גם תהליך אישי, שכל אחד ואחד אמור לעשות.

ברם, עם הזמן, העומר הפך לטקס ציבורי, והזמן שלו נקבע בזיקה לחג הפסח (גם המחלוקת המפורסמת בין החכמים לבייתוסים). רואים שחז"ל תפסו את הבאת העומר כעבודה, הדומה לביכורים, ולא רק כתהליך טבעי חקלאי.

כשזמן חג השבועות הופך להיות קבוע, כבר אין סיבה אמיתית לספור, ולכן גם את עצם הספירה חז"ל תפסו כמצווה בפני עצמה. עם זאת, קבעו חכמים "שכל אחד ואחד " חייב לספור, מה שמשמש את התהליך האישי של כל אחד ואחד במקור המצווה.

הלימוד היה מחדש, ונתן משמעות חדשה לספירת העומר בערבית שהתקיימה אחריו.

רוצים ללמוד איתנו? מעוניינים להחכים וללמוד במרחב תורני ובטוח?
בקרו באתר שלנו או הרשמו לערוץ ההודעות וקבלו עדכונים על מפגשי לימוד וגם על פעילויות נוספות >>

אני מניח באמת ובתמים שבסך הכל, בשקלול המעלות והחסרונות, טוב לכולנו יחד מאשר לבד

והייתה פעם מערכת בחירות אחת שבה זהבה גלאון רפררה לנאום הסוטים וקבעה נחרצות: "זה או אנחנו או הם". הדיכוטומיה הכוזבת הזו מסוכנת הרבה יותר ממה שהיא נראית במבט ראשון.

קרא עוד »

אנחנו צריכות להיראות

אנחנו קהילה חזקה שגדלה מיום ליום, ולא נופלת. אנחנו נהפוך את העולם שלנו ליותר טוב.
אנחנו ננצח.

קרא עוד »

גם לנו זה קרה

גם לנו זה קרה…
הכל התחיל, איך לא, בשבת חברותא, אי שם לפני 9 שנים בגוש עציון. דווקא אז, לא קרה כלום וכל אחד המשיך בחייו.
אבל חייב להיות סוף טוב, אז רצה הגורל ויצאנו כעבור 3 שנים לטיול פסח של…חברותא. וכן, שם כבר נוצר הקליק ומאז הכל התגלגל…

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *