סוכת הרב

הרב יהודה גלעד, ראש ישיבת מעלה גלבוע ורב הקיבוץ לביא: "הרבה פעמים זו תחושה שהיציאה מהבית לסוכה, שמסמלת אולי גם יציאה מאזור הנוחות, פותחת לבבות ומאפשרת להגיע לאנשים ולרגעים שאי אפשר להגיע אליהם בתוך המסגרות של הבית" | אביחי אברבנאל משתף ברגשותיו אחרי השידור של אתמול

הרב יהודה גלעד, ראש ישיבת מעלה גלבוע ורב הקיבוץ לביא: "הרבה פעמים זו תחושה שהיציאה מהבית לסוכה, שמסמלת אולי גם יציאה מאזור הנוחות, פותחת לבבות ומאפשרת להגיע לאנשים ולרגעים שאי אפשר להגיע אליהם בתוך המסגרות של הבית" | אביחי אברבנאל משתף ברגשותיו אחרי השידור של אתמול

אביחי אברבנאל, #עושים_מקום


רגע אחרי שכבתה המצלמה של ערב "עושים מקום" שעשינו הורי ואני יחד עם הרב יהודה גלעד, הסתכלנו אחד על השני וחייכנו. כולנו חלקנו את אותה תחושה של סגירת מעגל. כמעט עשור עבר מאז היציאה מהארון שלהם בפני הקהילה פה בקיבוץ, האאוטינג שלי. זו הפעם הראשונה שאני שומע את הצד של הרב על ההתרחשויות בחוויה שלו, זו הפעם הראשונה שאנחנו, ההורים ואני מעבדים את החוויה באופן הזה, בפומבי, עבור אבא שלי זו בכלל הופעת בכורה.

ככה נראה רגע אחד מאחורי הקלעים של פרויקט "עושים מקום", שהרמנו יחד ארגוני הקהילה הדתית הגאה – חברותא, בת קול ושב"ל. רגע אחד מתוך מאות רגעים בכל אחד מהשידורים השבוע. כל רגע כזה מביא אנשים עם סיפור חיים וחווית עולם, ששמים את הלב שלהם מול המצלמה ונחשפים, פותחים את המורכבויות והרגשות שלהם יחד עם כל העולם. כל אחד מהם עושה לנו מקום בתוכו, נותן לנו הזדמנות לעשות לו מקום בתוכנו. לחוויה הזו – של שיתוף, של שיח והזדהות, אין תחליף בתיקון העולם והחברה שלנו.

באופן אישי, בשיחה שלנו היו לי הרבה רגעים שבהם הרגשתי חשוף, דברים שמעולם לא סופרו בקול. גם עבור הורי היתה כאן חשיפה כמעט חסרת תקדים. לדעתי אפילו מצד הרב גלעד – נאמרו אמירות תקדימיות. בחרנו השבוע לגעת בנקודות הכי רגישות של הקהילה שלנו, בחזיתות הכי מורכבות של המאבק. המקום של טרנס* בקהילות שלנו (גם זו הדתית וגם זו הדתית הגאה), עולמם של בני ישיבות, להט"בים חרדים ויוצאי המגזר החרדי, החזית החינוכית – והבית, המשפחה של כל אחת ואחד מאיתנו.

"באופן אישי, בשיחה שלנו היו לי הרבה רגעים שבהם הרגשתי חשוף, דברים שמעולם לא סופרו בקול". אביחי אברבנאל (צילום: רונית בצלאל)

ההתעקשות להתמודד על החיבורים האישיים של כל אחת ואחד מאיתנו בין זהויות, לצד ההתעקשות להתמודד על החיבורים החברתיים שלנו בקהילות מהן באנו או אותן בחרנו, הם המהות של הפרויקט.

והחיבור לסוכות? אולי זה התיאור שנתן הרב גלעד לחוויה שלו כרב קהילה בסוכות: "הרבה פעמים זו תחושה שהיציאה מהבית לסוכה, שמסמלת אולי גם יציאה מאזור הנוחות, פותחת לבבות ומאפשרת להגיע לאנשים ולרגעים שאי אפשר להגיע אליהם בתוך המסגרות של הבית", חוויה שאינה ייחודית רק לנו אבל מאפשרת דרכנו להעלות על השולחן נושאים נוספים. ואולי כפי שציטט הרב גלעד ממסכת סוכה דף כז ע"ב, "כל האזרח בישראל ישבו בסוכות (ויקרא כג, מב) מלמד שכל ישראל ראוים לישב בסוכה אחת" והוסיף – כל ישראל, הכוונה כל ישראל ממש. עושים מקום בסוכה – לכולם.


לכלל השידורים ששודרו בפרויקט #עושים_מקום לחצו כאן

כמה ממכם בעד דברים רעים?

כלומר, לא דברים שנויים במחלוקת, פשוט דברים רעים. התשובה, אני מקווה בכל אופן, היא אף אחד, אף אחד לא בעד מה שרע וכולנו מנסים לצדד בטוב. ובכן, ניתן להסיק מכאן שלהיות בעד מה שטוב ולהתנגד לרע זה דבר משותף (כמעט) לכל האנושות – ולכן זה לא אומר הרבה. אני מציע לעשות את אותו התרגיל עם הומופובים. כמה ממכם בעד טיפולי המרה?

קרא עוד »

מה כל כך מעצבן אותם?

הפרסומת החדשה של דוריטוס מציגה את המובן מאליו – יש כל מיני סוגים של משפחות ולכל המשפחות מגיע להיות משפחות. האמירה הזו גררה אחריה סערה ברשת, קריאות לחרם והגדיל לעשות סגן ראש עיריית ירושלים שקבע שעל זה תלויה הבריאות הנפשית של הדורות הבאים.
בנקודה הזו אני מוכרח לשאול: מה כל כך מעצבן אותם? למה המציאות

קרא עוד »

שמעתי אדם שבטוח ויודע שהאמת אצלו

היום צפיתי בראיון של הרב ארלה הראל מול הרב גיא אלאלוף, שמעתי אדם שבטוח ויודע שהאמת אצלו, שהדיעה שלו, לטענתו, היא קונצזנוס בקהילה הדתית, שהעובדות שלו מוחלטות ולא ניתן מקום לספק, אז לגבי זה אין לי מה לומר כי אני בעצמי לא מכיר את פרטי עדותו – על כל אלה שהצליחו להשתנות, על ההומו הדתי שטוען שהוא נשמר מכל חוויה מינית, על אותו פסיכולוג שהחליט להתעלם מעדות החברים שהוא הביא לו, אני לא אטען שהוא טועה או מטעה, אני לא אטען לחוסר אמינות עדותו, אבל העמדה הבוטחת הזאת שהאמת אצלו שהוא יודע למסור את רצון ה בצורה פשוטה היא בעצמה מעידה על עובדותיו, על דיעותיו ועל גאוותו שמסנוורת אותו.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *