לעדכונים על פעילויות ואירועים:

דבר תורה לפרשות ניצבים וילך

sufהפרשיות "ניצבים" "וילך" הן בין הפרשות היפות ביותר בעיניי. יש בפרשיות אלו הרגשה של סוף: סוף השנה, סוף התורה, וסופו של משה שמתחיל בפרשה את נאום הפרישה שלו. נאום שייסתיים בשירת "האזינו" בפרשה הבאה.

פרשתנו פותחת בפסוק: אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ  יִשְׂרָאֵל: טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ: (דברים כט,  ט –י)

מדרש תנחומא (דברים, ניצבים) ראה חשיבות בכך ש-כ-ו-ל-ם ניצבים, ודרש את המילה "כולכם":

"מה היום מאיר פעמים ומאפיל פעמים, אף אתם כשאפלה לכם עתיד להאיר לכם אור עולם שנאמר (ישעיה ס) "והיה לך ה' לאור עולם". אימתי, בזמן שתהיו כולכם אגודה אחת, שנאמר: (דברים ד) "ואתם הדבקים בה' אלוהיכם חיים כולכם היום" בנוהג שבעולם אם נוטל אדם אגודה של קנים שמא יכול לשברם בבת אחת, ואלו נוטל אחת, אחת אפי' תינוק משברן. וכן את מוצא שאין ישראל נגאלין עד שיהיו כולן אגודה אחת שנאמר: (ירמיה ג', ד') "בימים ההמה ובעת ההיא נאם ה' יבואו בני ישראל ובני יהודה יחדו וגו'. כשהן אגודים מקבלין פני שכינה".

הדימוי שאותו בוחר המדרש הוא אגודת קנים: אפשר לשבור קנה אחד בקלות, אך כשמדובר באגודת קנים, זה קשה מאוד, כמו אגודת הקנים כך ישראל צריכים להיות מאוחדים ולהיעשות "אגודה אחת".

בדבריו של הרב שלמה פוקס ראיתי שהמדרש היפה הזה מכיל בתוכו בעיה: אגודת הקנים (שבה עטפו את הגרזנים) הייתה ברומי סמל לשלטון ונקראה (ברומית) פאשי. מאוחר יותר אימץ מוסוליני את הרעיון וקרא לתנועתו "פאשיזם". התנועה הפאשיסטית דגלה ב"הרמוניה חברתית" (משהו בסגנון ה"אגודה האחת" של המדרש) ובעוד רעיונות נהדרים, כמו: "המלחמה היא הגילוי הנעלה ביותר של האדם" וכמו "אין שיווין בין בני אדם".

כזכור לנו ה"הרמוניה חברתית" של הפאשיזם כללה רק את מי שמתאים להרמוניה הזו והייתה מאוד אכזרית כלפי אחרים, כמו הומואים.

אם כן: מה בין "אגודת הקנים" של המדרש המסמלת את ה"אגודה האחת" של ישראל לבין אגודת הקנים הפאשיסטית המסמלת את ה"הרמוניה החברתית" של הפאשיזם? כיצד יוצרים אגודה אחת שבה יש מקום גם למיעוטים: ליהודים, למוגבלים, לנשים, לגויים ולהומואים?

הפתרון נמצא ככל הנראה בהמשך המדרש ובו מציע מדרש תנחומא עוד הסבר למילה "כולכם":

דבר אחר: "כולכם "- ערבים זה בזה, אפילו צדיק אחד ביניכם כולכם עומדים בזכותו. ולא אתם בלבד, אלא אפי' צדיק אחד ביניכ ם- כל העולם כולו בזכותו עומד, שנאמר (משלי י): "וצדיק יסוד עולם". וכשאחד מכם חוטא כל הדור לוקה. וכן אתה מוצא בעכן (יהושע ז): "הלא עכן בן זרח מעל בחרם ועל כל עדת ישראל היה קצף, והוא איש אחד לא גווע בעוונו".

כלומר הפתרון בהוספת מושג האחריות: יש לכל אחד אחריות על מה שקורה לכל אחד מהאחרים באגודה. אנו זוכרים את הפשיסטים שטענו במשפטים אחרי מלחמת העולם השנייה: "אני הייתי רק בורג קטן במערכת, אני לא נושא באחריות" – והנה המדרש מציע שאין דבר כזה בורג קטן – "כולכם ניצבים" בברית ולכן לכולם יש אחריות על מה שקורה בתוך ה"אגודה האחת" שבה אנחנו נמצאים.

שנזכה כולנו להיות "אגודה אחת", אגודה צבעונית, שמחה, רב גונית וליברלית, שבה כולם חשים אחריות לשתף את כל גווני הקשת – באגודה האחת.

שבת שלום,

בני

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

2 תגובות

  1. "..כיצד יוצרים אגודה אחת שבה יש מקום גם למיעוטים: ליהודים, למוגבלים, לנשים, לגויים ולהומואים?"

    קודם כל, משתחררים מהטרמינולוגיה שעליה גדלת. זה קשה, אך לא בלתי אפשרי.
    עוד לא פגשתי ב"גוי" שהעיד על עצמו שהוא גוי, או שהתייחס לעצמו כאל גוי.
    לומר על מישהו שהוא "גוי", לא יתרום לקרוב הלבבות עמו, או לגרום לו לרצות להתאחד.

    אי אפשר מצד אחד לצפות או להציע אחדות, ומצד שני, לכנות את הקבוצות שאיתם שואפים להתאחד,
    במונחים שיש להם קונוטציות טעונות.

    השינוי מתחיל בתוכנו.

  2. כבוד הוא לי שאתה מגיב על דבר תורה.
    אני לא מסכים איתך בכלל. אני רוצה להציע את מודל "אגודת הקנים" מול מודל ה"מילשייק": באגודת קנים לכל קנה יש צורה וצבע משלו, וביחד הם אגודה. במילשייק: מכניסים הכל לבלנדר ומקבלים נוזל הומוגני. אני מאוד בעד מודל אגודת הקנים: לא צריך לטשטש את ההבדלים- צריך לקבל אותם באהבה. מילשייק הומוגני- נראה לי יותר נוטה לכיוון הפאשיסטי. מן רצון לשיוויון מלא ומוחלט בעוד שתמיד יהיה מישהו שיהרוס את השיוויון המופלא בין כולם.
    אלו רק מחשבות- אשמח לשמוע את דעתך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.