חיפוש
My WordPress Page קו הקשב פתוח עכשיו
חיפוש

מראה מראה שעל הקיר, מה הביא לחורבן העיר?

בדבר תורה לקראת תשעת הימים, הרב אילעאי עופרן, רב קבוצת יבנה, מוצא את מי להאשים.

הרב עילאי

שערו בנפשכם מה היה קורה אילו חלילה ביום של פיגוע היה מופיע בתקשורת איש רוח כלשהו וטוען כי אנו, במעשינו ובהתנהגותנו, הבאנו על עצמנו את הצרה הזו. מהן התגובות להן היה זוכה אותו הוגה? כיצד יכנוהו וכיצד יתייחסו לטענותיו? יש להניח כי יאמרו שהוא עוכר ישראל, כי הוא פוגע בעמידתנו האיתנה וכי הוא מסייע לאויב. הקיצונים ודאי יכנוהו בוגד. אין ספק כי דבריו של אותו אדם ייבלעו בין הדוברים הרבים שייטענו כי "העולם כולו נגדנו" ויזכירו כי אנו "כבשה הנתונה בין שבעים זאבים".

לפני כ-2000 שנה חרב בית המקדש השני. חורבן המקדש היה שיאו של תהליך פראי ואכזרי שחולל הצבא הרומאי בפיקודו של טיטוס הרשע בירושלים. הרומאים לא חסכו שבטם מהעם היושב בציון וביצעו בירושלים פרעות, פוגרומים, מעשי טבח וביזה. אך ראו זה פלא, ספרות חז"ל המתייחסת לחורבן אינה תולה את האשמה ברומאים. "מקדש שני מפני מה חרב?" שואלת הגמרא, ומשיבה "מפני שנאת חינם" ובמקום אחר נאמר: "על מה חרבה הארץ? על קמצא ובר קמצא". חז"ל אינם תולים את החורבן ברשעותם של הרומאים אלא דווקא ברשעותם של היהודים. אגדות חז"ל המתארות את החורבן, מאשימות את עם ישראל בשנאת חינם, באטימות לב, בשחיתות פוליטית ומוסרית ועוד כהנה וכהנה ומתעלמות כמעט לחלוטין מרשעותו של האויב. אם תרצו לעמוד על חריפות החידוש שבדברי חז"ל אלו, נסו לחשוב כיצד ייראה יום השואה ללא אזכור של פראותם ורשעותם של הנאצים ימ"ש…

מה פשר המפנה שחל בשיח המתנהל סביב צרותיו של העם היהודי? מדוע לפני 1500 שנה יכולים היו חכמינו להאשים את עם ישראל עצמו בכל הזוועות שנעשו לו ואילו בימינו מי שקורא לחשבון נפש, להקמת ועדת חקירה או לשיפור התנהגותנו נתפס מיד כבוגד ועוכר ישראל המסייע לאויב.

נראה לי כי העניין קשור ברמה הנמוכה של השיח הפוליטי, החברתי והמדיני הנהוגה במקומותינו. הדיון המתנהל סביב הסוגיות המרכזיות של חיינו הינו דל, פשטני ורדוד. תמצית דלותו, קשורה בתפיסת כל עימות וכל קונפליקט כ"משחק סכום אפס", משחק בו הרווח של משתתף אחד מאוזן בדיוק ע"י הפסדו של המשתתף השני. רוצה לומר, אם אני ניצחתי, הוא בהכרח הפסיד ואם הוא הפסיד אני בהכרח ניצחתי. באופן דומה, אם צד א' טועה הרי שצד ב' צודק ואם קבוצה מסוימת יורדת הרי שזו שכנגדה עולה. צרות ראייה זו מסרסת כל אפשרות לחשבון נפש או התקדמות.

שום תיקון אינו יכול לצמוח מהקריאה לזולת לשנות את דרכיו או מהעיסוק בפשעיו של מישהו אחר. הדרך היחידה לפתוח פתח לתיקון עולם היא דרך נטילת האחריות האישית, דרך ההתבוננות הפנימית ודרך התפיסה ש"אין הדבר תלוי אלא בי". כשהפנו חז"ל אצבע מאשימה כלפי עם ישראל, לא הייתה כוונתם לנקות את הרומאים מאשמה. רשעותם של הרומאים במקומה עומדת, אך העיסוק בה אינו מועיל לשום תיקון. חשבון נפש, הכאה על חטא ואף חזרה בתשובה, אינם פוגעים ב"כושר העמידה" ואינם מנת חלקם של "עוכרי ישראל" אלא הם מידתם של גדולי חכמינו.

כך הם הדברים בינינו לבין האומות, אך כך הם גם בינינו לבין עצמנו. המגזר המטיח בחברו, הקבוצה המתרעמת על רעותה או המחנה המאשים את המחנה שכנגדו – אינם מקדמים תשובה ותיקון אלא רק מלבים שנאה. הדרך לגאולה מתחילה בהתבוננות בראי.

 

הרב אילעאי עופרן, רב קבוצת יבנה, מלמד במקד"צ צהלי (מכינה קדם צבאית לבנות דתיות), במרכז יעקב הרצוג ובמת"ן ומתנדב מזה שנים רבות במרכז הסיוע לגברים דתיים נפגעי תקיפה מינית.

clip on medical face shield visor, 3m mask 6311, feline coronavirus domain, mardri gras lighted face masks, surgical face mask canada, 50 pcs disposable facial mask, respirator mask for mo, 3m filter mask for welding fumes, n95 mask for sale philippines, asepta surgical face mask, surgical face mask machine, face shield replacment parts, coronavirus causes, n95 dust nuisance mask, costco pharmacy assistant, most comfortable half mask respirator, how to use mud as face mask, coronavirus hemmaglutinion, strapless dust mask, mask that you have on your face when your running, novelty motorcycle face masks, best korean face mask for dry skin, survivair respirator cartridge selection guide, medical face masks cvs pharmacy, how can i mask my embroidery travels on doll face, n95 mask protects against, helmet with transition face shield, n95 beard, surgical mask malaysia price, 3 m surgical masks,

חברותא לעולם תהיה עבורכם.ן בית

מאמר זה הוא צפירת הרגעה בכל חלקי הדיגיטל שלנו. במידה ובמהלך קריאת שורות אלה יתרחש אירוע איומי ממשי תשמע צפירה כפולה מיד לאחר מכן.

קרא עוד »

דיספוריה היא אמיתית

דיספוריה היא אמיתית.
לפעמים פשוט לוקח חיים שלמים בשביל להבין אותה. ולקרוא לה בשם.

קרא עוד »

קיבלתי אות הוקרה מעיריית תל אביב

אני אגיד שבהתחלה כששמעתי שיביאו לי אות הוקרה הייתה לי התלהבות מטורפת שמלווה בפחד. הייתי בכזה ״מה לעזאזל״. אט אט במשך השבוע התודעה הזו השתנתה להתלהבות טובה שמלווה בתחושה של ״איזה כיף שרואים אותי. איזה כיף שמעריכים את זה.״

קרא עוד »

"דברו איתנו – לא עלינו"

איך להט"בים דתיים מעיזים לדרוש להיות חלק אינטגרלי מכל קהילה דתית שקיימת, ואיך הם מעיזים להשלים עם העובדה שרבש"ע ברא אותם כמו שצריך, יצירה נאה ושלמה? אולי כי זה לא טעות ולא ניסיון? | דעה

קרא עוד »

כשהייתי בשיעור א', ישיבת מעלה גלבוע, חשבתי שמורכבות היא הדבר החשוב ביותר בעולם.

קשיים אישיים ודיסוננסים זהותיים נתפסו בעבורי כחובה דתית. חשבתי שעל מנת לא להפוך את הדתיות שלי לפלסטר ליברלי, אני חייב להמשיך לתפוס בדעות שצרמו והפריעו לי. לא רציתי "לפתור" את השאלה הלהט"בית או הפמיניסטית. פתרון היה בעבורי השטחה, רידוד של המורכבות הקיימת.

קרא עוד »

שתפו את המאמר