לעדכונים על פעילויות ואירועים:

מפגש תמוז-אב: בין חורבן הבית לחורבן הבית

a52a8ec52875b2ab87da6dea84f10534

סיכום המפגש מאת עמי

זו בטח לא הפעם הראשונה בה אני מגיע למפגש של חברותא, אך זה ודאי היה אחד המפגשים החשובים בהם הייתי. בהזמנה למפגש שכותרתו "מפגש תמוז-אב: בין חורבן הבית לחורבן הבית" צוין הנושא כך:

בתקופה שבין י"ז בתמוז וט' באב, בה אנו נזכרים בחורבן בית המקדש ושנאת החינם שהביאה לכך, אנו מזמנים אותך לערב מיוחד בנושא 'חורבן הבית – האתגרים של ההומו הנשוי'… בערב נשמע את הסיפורים המרגשים והחשובים עם מלוא הכנות, נדבר על האתגרים, התסכולים וההחלטות הקשות שיש להומו הנשוי. עם זה אנו מקווים גם שנמצא סוג של נחמה שיש אחרי החורבן.

הדבר הראשון שבלט בהגיעי לחדר היה הכמות הגדולה של משתתפים. היו יותר אנשים מכרגיל וגם הרבה פנים חדשות (חלקם הומואים נשואים) שבאו בעקבות הנושא המעניין. בפינת החדר לא רחוק משולחן הכיבוד עמדה אשה – מחזה חריג למפגש של חברותא. בהמשך הערב התברר שזו אווה שבאה יחד עם גרושה הטרי אלי תורג'מן לספר לנו את הסיפור שלהם.

ישבנו כולנו במעגל גדול והקשבנו לתאור המרגש של אווה ואלי על מערכת היחסים שלהם. אלי סיפר שהנישואים נועדו לרצות את משפחתו שלא קיבלה את זהותו ההומוסקסואלית. על נסיונות להדחיק את נטייתו ופניה אל הדת והמגזר החרדי על מנת לקיים מראית עין של נורמטיביות. הוא סיפר על משפחה לדוגמה כלפי חוץ שבליבה עומד סוד גדול ואבא שסובל מבדידות בביתו שלו ומצורך בוער ב"משהו אחר". בשלב מסוים הוא פנה החוצה ומצא לו בן זוג בעודו נשוי. אווה סיפרה על תחושה של איבוד הנשיות והרגשה שיש פגם בנשיות שלה עקב אי היכולת לרצות את בעלה. עם זאת, שניהם עשו כל שביכולתם כדי לשמור על המשפחה שלהם למען שלושת ילדיהם. שניהם היו לגמרי פתוחים אחד כלפי השניה והחלו לשתף אחת את השני במה שעובר עליהם. אווה סיפרה שעברה תהליך ארוך של אבל על הזוגיות שלהם שעבר את כל שלבי האבל כפי שמתואר בספרות – החל מהכחשה וכעס גדול עבור בדיכאון ועד ההשלמה שבסוף התהליך. היא סיפרה על ההחלטה להתגרש ועל תגובת הילדים לתהליך והמודל המשפחתי החדש שיוקם במקום הקיים. היא ציינה שהיא כבר השלימה עם המציאות ושחררה את אלי להתחיל חיים חדשים עם בן זוגו (אלי הודה שהוא עצמו, טרם שחרר).

גם ירדן נאור שלנו שיתף בסיפור הנישואים והגרושים שלו. הוא תיאר איך הגיע אל הרב שלו בן 20 צעיר ומבולבל וקיבל את ההמלצה להתחתן כדי להפטר מהנטיה המינית שלו. אשתו (שלא יכלה להשתתף במפגש), לה התוודה ירדן לפני נישואיו על נטייתו, האמינה שתצליח לשנות אותו ולקיים יחדיו משפחה קדושה למופת. אולם המציאות טפחה על פני שניהם. ירדן תיאר תקופות ארוכות של דיכאון שנבע מחוסר ההצלחה לבטל את משיכתו לגברים ומהבנת חוסר התוחלת שבמצבו. אשתו התקשתה להבין את התנהגותו והמניעים לה משום, שגם במקרה שלהם, כלפי חוץ, הם היו הזוג המושלם. יחד עם התמודדות זו שניהם התמודדו גם עם הקושי להביא ילד לעולם, ומשזכו בהריון מוצלח, דוקא אז בשלה בהם ההחלטה להיפרד ולחיות את חייהם בדרך לה הם ראויים. ירדן זכה לתמיכה מלאה מזוגתו לאורך כל שנות הנישואים וגם הם, כמו אווה ואלי ממשיכים להיות בקשר נהדר עד היום. ירדן חי כיום עם בן זוג דתי בתל אביב והוא הביע את משאלתו כי אשתו תצליח לקיים קשר טוב יותר עם בן זוגו, עתה כשגם היא תעבור לגור בעיר.

המהלך עצמו גרם לאלי לשאול שאלות לגבי הדת עד שהחליט לעזוב את אורח החיים הדתי וכיום הוא דתל"ש. ירדן לעומתו אומר שהנישואין, והגרושים שבעקבותיהם, גרמו לו להתחזק מבחינה דתית. נשותיהם הגיבו באופן הפוך. בעוד אשתו לשעבר של ירדן החליטה לעזוב את הדת, אווה, שהתחזקה בעקבות אלי, נשארה דתיה (אם כי באופן שונה) וכיום מנהלת אורח חיים דתי בניגוד לאלי.

~

בחצי השני של הערב המשתתפים נשאלו שאלות מן הקהל הרב, חלקן קשות. אלי סיפר על כך שבוער בו הצורך לפעול באופן ציבורי על מנת להשמיע את הקול של אנשים שנדחפו על ידי החברה הדתית וחוסר הקבלה, לנישואין שאינם מתאימים להם. כיום הוא בקשר עם בחורים רבים הנמצאים במצב בו הוא היה. הוא גם מתמודד על מקום במועצת העיר ראשון לציון בה הוא גר. אווה נשאלה אם סלחה לאלי על כך שבעצם השתמש בה על מנת להציג מצג של סטרייטיות כלפי החברה. היא ענתה כי בקשת הסליחה מצד אלי היתה חלק חשוב מתהליך האבל וההשלמה שלה, והודתה לו על יכולתו להתנצל.

אני, כמי שמהלך חייו הביא אותו למקום דומה לזה של הדוברים בערב זה – הזדהיתי מאוד עם הקריאה שיצאה מערב זה כלפי הקהילה הדתית. קריאה לקבל את בניה ובנותיה הלהט"ביים ולא לדחוף אותם לנישואי שווא המזיקים לא רק להם, אלא בראש ובראשונה לבני הזוג התמימים שמאבדים שנים טובות וחשובות מחייהם רק כדי לרצות קהילה שלא בשלה להפנים קיומם של להט"ב בשורותיה.

~

לאחרונה פתחנו, ידידי ואנוכי, קבוצה להורים גאים שנמצאים בתהליכי סיום הנישואים הסטרייטיים שלהם, או שכבר התגרשו. מטרת קבוצה זו היא להכיל אנשים כמוני וכמו אלי וירדן (החברים בקבוצה) ולדבר על נושאים הייחודיים לאנשים כמונו. התמודדות עם החברה שדחפה אותנו לנישואים ועכשיו צריכה לעכל יציאה מהארון, התמודדות מול הילדים שלנו ומול בני ובנות הזוג לשעבר. הקבוצה נפגשת פעם בשלושה שבועות באזור המרכז ושאיפתנו שהיא תהווה תשתית מחזקת להתמודדויות של הגרושים הטריים והטריים פחות בבעיות הייחודיות לנו. פרטים על הקבוצה ניתן לראות בדף הקבוצה https://horimgeim.wordpress.com. ניתן ליצור קשר גם בדוא"ל: horimgeim@gmail.com.

~

הרבה עצב היה בערב זה, אך גם תקוה שהמצב הולך ומתשנה. תקוה שבעוד עשור או שניים יהיה קשה למצוא אנשים לערב דומה.

עמי פומרנץ

—–

אלי תורג'מן הוא הומו שבא מהעולם החרדי, שבו הוא התחתן והפך לאב לשלשה ילדים. הוא יצא מהארון, התגרש, חזר בשאלה והיום הוא ואשתו לשעבר פועלים ביחד במאבק החברתי.
ירדן נאור הוא הומו דתי מרקע חסידי שהתחתן. לאחר שהפך לאב לילד אחד, הוא התגרש. ירדן נשאר דתי ועכשיו חי עם בן זוגו במרכז הארץ.
הערב התקיים ביום חמישי, כ"ט תמוז (19.07.2012).

לאירוע בפייסבוק

mayo clinic heart diet before surgery, difference between cbd and cbda, cbd business plan, restless leg syndrome cbd, me word, interleukin 1 beta function, heavy hitters acdc, marijuana pharmaceutical, proper cbd oil dose, skin script skin care reviews, sleep number benefits, treatibles cbd oil drops reviews, king canine cbd oil, cbd sunday scaries, is cbd oil legal in wisconsin 2018, vaping cbd oil reddit, cbd gummy recipe, wholesale cancer awareness products, cbd oil for sciatica dosage, cbd for epilepsy, cbd oil price bradenton fl, drug medical definition, can you give a cat cbd oil, deli melbourne cbd, cbd oil help diabetes, phyto science, does hemp oil, does cbd oil help with chemotherapy, colorado cbd cannabidiol oil, 150 mg cbd oil, oil marijuana, highland pharms cbd, cbd oil for pain buy, cbd thc cartridges for sale, cvs massage oils, cbd evidence, states that cbd oil is legal,

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.