לעדכונים על פעילויות ואירועים:

סיכום מפגש שבט (יום הולדת שנתיים) – טקס הענקת תעודות ומופע סטנדאפ

birthday_havruta_2חברותא חגג יום הולדת שנתיים בערב מיוחד שכלל שני דברים מרכזיים:

* הענקת תעודות הוקרה לפועלם של הרב רונן לוביץ' ושל הבמאי שמחה (סנדי) דובובסקי

* ההופעה הַכּשרה "קרנבל ברשות התורה" של הסטנדאפיסט יאיר אורבך ("האקדמיה לצחוק", "רוצה מצוות")

הנימוקים לבחירת מקבלי תעודות ההוקרה:

Luvich_at_havruta2
הרב לוביץ' במפגש שנתיים לחברותא

הרב רונן לוביץ' – הרב הראשון שפרסם מאמר ששם על הבמה התורנית את הנושא ההומו-לסבי הדתי-אורתודוקסי, ובו קרא לסובלנות. לפני 14 שנים, בתשנ"ו, פורסם המאמר בבמה דתית, בחוברת "מים מִדָלְיָו", ואחר כך, בתשס"א/2001, פורסם בגרסה מקוצרת יותר בכתב העת הדתי "דעות". המאמר גרר תגובות וזכה להדים רבים, ובכך הציף לדיון פומבי ראשון את הנושא שאפילו בחדרי חדרים כמעט שלא נגעו בו בשיח הרבני.

הרב לוביץ הוא הרב של ניר עציון, ולשמחתנו, הוא הגיע מן הצפון הרחוק כדי לכבד אותנו בהשתתפותו.

לחצו כאן לתעודת ההוקרה.

שמחה (סנדי) דובובסקי – הבמאי הראשון שיצר, הפיק וביים סרט שהביא למרקע את סיפורם האישי של הומואים ולסביות בעולם הדתי. סרטו לפניך ברעדה הוקרן בפסטיבלים ברחבי העולם, קצר שבחים וזכה בפרסים רבים. בתשס"ב/2001 יצא הסרט לאקרנים בארה"ב, ובתשס"ד/2004 שודר הסרט בארץ בשעות צפיית שיא בערוץ 2.

לחצו כאן לתעודת ההוקרה.

לצערנו, דובובסקי חי בחו"ל ולא יכול להגיע, ולכן הקרנו מילות תודה ששלח לנו.

המפגש היה בירושלים במיקום חדש, יום חמישי, י"ג בשבט תש"ע, 28.1.10, בשעה 20:00.

סיכום המפגש:

Luvich_at_havruta
הרב רונן לוביץ' מודה לחברותא

במפגש השנתיים של "חברותא" התחדשנו במיקום חדש ויפה, אי שם בתוככי ירושלים. את הבאים קידמו בלונים, שלטי יום הולדת, כיבוד, יין וכמובן עוגת יום ההולדת, שבמיטב המסורת עוד מיום ההולדת הקודם (זוכרים?) הייתה עטורת נרות יומולדת שנזלו על הציפוי, אבל איכשהו הצלחנו לאכול אותה. יאאאמ.

עמית פתח את האירוע בברכות לכל המשתתפים והעוסקים במלאכה, וגם העניק תעודות ל"אנשי השנה" של חברותא:

הרב רונן לוביץ', שהגיע לאירוע מהצפון הרחוק עם אשתו; סנדי (שמחה) דובובסקי, יוצר הסרט "לפניך ברעדה", ששלח ברכת וידאו נרגשת מפסטיבל הקולנוע "סאנדנס" (ואפילו סיפר שהכשיר שם מטבח).

הרב רונן לוביץ' סקר סקירה מעניינת את המניעים שהביאו אותו לכתוב את מאמרו שהיה בעצם המאמר ההלכתי הראשון שעסק בהומואים דתיים. כמובן שלמאמר היו הדים – טובים וגם רעים – והרב לוביץ' סיפר לנו עליהם ועל המפגשים הרבים עם הורים לילדים חד-מיניים שבאו לקבל עצה וגם תמיכה.

הרב ציין את התמורות בקרב הציבור הרבני מאז כתיבת המאמר, וגם ניסה להתוות את הכיוון התורני לנושא. הרב נגע בפולמוס שנערך באתר חברותא בשאלה אם חברותא הוא גוף טוב או רע ואמר כי לדעתו חברותא עושה עבודה חשובה ביצירת קהילה חמה ותומכת להומואים דתיים, ציין כי חשוב שחברותא תחזק אנשים להתחזק בשמירת תורה ומצוות. הרב חתם את דבריו בברכת הצלחה רבה ל"חברותא".

birthday_cake
העוגה חוסלה במהירות

ואז עלה לבמה יאיר אורבך, איש הסטנדאפ והזמר-של-שיר-אחד "אוהב מצוות" הקורע.

כבר בהתחלה יאיר "יצא מהארון" והצהיר שלא מזמן התחתן (אז לא להתחיל אתו בבקשה) עם חילונית (אז לפחות כאן איש לא יצקצק בלשונו וישוט אותו).

מיד אחר כך הוא פצח במסע מצחיק עד דמעות בנבכי הדת כמו שהיא נחווית על ידי צעירים דתיים. מסתבר שרובנו נתקלים באותן בעיות בתפילת שמונה עשרה, כמו למשל כשאנחנו שוכחים "יעלה ויבוא", ואז חוזרים ושוב שוכחים "יעלה ויבוא", ואז זה הופך למלחמה פרטית ביני לבין ה"יעלה ויבוא".

יאיר גם הדגים את התנועה המומלצת כאשר אתה מתפלל בשבת, טועה ופתאום מגיע ל"סלח לנו אבינו כי חטאנו", וצריך להסתיר באלגנטיות את העובדה שהכית על הלב וכולם שמים לב.

יאיר אורבך במופע הסטנד-אפ
יאיר אורבך במופע הסטנדאפ

היו כאלו שצחקו, היו כאלו שצחקו מאוד, והיה את כותב שורות אלו, שגעה בצחוק עד שכאב לו הפרצוף.

יאיר סיים את המופע המשובח בניסיון לשחזר סיטואציה מוכרת עם בל"חית (בחורה לחוצת חתונה) – רק שהפעם עשה את זה כבל"ח: הוא הזמין את אחד היושבים ל"פגישה אינטימית", וניסה בצורה מטורפת ומצחיקה עד דמעות לחקות הומו-דתי-לחוץ-על-חתונה-עם-החבר-שלו. הייתם צריכים לראות את הפרצוף של יאיר כש"בן זוגו" קרא לו "פושפוש" ו"ממי".

ומכאן קריאה נרגשת לאשתו הטרייה של יאיר אורבך: בעלך ממש נכנס לדמות, אבל אל דאגה – הוא עדיין גבר-גבר.

איתן

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

3 תגובות

סגור לתגובות.