לעדכונים על פעילויות ואירועים:

סיכום מפגש כסלו: איאן ודניאל מ"אימא מחליפה"

דניאל, איאן וילדיהם. באדיבות חברת ההפקה
דניאל, איאן וילדיהם. באדיבות חברת ההפקה

דניאל הוא פרופסור ללימודי הילד, ומרצה בקולג' המקומי. איאן הוא עורך דין שהחליט לפרוש מהמקצוע לטובת לימודי הסמכה לרבנות * הזוג הדתי שהשתתף ב"אימא מחליפה" ולו 3 ילדים באו למפגש חברותא ושוחח עמנו על זוגיות חד-מינית, על אימוץ וגידול ילדים, על רפורמה וקונסרבטיביות לעומת אורתודוקסייה, על סודות מאחורי הקלעים מ"אימא מחליפה" ועל החיים שלאחר התכנית

לקריאת כתבה על הזוג, שפורסמה במוסף סופשבוע של מעריב, ט' באלול תשס"ט, 29.8.09 לחץ כאן.

המפגש התקיים בתל אביב, ב' בכסלו תש"ע, 19.11.09, בשעה 20:00.

סיכום המפגש

בחדר הסמוך לאולם שבו נפגשנו התקיים חוג ריקודים לילדות. כשהן יצאו מהחדר בתום החוג והבחינו באיאן ודניאל הן מייד צווחו וצחקקו. איאן ודניאל היו מופתעים…
הם ישבו יחד איתנו במעגל רחב: חברים רבים הגיעו למפגש המסקרן הזה עם זוג הגברים-הורים-דתיים-גאים. והם גאים, מאד גאים. רובנו מכירים אותם מתוכנית הטלוויזיה "אמא מחליפה" שבפרק הראשון של העונה הנוכחית שלה הם השתתפו: את איאן הטיסו לרמת הגולן לקיבוץ אורטל, ושם הוא התחלף עם דינה שהגיעה להיות אמא ביחד עם דניאל בניו-ג'רזי. הפרק ששודר לפני כשלושה חודשים זכה להדים רבים בעיקר על שום היותו מעמת באופן מאד ברור בין התפיסה המשפחתית-מסורתית לבין תפיסות מודרניות יותר של משפחה, ועוד ב"פריים-טיים".
הם שניהם פותחים בהתנצלות על העברית שלהם, שדווקא נשמעת יופי, ודניאל מתחיל לספר על חייו: כיצד גדל במשפחה אורתודוכסית לחלוטין, למד במוסדות ישיבתיים-דתיים, וכיצד כבר מגיל צעיר ידע על נטייתו. איאן לעומתו מספר על העבר שלו שכלל ישיבה אך עם הזמן הוא נהפך דווקא חילוני יותר והתרחק מהדת. כשאיאן נוקב בתאריך שבו הם נפגשו דניאל מתקן אותו. איאן עוצר לרגע מנסה להבין איך יתכן שהוא שוגה, אבל דניאל מסדר לו את העניינים, ואיאן מבין. הם הסכימו על התאריך ועל השידוך ביניהם שנעשה על ידי חבר משותף – בעיקר "כי שניהם למדו בישיבה". החיבור ביניהם קירב את איאן ללימודי הדת וללימודי רבנות. דרך הקהילה הקונסרבטיבית בניו-ג'רזי איאן מתקרב לדת. גם דניאל, על אף הנוסטלגיה הרבה שהוא רוחש ליהדות כפי שהוא חווה אותה כאורתודוכסי – הוא בוחר להשתייך לתנועה הקוסרבטיבית. כששואלים אותו בחדר מדוע הוא לא בחר להמשיך ולהיות אורותודוכס ולהשפיע מבפנים, הוא משיב שהוא מעדיף להיות במקום שבו הוא "לכתחילה" ולא במקום שהוא "בדיעבד". עם זאת, הוא בהחלט מתרשם מההתקדמות שנעשית כיום בחוגים האורתודוכסיים: חברים בקבוצה מספרים לו על היותנו הומואיים-דתיים ועל האופן שבו הרבנים האורתודוכסיים נפתחים אט-אט לעניין.
הם משתפים אותנו בחוויותיהם כזוג וכמשפחה: על החתונה שלהם, שעליה איאן מעיד שזה היה הדבר הכי קרוב להלכה ההורים שלו אי פעם חוו, בעוד שהוריו של דניאל לא הגיעו מחשש לברכה לבטלה שנישאת בחופה. על הבן הבכור אליעזר, שברגע שהוא הונח בידיהם כתינוק הם מיהרו לקנות ספר שיסביר להם מה עושים עם תינוק, על יונה הבן השני ועל תמר הקטנה. הם מסבירים על הורות ועל התובענות שנלווית לכך. הם הגיעו לישראל לתקופה של שנה בעקבות לימודיו של איאן לרבנות. דניאל מספר בגאווה איך אליעזר כבר השתלב בבית הספר, וכיצד יום אחד הוא פצח בתיפוף על תוף קטן והוביל אחריו את כל ילדי הכיתה במעגל.
הם גם מספרים על חוויותיהם בתוכנית "אמא מחליפה" ועל הקשר הטוב והחיובי שיש להם עם הזוג מרמת הגולן. "דינה מאד היתה רוצה להצטלם איתנו שוב לטלוויזיה כדי שהיא תוכל להעיד עד כמה היא כן פתוחה ומקבלת", אומר דניאל, ומוסיף גם שהתוכנית לא הראתה צדדים אחרים שלה, והתמקדה בעיקר בפחדים שלה באו לידי ביטוי יותר בימים הראשונים: "היא מאד נקשרה לילדים".
איאן מאושר כשמישהו בסוף שואל אותו שאלה שעליה הוא יכול להשיב באנגלית: הם החיים שלהם הם רואים כ"לכתחילה" לכל דבר. הם לא מצטערים על שום צעד שעשו בחייהם, ויותר מזה: הם רואים בעצמם מודל ושמים לעצמם ייעוד להפיץ ולהשפיע בחברה כולה.
כל שנותר היה להזמין את איאן ודניאל, וגם את אליעזר יונה ותמר, למסיבת חנוכה של חברותא.

Ian_and_Danielהם ישבו יחד אתנו במעגל רחב: חברים רבים הגיעו למפגש המסקרן הזה. רובנו מכירים אותם מתכנית הטלוויזיה "אמא מחליפה" שבפרק הראשון של העונה הנוכחית שלה הם השתתפו: את איאן הטיסו לרמת הגולן לקיבוץ אורטל, ושם הוא התחלף עם דינה שהגיעה להיות אמא ביחד עם דניאל בניו-ג'רזי. הפרק ששודר לפני כשלושה חודשים זכה להדים רבים בעיקר על שום היותו מעמת באופן מאוד ברור בין התפיסה המשפחתית-מסורתית לבין תפיסות מודרניות יותר של משפחה, ועוד ב"פריים-טיים".

הם שניהם פותחים בהתנצלות על העברית שלהם, שדווקא נשמעת בסדר, ודניאל מתחיל לספר על חייו: כיצד גדל במשפחה אורתודוכסית לחלוטין, למד במוסדות ישיבתיים-דתיים, וכיצד כבר מגיל צעיר ידע על נטייתו.

איאן לעומתו מספר על העבר שלו – הוא בא ממשפחה חילונית ועם הזמן התקרב לדת, ודרך חבר משותף ("נוצרי-קתולי", הם מצחקקים) הם הכירו. כשאיאן נוקב בתאריך שבו הם נפגשו, דניאל מתקן אותו. איאן עוצר לרגע מנסה להבין איך ייתכן שהוא שוגה, אבל דניאל מסדר לו את העניינים. החיבור ביניהם קירב את איאן עוד יותר ללימודי הדת וללימודי רבנות.

דרך הקהילה הקונסרבטיבית בניו-ג'רזי איאן מתקרב לדת ("בלעדיהם לא הייתי דתי היום"). גם דניאל, על אף הנוסטלגיה הרבה שהוא רוחש ליהדות כמו שחווה אותה כאורתודוקסי, בוחר להשתייך לתנועה הקונסרבטיבית. כשנשאל בידי אחד המשתתפים במפגש מדוע הוא לא בחר להמשיך ולהיות אורותודוקסי ולהשפיע מבפנים, הוא משיב שהוא מעדיף להיות במקום שבו הוא מרגיש "לכתחילה" ולא במקום שהוא "בדיעבד". עם זאת ציין שהוא בהחלט מתרשם מההתקדמות שנעשית כיום בחוגים האורתודוקסיים.

הזוג גם משתף אותנו בחוויותיהם כזוג וכמשפחה. איאן מעיד שהחתונה שלהם הייתה הדבר הכי קרוב להלכה שההורים החילוניים שלו חוו אי פעם, בעוד הוריו של דניאל לא הגיעו מחשש לברכה לבטלה שנאמרה בחופה כחלק מ-7 ברכות. דניאל סיפר על ההחלטה לאמץ ולא להביא ילד דרך פונדקאות, ועל הלידה של הבן הבכור אליעזר ("ברגע שהוא נולד לא ידענו מה לעשות, ולכן מיהרנו לקנות ספר שיסביר לנו מה עושים עם תינוק"). הם מסבירים על הורות, על התובענות שנלווית לכך, על התכנון לאמץ עוד ילדים נוסף על על יונה ותמר הקטנה ("איאן חושב שיש לנו יותר מדי ילדים") ועל גידול ילדים אפרו-אמריקאים ("לא נתקלנו בבעיות מצד אנשים, גם הילדים לא נתקלו").

כעת המשפחה גרה בישראל, למשך שנה, בעקבות לימודיו של איאן לרבנות. הם מספרים שבבית הכנסת הקונסרבטיבי שבו הם מתפללים בירושלים מקבלים אותם יפה, ודניאל מספר בגאווה איך אליעזר כבר השתלב בבית הספר המסורתי, וכיצד יום אחד הוא פצח בתיפוף על תוף קטן והוביל אחריו את כל ילדי הכיתה במעגל.

הם גם מספרים על ההחלטה להשתתף ב"אמא מחליפה". איאן רצה, דניאל לא, ואיאן פעל מאחורי הגב של דניאל, עד שבסוף דניאל הסכים שהוא שליח ציבור ושהוא רואה בעצמו מודל שדרך התכנית יכול להשפיע על החברה כולה. עוד סיפרו על הקשר הטוב והחיובי שיש להם עם הזוג מרמת הגולן. "דינה מאוד היתה רוצה להצטלם אתנו שוב לטלוויזיה כדי שהיא תוכל להעיד עד כמה היא כן פתוחה ומקבלת", אומר דניאל, ומוסיף גם שהתכנית לא הראתה צדדים אחרים שלה שהורדו בעריכה, והתמקדה בעיקר בפחדים שלה שבאו לידי ביטוי יותר בימים הראשונים. "היא מאוד נקשרה לילדים, ורק לפני שבוע באה לבקר אותנו בירושלים".

בתום המפגש, כשאיאן ודניאל יצאו מהחדר, הבחינו בהם כמה ילדות שנפגשו לחוג ריקודים בחדר הסמוך. הילדות צווחו וצחקקו. איאן ודניאל לא היו מופתעים. הם כבר רגילים שבארץ הם על תקן "ידוענים".

נתי

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר

עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר, ואיננו מסוגלים עוד לחשות. מחזיקנא טיבותא לרב בני לאו שנענה לדברי הרב יובל שרלו וכתב הצעה לחיי משפחה להט"ב בקהילה הדתית (קישור בתגובה הראשונה), ונגע בנקודות רבות ומגוונות. אחרי שהנושא צף מול תלמידים שלי, באתי להגיב לחלק מדבריו, ולהשלים בחלק ממה שנראה בעיני. אשמח לתגובות.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

3 תגובות

  1. יישר כוח על סיכום הפגישה.
    בל נשכח כמובן את הפתיחה בה הוסבר על דרכי המנעות מהדבקות באיידס ומעוד מחלות ודרכים אנונימיים לבדיקת נשאות.
    הפגישה הייתה באמת טובה על אף שהיה לי קשה מאוד עם הלך הדברים.
    הפגישה הזו הייתה הראשונה בה השתתפתי ולרגע היה נדמה לי שלא הגעתי למקום הנכון. דובר הרבה על חיים כאדם קונסרבטיבי בעוד שאני שואף לחיים של יהדות אמיתית ומקורית (תסלחו לי..).
    ברור לי שחברותא היא קבוצה לכל מי מחש זיקה לדת בכל צורה שלא תבוא, אך היה נדמה שם אחרת.

    כנראה שאצטרך להגיע בשנית 🙂
    תודה

  2. דובר = על ידי איאן ודניאל.
    חברותא קיימת שנתיים, וזו הפעם הראשונה שהיה מפגש שנתן במה גם לדעות אחרות, מתוך אמונה שהקהל בוגר וידע להבחין בין הדברים. מה גם שלא זה היה עיקר המפגש, אלא חלק מתוך מכלול נושאים.
    רוב מוחלט של מפגשי חברותא שעסקו בעולם הדתי התכתבו עם העולם האורתודוקסי (הרבנים מדן, בורשטין, גלעד, ורדי, אנגלמן, הסרט ואהבת, לימוד בחברותות, ההרצאה על שנאת חינם, טוביה פרי, דון יוסף ברנד, זאב שביידל, חיותה דויטש ועוד ועוד ועוד). 

  3. אני חייבת להגיד שלא כל כך הייתי מודעת למשפחות חד מיניות ואם לומר את האמת לא חשבתי שזה דבר כל כך חיובי.אבל כשראיתי את הזוג המקסים הזה
    וכמה דניאל הוא אבא אוהב ודואג ממש אמא
    וכשחושבים על זה לילדים האלה אולי יהיה פחות טראומות ילדות וכעס על ההורים מאשר יש לנו שגידלו אותנו הורים סטרייטים .
    אולי באמת עדיף אבא הומו ואמא מאשר זוג הורים סטרייטים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.