סיכום מפגש כסלו: איאן ודניאל מ"אימא מחליפה"

מי לא זכר באיזה תאריך הם נפגשו, ההורים של מי לא השתתפו בשבע הברכות מחשש לברכה לבטלה, ומי לא רוצה עוד ילדים כי הוא טוען שיש להם כבר יותר מדי
דניאל, איאן וילדיהם. באדיבות חברת ההפקה
דניאל, איאן וילדיהם. באדיבות חברת ההפקה

דניאל הוא פרופסור ללימודי הילד, ומרצה בקולג' המקומי. איאן הוא עורך דין שהחליט לפרוש מהמקצוע לטובת לימודי הסמכה לרבנות * הזוג הדתי שהשתתף ב"אימא מחליפה" ולו 3 ילדים באו למפגש חברותא ושוחח עמנו על זוגיות חד-מינית, על אימוץ וגידול ילדים, על רפורמה וקונסרבטיביות לעומת אורתודוקסייה, על סודות מאחורי הקלעים מ"אימא מחליפה" ועל החיים שלאחר התכנית

לקריאת כתבה על הזוג, שפורסמה במוסף סופשבוע של מעריב, ט' באלול תשס"ט, 29.8.09 לחץ כאן.

המפגש התקיים בתל אביב, ב' בכסלו תש"ע, 19.11.09, בשעה 20:00.

סיכום המפגש

בחדר הסמוך לאולם שבו נפגשנו התקיים חוג ריקודים לילדות. כשהן יצאו מהחדר בתום החוג והבחינו באיאן ודניאל הן מייד צווחו וצחקקו. איאן ודניאל היו מופתעים…
הם ישבו יחד איתנו במעגל רחב: חברים רבים הגיעו למפגש המסקרן הזה עם זוג הגברים-הורים-דתיים-גאים. והם גאים, מאד גאים. רובנו מכירים אותם מתוכנית הטלוויזיה "אמא מחליפה" שבפרק הראשון של העונה הנוכחית שלה הם השתתפו: את איאן הטיסו לרמת הגולן לקיבוץ אורטל, ושם הוא התחלף עם דינה שהגיעה להיות אמא ביחד עם דניאל בניו-ג'רזי. הפרק ששודר לפני כשלושה חודשים זכה להדים רבים בעיקר על שום היותו מעמת באופן מאד ברור בין התפיסה המשפחתית-מסורתית לבין תפיסות מודרניות יותר של משפחה, ועוד ב"פריים-טיים".
הם שניהם פותחים בהתנצלות על העברית שלהם, שדווקא נשמעת יופי, ודניאל מתחיל לספר על חייו: כיצד גדל במשפחה אורתודוכסית לחלוטין, למד במוסדות ישיבתיים-דתיים, וכיצד כבר מגיל צעיר ידע על נטייתו. איאן לעומתו מספר על העבר שלו שכלל ישיבה אך עם הזמן הוא נהפך דווקא חילוני יותר והתרחק מהדת. כשאיאן נוקב בתאריך שבו הם נפגשו דניאל מתקן אותו. איאן עוצר לרגע מנסה להבין איך יתכן שהוא שוגה, אבל דניאל מסדר לו את העניינים, ואיאן מבין. הם הסכימו על התאריך ועל השידוך ביניהם שנעשה על ידי חבר משותף – בעיקר "כי שניהם למדו בישיבה". החיבור ביניהם קירב את איאן ללימודי הדת וללימודי רבנות. דרך הקהילה הקונסרבטיבית בניו-ג'רזי איאן מתקרב לדת. גם דניאל, על אף הנוסטלגיה הרבה שהוא רוחש ליהדות כפי שהוא חווה אותה כאורתודוכסי – הוא בוחר להשתייך לתנועה הקוסרבטיבית. כששואלים אותו בחדר מדוע הוא לא בחר להמשיך ולהיות אורותודוכס ולהשפיע מבפנים, הוא משיב שהוא מעדיף להיות במקום שבו הוא "לכתחילה" ולא במקום שהוא "בדיעבד". עם זאת, הוא בהחלט מתרשם מההתקדמות שנעשית כיום בחוגים האורתודוכסיים: חברים בקבוצה מספרים לו על היותנו הומואיים-דתיים ועל האופן שבו הרבנים האורתודוכסיים נפתחים אט-אט לעניין.
הם משתפים אותנו בחוויותיהם כזוג וכמשפחה: על החתונה שלהם, שעליה איאן מעיד שזה היה הדבר הכי קרוב להלכה ההורים שלו אי פעם חוו, בעוד שהוריו של דניאל לא הגיעו מחשש לברכה לבטלה שנישאת בחופה. על הבן הבכור אליעזר, שברגע שהוא הונח בידיהם כתינוק הם מיהרו לקנות ספר שיסביר להם מה עושים עם תינוק, על יונה הבן השני ועל תמר הקטנה. הם מסבירים על הורות ועל התובענות שנלווית לכך. הם הגיעו לישראל לתקופה של שנה בעקבות לימודיו של איאן לרבנות. דניאל מספר בגאווה איך אליעזר כבר השתלב בבית הספר, וכיצד יום אחד הוא פצח בתיפוף על תוף קטן והוביל אחריו את כל ילדי הכיתה במעגל.
הם גם מספרים על חוויותיהם בתוכנית "אמא מחליפה" ועל הקשר הטוב והחיובי שיש להם עם הזוג מרמת הגולן. "דינה מאד היתה רוצה להצטלם איתנו שוב לטלוויזיה כדי שהיא תוכל להעיד עד כמה היא כן פתוחה ומקבלת", אומר דניאל, ומוסיף גם שהתוכנית לא הראתה צדדים אחרים שלה, והתמקדה בעיקר בפחדים שלה באו לידי ביטוי יותר בימים הראשונים: "היא מאד נקשרה לילדים".
איאן מאושר כשמישהו בסוף שואל אותו שאלה שעליה הוא יכול להשיב באנגלית: הם החיים שלהם הם רואים כ"לכתחילה" לכל דבר. הם לא מצטערים על שום צעד שעשו בחייהם, ויותר מזה: הם רואים בעצמם מודל ושמים לעצמם ייעוד להפיץ ולהשפיע בחברה כולה.
כל שנותר היה להזמין את איאן ודניאל, וגם את אליעזר יונה ותמר, למסיבת חנוכה של חברותא.

Ian_and_Danielהם ישבו יחד אתנו במעגל רחב: חברים רבים הגיעו למפגש המסקרן הזה. רובנו מכירים אותם מתכנית הטלוויזיה "אמא מחליפה" שבפרק הראשון של העונה הנוכחית שלה הם השתתפו: את איאן הטיסו לרמת הגולן לקיבוץ אורטל, ושם הוא התחלף עם דינה שהגיעה להיות אמא ביחד עם דניאל בניו-ג'רזי. הפרק ששודר לפני כשלושה חודשים זכה להדים רבים בעיקר על שום היותו מעמת באופן מאוד ברור בין התפיסה המשפחתית-מסורתית לבין תפיסות מודרניות יותר של משפחה, ועוד ב"פריים-טיים".

הם שניהם פותחים בהתנצלות על העברית שלהם, שדווקא נשמעת בסדר, ודניאל מתחיל לספר על חייו: כיצד גדל במשפחה אורתודוכסית לחלוטין, למד במוסדות ישיבתיים-דתיים, וכיצד כבר מגיל צעיר ידע על נטייתו.

איאן לעומתו מספר על העבר שלו – הוא בא ממשפחה חילונית ועם הזמן התקרב לדת, ודרך חבר משותף ("נוצרי-קתולי", הם מצחקקים) הם הכירו. כשאיאן נוקב בתאריך שבו הם נפגשו, דניאל מתקן אותו. איאן עוצר לרגע מנסה להבין איך ייתכן שהוא שוגה, אבל דניאל מסדר לו את העניינים. החיבור ביניהם קירב את איאן עוד יותר ללימודי הדת וללימודי רבנות.

דרך הקהילה הקונסרבטיבית בניו-ג'רזי איאן מתקרב לדת ("בלעדיהם לא הייתי דתי היום"). גם דניאל, על אף הנוסטלגיה הרבה שהוא רוחש ליהדות כמו שחווה אותה כאורתודוקסי, בוחר להשתייך לתנועה הקונסרבטיבית. כשנשאל בידי אחד המשתתפים במפגש מדוע הוא לא בחר להמשיך ולהיות אורותודוקסי ולהשפיע מבפנים, הוא משיב שהוא מעדיף להיות במקום שבו הוא מרגיש "לכתחילה" ולא במקום שהוא "בדיעבד". עם זאת ציין שהוא בהחלט מתרשם מההתקדמות שנעשית כיום בחוגים האורתודוקסיים.

הזוג גם משתף אותנו בחוויותיהם כזוג וכמשפחה. איאן מעיד שהחתונה שלהם הייתה הדבר הכי קרוב להלכה שההורים החילוניים שלו חוו אי פעם, בעוד הוריו של דניאל לא הגיעו מחשש לברכה לבטלה שנאמרה בחופה כחלק מ-7 ברכות. דניאל סיפר על ההחלטה לאמץ ולא להביא ילד דרך פונדקאות, ועל הלידה של הבן הבכור אליעזר ("ברגע שהוא נולד לא ידענו מה לעשות, ולכן מיהרנו לקנות ספר שיסביר לנו מה עושים עם תינוק"). הם מסבירים על הורות, על התובענות שנלווית לכך, על התכנון לאמץ עוד ילדים נוסף על על יונה ותמר הקטנה ("איאן חושב שיש לנו יותר מדי ילדים") ועל גידול ילדים אפרו-אמריקאים ("לא נתקלנו בבעיות מצד אנשים, גם הילדים לא נתקלו").

כעת המשפחה גרה בישראל, למשך שנה, בעקבות לימודיו של איאן לרבנות. הם מספרים שבבית הכנסת הקונסרבטיבי שבו הם מתפללים בירושלים מקבלים אותם יפה, ודניאל מספר בגאווה איך אליעזר כבר השתלב בבית הספר המסורתי, וכיצד יום אחד הוא פצח בתיפוף על תוף קטן והוביל אחריו את כל ילדי הכיתה במעגל.

הם גם מספרים על ההחלטה להשתתף ב"אמא מחליפה". איאן רצה, דניאל לא, ואיאן פעל מאחורי הגב של דניאל, עד שבסוף דניאל הסכים שהוא שליח ציבור ושהוא רואה בעצמו מודל שדרך התכנית יכול להשפיע על החברה כולה. עוד סיפרו על הקשר הטוב והחיובי שיש להם עם הזוג מרמת הגולן. "דינה מאוד היתה רוצה להצטלם אתנו שוב לטלוויזיה כדי שהיא תוכל להעיד עד כמה היא כן פתוחה ומקבלת", אומר דניאל, ומוסיף גם שהתכנית לא הראתה צדדים אחרים שלה שהורדו בעריכה, והתמקדה בעיקר בפחדים שלה שבאו לידי ביטוי יותר בימים הראשונים. "היא מאוד נקשרה לילדים, ורק לפני שבוע באה לבקר אותנו בירושלים".

בתום המפגש, כשאיאן ודניאל יצאו מהחדר, הבחינו בהם כמה ילדות שנפגשו לחוג ריקודים בחדר הסמוך. הילדות צווחו וצחקקו. איאן ודניאל לא היו מופתעים. הם כבר רגילים שבארץ הם על תקן "ידוענים".

נתי

כשרציתי לגייר את הילדים

כשרציתי לגייר את הילדים, לא יכולנו לעשות את זה בארץ. אף בית דין אורתודוכסי פה לא סמך עליי שאגדל ילדים יהודים. מצאנו בית דין אורתודוכסי בניו-יורק, ותוך כדי שאנחנו מתכננים טיסה עם שני תינוקות ושמונה מאות מזוודות על פני חצי יבשת, אדם שאל אותי: בשביל מי אתה עושה את זה? מי הקהילה שלך? שלושה רבנים שמעולם לא פגשת באפר-ווסט-סייד?

קרא עוד »

שתפו את המאמר

3 תגובות

  1. יישר כוח על סיכום הפגישה.
    בל נשכח כמובן את הפתיחה בה הוסבר על דרכי המנעות מהדבקות באיידס ומעוד מחלות ודרכים אנונימיים לבדיקת נשאות.
    הפגישה הייתה באמת טובה על אף שהיה לי קשה מאוד עם הלך הדברים.
    הפגישה הזו הייתה הראשונה בה השתתפתי ולרגע היה נדמה לי שלא הגעתי למקום הנכון. דובר הרבה על חיים כאדם קונסרבטיבי בעוד שאני שואף לחיים של יהדות אמיתית ומקורית (תסלחו לי..).
    ברור לי שחברותא היא קבוצה לכל מי מחש זיקה לדת בכל צורה שלא תבוא, אך היה נדמה שם אחרת.

    כנראה שאצטרך להגיע בשנית 🙂
    תודה

  2. דובר = על ידי איאן ודניאל.
    חברותא קיימת שנתיים, וזו הפעם הראשונה שהיה מפגש שנתן במה גם לדעות אחרות, מתוך אמונה שהקהל בוגר וידע להבחין בין הדברים. מה גם שלא זה היה עיקר המפגש, אלא חלק מתוך מכלול נושאים.
    רוב מוחלט של מפגשי חברותא שעסקו בעולם הדתי התכתבו עם העולם האורתודוקסי (הרבנים מדן, בורשטין, גלעד, ורדי, אנגלמן, הסרט ואהבת, לימוד בחברותות, ההרצאה על שנאת חינם, טוביה פרי, דון יוסף ברנד, זאב שביידל, חיותה דויטש ועוד ועוד ועוד). 

  3. אני חייבת להגיד שלא כל כך הייתי מודעת למשפחות חד מיניות ואם לומר את האמת לא חשבתי שזה דבר כל כך חיובי.אבל כשראיתי את הזוג המקסים הזה
    וכמה דניאל הוא אבא אוהב ודואג ממש אמא
    וכשחושבים על זה לילדים האלה אולי יהיה פחות טראומות ילדות וכעס על ההורים מאשר יש לנו שגידלו אותנו הורים סטרייטים .
    אולי באמת עדיף אבא הומו ואמא מאשר זוג הורים סטרייטים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *