לעדכונים על פעילויות ואירועים:

מחירה של אדישות | הרב סטיב גרינברג (מתוך "בריש גלי" 3)

מאמר מתוך גליון חברותא בריש גלי ליום הכפורים תשע"ג:

הרב סטיב גרינברג
הרב סטיב גרינברג

בשנת 2009 בן-זוגי ואני עברנו לאוהיו. זמן קצר לאחר שהגענו, הודיעו לנו שהרב הממונה פסק שאיננו רצויים בבית הכנסת. התקשרתי אל אותו רב, שהוא ראש ישיבה חשובה וסמכות הלכתית מכובדת. רציתי לפגוש אותו באופן אישי כדי לדון בהחלטתו, אך הוא, מצידו, הסכים לדבר איתי בטלפון בלבד.

בשיחה חלקתי איתו את המציאות בה הומואים ולסביות, שרוצים להישאר נאמנים לתורה, חווים מידה רבה של כאב. רבים בחרו שלא להשאר בקהילה, בעוד שכמה הומואים צעירים הפכו נואשים כל כך, עד לכדי ניסיונות התאבדות.

תשובתו לכך היתה: "ואולי מצווה עליהם לעשות כך?

גליון חברותא בריש גלי כולל את מודעת הרחוב שקוראת לשיח סובלני
גליון חברותא בריש גלי כולל את מודעת הרחוב שקוראת לשיח סובלני

בתחילה הייתי המום. בקשתי הבהרות, ואכן התברר כי זו בדיוק הייתה כוונת הדברים. לשיטתו, משום שהומואים אשמים בפשעים חמורים, אולי זה יכול להיות רעיון טוב אם הם יעשו את העבודה בעצמם ויתאבדו. במשך כל השיחה רעדתי כולי, וניסיתי בכל כחי לסיים את השיחה מבלי לאבד את עשתונותיי.

אמירתו הלא מפוקחת, שאולי הוא מצטער על שאמר אותה, חצתה ללא ספק גבולות, גם לדעת המחמירים שברבנים האורתודוקסיים. אבל, במבט לאחור, אני מודה לו על אמירתו השקופה, בהייותה כנה וכואבת. בין אם זה נאמר בצורה קשה כמו זו או לא, עבור רבים יהיה זה טוב יותר אם פשוט נעלם, בדרך זו או אחרת. כאשר בני נוער מגיעים להבנה עד כמה אינטנסיבי הוא הרצון הקהילתי למחיקתם, אכזרי עד כמה שזה יכול להיות, הם יכולים בקלות להיכנע לייאוש כפי שכבר רבים עשו לפניהם.

הססתי אם לשתף את הסיפור הזה מכמה סיבות. אני יהודי דתי שומר מצוות ומתבייש לחלוק תיאורים שליליים על הקהילה אליה אני משתייך. האינסטינקט שלי היה להימנע מלהתלונן על קלקלתם של אחרים ופשוט להוסיף טוב, כפי שדרש זאת הרב קוק. אבל שתיקה בשלב זה אינה מקובלת. איני יכול עוד לעמוד בצד כשדמם של אחיי ואחיותיי נשפך.

לעמיתיי הרבנים אני אומר: לא ניתן להימנע מבחירה. עליכם להחליט – לעמוד יחד ולגנות בגלוי ובגאווה, את ההומופוביה וצרות האופקים, וזאת מבלי לוותר על מסורת הקריאה ההלכתית לגבי הומוסקסואליות. או לעמוד לצד אותו ראש ישיבה שאמר שהתאבדותם של מתבגרים מצווה היא. או שניתן למתבגר תקווה ואפשרות לחיים טובים גם כהומוסקסואל, בכל קהילה דתית בה הוא חי, או שנחזק את הסיוטים הגרועים ביותר שלו או שלה – ושלנו.

שלילת תקוותם של צעירים הינה משחק קטלני ובכל זאת רבים מהרבנים והמנהיגים חוששים שנקיטת עמדה נגד הומופוביה עלולה להתפרש כאישור לכל ההתנהגות הומוסקסואלית. אך יש לתהות: האם חשש מפירוש מוטעה של עמדותיכם שווה את סיכון חייהם של ילדינו?

Your words carry meaning
Your words carry meaning

יש לפחות שני דברים שעמיתי הרבנים, ומנהיגי הציבור הדתי יכולים וצריכים לעשות בשלב זה. עליהם להצהיר, כפי שעשו רבנים אורתודוכסים רבים בישראל ובארה"ב, כי: "להביך, להטריד או להשפיל מישהו בגלל נטייתו ההומוסקסואלית, או מפני שיש לו משיכה לבני מינו, מהווה איסור חמור בתורתנו, והפרה של הערכים המקודשים ביותר ביהדות". אין זמן טוב יותר להצהרה זו מאשר עכשיו. מאכזב במיוחד שבתי ספר אורתודוקסיים נמנעים מהצהרות כאלו ואינם עושים מספיק על-מנת לעזור לתלמידיהם הזקוקים כל-כך להגנה.

שנית, עליהם להפסיק מיד כל תמיכה או עידוד במה שמכונה "טיפולי המרה", שהסתדרות הפסכולוגים בישראל הביעה הסתייגות חריפה מהם. כל עוד אנו מנציחים את המיתוס שהומוסקסואליות היא מחלה פתולוגית הניתנת לריפוי, אנו מעודדים את הילדים, שמגלים שהם לא יכולים להשתנות, לייאוש, ולמחשבות אובדניות.

על פי מחקר שפורסם זה עתה עולה, כי אחד מכל חמישה בני נוער להט"בים (לסביות, הומואים, טרנס ובי- סקסואלים) מנסים להתאבד. זו לא בעיה שולית המשפיעה רק על כמה ילדים מדוכאים, זו מגפה, שהופצה על ידי שנאה ובת-בריתה החשובה ביותר- 'שתיקה'. לא משנה מהי עמדתנו לגבי שני הפסוקים בספר ויקרא, ישנו עוד פסוק שאל לנו לשכוח: "לֹא תַעֲמֹד עַל-דַּם רֵעֶךָ."

הרב סטיב גרינברג הוא מרצה בכיר ב CLAL, מחבר הספר Wrestling with God and Men: Homosexuality in the Jewish Tradition, שעומד לצאת באביב הקרוב בגרסה עברית, ושותף בניהול של 'אשל', ארגון הפועל לשם קבלת להט"בים בקהילות האורתודוכסיות בארה"ב.

*גרסה אנגלית של המאמר פורסמה ב- 10.12.2010 באתר The Jewish Week

כתבות נוספות בגליון תשע"ג של "חברותא בריש גלי" יפורסמו בימים הקרובים:

עיזרו לנו בהפצת המסרים ובחלוקת הגליונות – למילים הללו יש משמעות, תנו להן הד!

afp of disposal mask niosh, if the metal pops in my respirator is it working, osha respirator mask safety program, kitsune mask japanese art front facing, 3m 6001 mask filter, are n95 masks good for nuclear attacks, treatment of coronavirus, what kind of respirator do i need for working with chlorine bleach, how to get the gold dust in majoras mask, disposible vs washable masks, easy face masks for acne at home, canine coronavirus united states, when to use respirator mask, robin mask face paint, surgical mask beige, home depot 3m 6000 series half mask, face shield for driving, respiratory syndrome coronavirus journal, osha respirator review process, what 3m mask protects from acetone fume and ether, smoking through surgical mask, disposable dusk masks, dope surgical mask, metal grinding face shield, jayjun anti dust whitening mask review, sa fishing face mask, nutrigena face mask hack, how effective are the n95 respirators, walmart dust off, n95 mask when to wear, clean and clear face mask, n95 brands prodigy, banana and honey face mask benefits, what face mask should i get for slime, 3m 8247 r95 dust mask, cpr face shield keychain wholesale, respirator mask requirements, safety masks for dust, respirator for beards,

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

תגובה אחת

  1. טוב, זה לא לגמרי הומופוביה. על פי הלוגיקה שלו, לטובתם – עם הפשעים החמורים שהם עושים (וכתוצאה מכך הגיהנום שיקבלו מהם) – עדיף להם להתאבד עכשיו ולעלות "נקיים". מה שבטוח – אפשר להגיד שהוא בצד של חברותא בעניין טיפולי ההמרה (אין להם מה לנסות לשנות את עצמם). שנה טובה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.