לעדכונים על פעילויות ואירועים:

מחוץ למחנה

כבר שנים רבות שבשיחות שלי עם ראשי הקהילה הדתית הגאה אני מציג את השאלה הבאה – לאן פנינו מועדות? האם המטרה היא בסופו של דבר לחבור לציבור הדתי הנרחב ולהתפלל בבתי הכנסת כאחד האדם כאשר הם יודעים על נטיתנו? או שמא עלינו להקים קהילות נפרדות, קהילות גאות?

השאלות הללו כבדות משקל והם משליכות על הרבה מההחלטות שלנו כקהילה להטבי"ת בהווה. לדוגמא, בהחלטה האם להשתתף במצעד הגאווה או לבטל מחיצה בביהכנ"ס יש השלכות על השתייכותנו לקהילה הדתית הרחבה. בחירה ללכת בכיוון אחד, וכל שכן בחירות חוזרות ונשנות בכיוון הזה, מרחיקה אותנו מהקהילה הדתית הרחבה (בצדק או שלא זה דיון ליום אחר), ובחירה אחרת משאירה אותנו בקירבתה, עם כל הקשיים הקיימים כרגע בקבלת הומוסקסואלים לקהילה הדתית.

בפרשת השבוע אנו נתקלים בסיפור של בני גד ובני ראובן המבקשים להישאר בעבר הירדן המזרחי. בני גד ובני ראובן באים אל משה בבקשה "וַיֹּאמְרוּ אִם-מָצָאנוּ חֵן בְּעֵינֶיךָ יֻתַּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת לַעֲבָדֶיךָ לַאֲחֻזָּה אַל-תַּעֲבִרֵנוּ אֶת-הַיַּרְדֵּן". משה עונה להם תגובה מורכבת וחריפה:

"וַיֹּאמֶר משֶׁה לִבְנֵי-גָד וְלִבְנֵי רְאוּבֵן הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה: וְלָמָּה (תְנִואוּן) [תְנִיאוּן] אֶת-לֵב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵעֲבֹר אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-נָתַן לָהֶם ה': כֹּה עָשׂוּ אֲבֹתֵיכֶם בְּשָׁלְחִי אֹתָם מִקָּדֵשׁ בַּרְנֵעַ לִרְאוֹת אֶת-הָאָרֶץ: וַיַּעֲלוּ עַד-נַחַל אֶשְׁכּוֹל וַיִּרְאוּ אֶת-הָאָרֶץ וַיָּנִיאוּ אֶת-לֵב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְבִלְתִּי-בֹא אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-נָתַן לָהֶם ה': וַיִּחַר-אַף ה' בַּיּוֹם הַהוּא וַיִּשָּׁבַע לֵאמֹר: אם -יִרְאוּ הָאֲנָשִׁים הָעֹלִים מִמִּצְרַיִם מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה אֵת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב כִּי לֹא-מִלְאוּ אַחֲרָי: בִּלְתִּי כָּלֵב בֶּן-יְפֻנֶּה הַקְּנִזִּי וִיהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן כִּי מִלְאוּ אַחֲרֵי ה': וַיִּחַר-אַף ה' בְּיִשְׂרָאֵל וַיְנִעֵם בַּמִּדְבָּר אַרְבָּעִים שָׁנָה עַד-תֹּם כָּל-הַדּוֹר הָעֹשֶׂה הָרָע בְּעֵינֵי ה': וְהִנֵּה קַמְתֶּם תַּחַת אֲבֹתֵיכֶם תַּרְבּוּת אֲנָשִׁים חַטָּאִים לִסְפּוֹת עוֹד עַל חֲרוֹן אַף-ה' אֶל-יִשְׂרָאֵל: כִּי תְשׁוּבֻן מֵאַחֲרָיו וְיָסַף עוֹד לְהַנִּיחוֹ בַּמִּדְבָּר וְשִׁחַתֶּם לְכָל-הָעָם הַזֶּה"

משה חושש, בצדק, מבדלנות ומכאן שאלתו "האחיכם יבאו למלחמה ואתם תשבו פה?". משה לא מסתפק בכך ומציין תקדים היסטורי להסביר את החשש שלו. הוא מדמה את בקשתם לסיפור המרגלים, קבוצת אנשים אחרת שניסתה להניא את לב העם מלהיכנס לארץ, סיפור שהביא אסון כבד על עם ישראל. בכך מדמה משה את בקשתם למעשיהם של אותם מרגלים ואומר להם שבקשתם עשויה לגרום לכל בני ישראל לא לעבור את הירדן.

זו לא הפעם הראשונה שמשה רבנו נתקל בבקשות מעם ישראל, גם כאלו שלא ידע לתת להן תשובה: פסח שני ובנות צלפחד. אך בשני המקרים הללו הבקשה נאמרה בלשון "למה יגרע", היינו מטרת הבקשה הייתה לקחת חלק פעיל יותר בחיי העם ולא היבדלות מהעם. במקרים אלו, משה מבקש מה' הכרעה, אולם כאן משה לא פונה לה' וגם לא עונה לבקשה אלא פותח בדברי נזיפה חמורים ביותר.

בני גד ובני ראובן ממשיכים:

"וַיִּגְּשׁוּ אֵלָיו וַיֹּאמְרוּ גִּדְרֹת צֹאן נִבְנֶה לְמִקְנֵנוּ פֹּה וְעָרִים לְטַפֵּנוּ: וַאֲנַחְנוּ נֵחָלֵץ חֻשִׁים לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַד אֲשֶׁר אִם-הֲבִיאֹנֻם אֶל-מְקוֹמָם וְיָשַׁב טַפֵּנוּ בְּעָרֵי הַמִּבְצָר מִפְּנֵי ישְׁבֵי הָאָרֶץ: לֹא נָשׁוּב אֶל-בָּתֵּינוּ עַד הִתְנַחֵל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ נַחֲלָתוֹ: כִּי לֹא נִנְחַל אִתָּם מֵעֵבֶר לַיַּרְדֵּן וָהָלְאָה כִּי בָאָה נַּחֲלָתֵנוּ אֵלֵינוּ מֵעֵבֶר הַיַּרְדֵּן מִזְרָחָה"

הם מציעים לעבור חלוצים, דבר שלא נתבקש מהם, ובכך גם להילחם עם בני ישראל וגם להראות שם לא פוחדים.

משה משתכנע ומתנה את ההסדר בתנאי בני גד וראובן הידוע ושעליו נכתב רבות (תלמוד בבלי מסכת גיטין עה, ב). בני גד ובני ראובן אף חוזרים שוב על הדברים על מנת לאשרר אותם.

ניתן ללמוד מהסיפור הזה על בקשתנו כדתיים הומואים המבקשים להיות חלק מהציבור הדתי. עלינו להסביר את עצמנו לרבנים אך גם לעצמנו בצורה מדויקת, ולהביע את רצוננו להיות חלק מהעם אך בחלקה קצת שונה – עבר הירדן.

ראשית, אנו צריכים להיות מודעים לכך שהבקשות שלנו אינם עניין של מה בכך. כמו משה, הרבנים מכירים היטב את התקדימים ההיסטוריים של אלה שביקשו לשנות את אורח החיים הדתי. פעמים רבות הסיפורים הללו לא נגמרו טוב, לפחות מנקודת מבטם של הרבנים. לכן אל לנו להיות מופתעים כאשר אנו נענים בחשדנות. במקום לתקוף את הרבנים עלינו למצוא דרכים לשכנעם שמטרתנו היא לא בדלנות או פריצת גדר, אלא ההפך, בקשתנו היא למצוא את מקומנו בתוך כלל ישראל.

שנית, במקום להאשים את הרבנים בהאשמות שונות ומשונות, עלינו לקחת אחריות ולעשות כמעשי בני גד ובני ראובן, אשרור מחויבותנו לתורה ולדרכה. בני גד ובני ראובן ביקשו להרחיב את שטח המרעה כדי שיוכלו לשגשג כלכלית ולא חלילה שרצו להיבדל מכלל ישראל. כך עלינו להבהיר בצורה חד משמעית לרבנים, לקהילה הדתית ולעצמנו שלא באנו לעקור דבר מן התורה או לבדל את עצמנו מהכלל, אלא שכל בקשתנו היא להרחיב המרחב הדתי כדי שגם אנו נוכל לשגשג בו מבחינה דתית.

לדעתי, בסופו של דבר ניתן למסגר את הדיון שהתנהל בין משה לבני גד וראובן כך: האם בני גד ובני ראובן רצו להיות חלק מעם ישראל שבמקרה ישבו בעבר הירדן המזרחי או שהם רצו להיות אנשים שיושבים בעבר הירדן המזרחי ובמקרה שייכים לעם ישראל. או במקרה שלנו, האם אנחנו דתיים שהם במקרה הומואים או הומואים שהם במקרה דתיים.

healthy keto meat recipes, keto easy fish fry recipes, weight loss challenge workout, personal weight loss plans, green tea smoothie for weight loss, can i drink whey protein to lose weight, how to lose extra weight in the belly, weight loss clay, keto diet pills singapore, beachbody supplements, fasting but no weight loss, dr charles francis weight loss, sleeve gastrectomy, does face get skinnier when you lose weight, dr williams lose weight fast, fage weight loss, eating carrots to lose weight, can taking a probiotic help you lose weight, jenny weight loss plan, best fat burning supplement pills, starting a ketogenic diet, how to gain weight very fastly, garcinia cambogia and green tea, how much weight can i expect to lose on the atkins diet, bay ridge weight loss, keto recipes for peanut butter cookies, pork ribsketo recipes, fentrim diet pills, dr steinmann des moines, super hd weight loss side effects, healthy mango smoothie recipe, squash keto recipes, how much fruit should i eat a day to lose weight, average weight loss for women on thrive, lose weight guide free,

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר

עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר, ואיננו מסוגלים עוד לחשות. מחזיקנא טיבותא לרב בני לאו שנענה לדברי הרב יובל שרלו וכתב הצעה לחיי משפחה להט"ב בקהילה הדתית (קישור בתגובה הראשונה), ונגע בנקודות רבות ומגוונות. אחרי שהנושא צף מול תלמידים שלי, באתי להגיב לחלק מדבריו, ולהשלים בחלק ממה שנראה בעיני. אשמח לתגובות.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.