לעדכונים על פעילויות ואירועים:

מהי "חירות" בשביל חיותה דויטש

חיותה דויטש
חיותה דויטש. חברים חדשים

השבתי בשלילה שלש פעמים לפחות. מה לי ולהומואים. הנושא נראה לי זר, מטריד ומפחיד. לפתע הרגשתי קרבה מוזרה לזמרים פופולריים מסוימים שמעדיפים להסתיר את נטייתם מפחד מה יאמרו. אמנם לי לא הייתה שום "נטייה" להסתיר, אבל בהחלט פחדתי להיות חיה פוליטית מדי, להזדהות עם מיעוטים. מה אני צריכה שיסתכלו עליי במבט שיפוטי, עקום, שיגידו שאני רפורמית, נאו-רפורמית או קונסרבטיבית לשעת הדחק. חסרות לי צרות?

אבל באתי בסופו של דבר למפגש אלול של חברותא. בעיקר כי לא הסכמתי לקרוא לעצמי פחדנית.

הפאנל לא היה משהו, אבל הערב כן היה, האנשים, השיחות שאחרי. מאז הפסקתי לפחד, אבל בני משפחתי רק התחילו, בעיקר כשאנחנו מתארחים אצל חברים. ("שוב אימא עם הג'וק החדש שלה, שוב היא מדברת על 'הדברים האלה' ואנחנו נחפש זבובים על הקירות או ננסה להעביר נושא".)

חיפשתי קבוצת תמיכה לאוהדי הומואים דתיים, ובינתיים מצאתי תומך אחד, ידיד שהוא גם רב, ולהפך. בואי לשיעור שלי בנושא, אמר לי יום אחד. באתי, ברחתי. לא יכולתי לשאת את השנאה שעלתה מאיש אחד בקהל. לקחתי אותה אישית, כי עכשיו כבר מדובר בחברים שלי. הבנתי: ארוכה הדרך לחירות.

ערב פסח היום, ואני חושבת על חירות ושיעבוד. היהדות הפרטית שלי ניצבת מול עולמם של ההומואים הדתיים במעין חשש מהול בסקרנות ואפילו תקווה. מפני שהסיפור שלהם הוא מקרה קצה של מתיחת גבול, של תפילה לחופש פנימי, וקריאה-תחינה לפרשנות מחודשת של ההלכה.

אם היהדות תתמודד אִתם, היא תתמודד עם נושאים אחרים שהביא העולם המודרני – תבחרו אתם. (פרשת סוטה המקראית, הקשה, אני משננת, שונה לחלוטין מהסוטה החז"לית המרוככת. כגון עין תחת עין המדמם – הפך בתורתם של חכמים לממון. כגון הלל הזקן שהמציא פרוזבול ושינה את דיני השמיטה. האם תבוא גאולה דומה גם לפסוק ההוא בספר ויקרא?)

– תבחרו אתם.
(פרשת סוטה המקראית, הקשה, אני משננת, שונה לחלוטין מהסוטה החז"לית המרוככת. כגון עין תחת עין המדמם – הפך בתורתם של חכמים לממון. כגון הלל הזקן שהמציא פרוזבול ושינה את דיני השמיטה. האם תבוא גאולה דומה גם לפסוק ההוא בספר ויקרא?)

אני רוצה להאמין שאלוקים לא מצפה מאתנו לחיות עם לב שבור תמידית, בבדידות נצחית ובאי-שלמות קבועה, ואף על פי שתיאור זה מגדיר לא מעט אנשים בעולם אני רוצה לקוות שהוא אינו גזֵרת גורל להומוסקסואל שנולד בחברה דתית.

בליל הסדר הקרוב אחשוב עליכם, חברים חדשים. אתפלל בשבילכם, ובשבילנו גם, שנזכה לחצות את הים סוף הפרטי שלנו בלי פחד, שבקצהו תחכה לנו ארץ מובטחת, ואם לפניה חייב להשתרע איזה מדבר, אז שהמסע בו יהיה לא קשה מדי, ויהיו בו מספיק מים וחברים.

שיהיה פסח גם שמח וגם כשר. שנהיה נוקבים, אמתיים, שמחים ובני חורין, וכמונו גם התורה שלנו.

***

ובעיצומן של הניקיונות לפסח, שמעתי את השיר הזה ששרה חוה אלברשטיין וחשבתי שמתאים להזכיר אותו כאן. קצת כמו שיר השירים שיקראו עוד מעט, גם את השיר הזה, את ה"אתה" שבו, אפשר להקדיש לקב"ה, או לאנשים, או גם וגם.

הלוואי ויחדל הפחד.

חג חירות שמח,

חיותה

באמצע חיי

(מילים: נילי; לחן: חוה אלברשטיין)

באמצע חיי יותר או פחות

נעצר העולם רעדו הטפחות

קרסה הבמה עליה שיחקתי

ואני מילותיי שכחתי.

באמצע חיי הקיץ חלף

מה עוד אבקש

סגריר על הסף

להמשיך ולנוע בלי סער בלי אש

עשבים שוטים לעקור ולנכש

ואשר יבוא יבוא

ואשר יהיה יהיה

ואני על מאומה כבר לא אתעקש.

באמצע חיי, יותר או פחות

באמצע אפור, באמצע שחור

היו אנשים בחדר בלי אור

והיית אתה.

באמצע חיי יותר או פחות

נעצר העולם, רעדו הטפחות

וביקשתי על נפשי רק אחת לא יותר

עשה שילחש "אני בא לקראתך"

עשה שיחדול בו הפחד

עשה שיבטח, עשה שיאהב

תן בו הכוח אל מול אהבתי

תן בו הכח אל מול שתיקתו

נסוך את שיקוי החיים לדמו

שחרר אהבה מכלא לבו.

באמצע חיי יותר או פחות

נעצר העולם רעדו הטפחות

וביקשתי על נפשי רק אחת

רק אותך

לא יותר

לא אחר

לא יותר.

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

11 תגובות

  1. אני לא יודע אם תפקידה של היהדות להתמודד איתנו, לפני שהתמודדנו לגמרי עם עצמנו. חירות היא להפסיק לרחם על עצמך, להפסיק לדפוק על הדלתות ולבקש הכרה, אלא לקחת אחריות על החיים שלך. (וואו, כמה שאני רחוק מזה.)
    תודה על האומץ, חיותה. ועל הידידות, ועל החוה אלברשטיין. וחכשמח.

  2. למה הלך השבלול אצל העורב, אלא שהוא בן מינו. עבירה שאדם דש בעקביו, סופו נעשית לו היתר, סופו נעשית לו מצווה. ועל שום סופה של מרת דיוטש, תידון ראשיתה: אני הק', ומורי וחבריי גדולי ישראל, צעקנו בשער נגד מעשיה הבלתי-צנועים וכוונותיה הלא-טהורות, עוד כשהייתה "משחררת" נשות ישראל ממסורת ישראל, צעקנו ונצטרדנו, ואין שומע. "אישה קטנה יש לו לאדם, שמה פלפלת. מרעיבה – שבעה, משביעה – רעבה": לא דיה שעקרה מנהגי ישראל כשרים, אכלה ומחתה פיה, ובאתה להרים ידה על איסורים מפורשים דאורייתא. יבוא דודי לגנו, ויאכל פרי מגדיו. ויזכו כל החולים באתרא הדין, בנפש ובגוף, לרפואה שלמה, מועד הוא מלזעוק, ויזכו לבנות בית כשר ונאמן בישראל עם נשים כשרות ונאמנות.

    אני הק',
    ש. טאזי

  3. אליק, תודה. נתי – רחם עלי, השם שלי משונה דיו מכדי שתחרוז לו שמות נוספים . חוץ מזה יש לי מספיק אנשים לבשל להם בחג הזה, אדלג על האמהות ברשותך, נשאר ידידים 🙂
    וש.טאזי – חפש לך חיים של אחרים להתעלק אליהם, בבקשה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.