לעדכונים על פעילויות ואירועים:

פרשת כי תצא – מיוחד למועד פטירת הרב קוק

צילום: sundstrom
צילום: sundstrom

בפרשת השבוע כתוב "לא יהיה כלי גבר על אישה, ולא ילבש גבר שמלת אישה, כי  תועבת השם אלוקיך כל עושה אלה" (דברים כב, ה). מן הפרשה עולה הגדרה מאוד ברורה: קְרוס דְרֵסֵר (=גבר שמרגיש כגבר אבל לובש בגדי אישה) זו תועבה.

הרבה פעמים נדמה לי שאנחנו, כהומואים דתיים חיים בעולם מאוד ברור של קדושה וטומאה, של אהבה מול תועבה. אנחנו, אולי אפילו יותר מאחרים, חיים בעולם מאוד דיכטומי: בית כנסת זה קדוש, האוויטה זה טמא. ואן גוך זו אמנות נעלה ודראג קווינס זה טראש אמתי.

לעומת התפיסה הזו, שמבדילה באופן ברור בין קודש לחול, אפשר למצוא במזרח תפיסות אחרות. בחרתי לצטט מתוך "ספר הזן של ג'ושו":

נזיר שאל: "להיות קדוש, למה הדבר דומה?"

ג'ושו אמר: "להטיל הר של צואה על המישור הנקי".

הנזיר שאל: "מורי, הבהר זאת למעני".

ג'ושו אמר: "תפסיק לבלבל את המוח".

("ספר הזן של ג'ושו", הוצ' "בבל" עמ' 58).

בהארותיו מסבר המתרגם, יואל הופמן, שלדעת ג'ושו, עצם החלוקה בין קדוש ולא קדוש, היא זו שמכתימה את העולם. אם אתה לא מפריד בין קודש לחול, אתה לא יכול להכתים את העולם.

חווית המפגש עם הקדושה כחלק מהחיים, ולא כישות נפרד, היא נדבך חשוב גם בהגותו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק, וכך הוא כותב על פעולת האכילה ב"שמונה קבצים":

מידת הקדושה היא למעלה מכל מגמה,

שאין צורך לומר שאוכל כדי שיוכל ללמוד ולהתפלל ולעסוק במצוות וכיוצא בזה,

שזו היא מידה בינונית,

אלא שעצם האכילה,

והוא הדין הדיבור,

וכל התנועות ורגשות החיים,

קודש ואור הם מלאים…

(שמונה קבצים, ב, סה).

כלומר: פעולה "חילונית" כמו אכילה, אם היא נעשית בשביל הקודש, זו מדרגה בינונית,

אבל אם האכילה עצמה מבורכת וקדושה – זו המעלה העליונה.

על גישה זו כתב מרטין בובר בספרו "בין עם לארצו" (עמ' 161-154) שלפי תפיסת הרב קוק "הקודש אינו פונה עורף לחול…אין ברצונו לרחף מעל לחול, אלא לקלוט אותו בתוכו". כלומר גם הרב קוק מציג תפיסה שבה המדרגה העליונה היא ערבוב בין קודש לחול, שהחול קדוש, ללא הפרדה ביניהם.

לקראת הימים הנוראים, ולכבוד התחלת הסליחות (לספרדים שבינינו) יה"ר שנזכה לסלוח לעצמנו ולאחרים, ושמתוך סליחה לקבל את הקודש בתוכנו, וגם את החול.

בני

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.