לעדכונים על פעילויות ואירועים:

פרשת כי תבוא

הר גריזים (צילום: Dale Bargmann, ויקיפדיה העברית, cc-by-sa-2.5)
הר גריזים (צילום: Dale Bargmann, ויקיפדיה העברית, cc-by-sa-2.5)

בפרשת השבוע מצווים בני ישראל לקיים מעמד בהר גריזים ובהר עיבל ובו יקראו הלויים מגוון איסורים האסורים ב"ארור". בסופם כל העם עונים "אמן". ארבעה מהם נוגעים למשפחה:

ארור שוכב עם אשת אביו….ארור שוכב עם כל בהמה….ארור שוכב עם אחותו בת אביו או בת אימו….ארור שוכב עם חותנתו ואמר כל העם אמן. (דברים, כז כ-כד).

בשורת הציוויים הללו התורה הסדירה את מעמד המשפחה: אבא, אימא וילדים.

בסביבה המקראית, המשפחות היו משפחות מורחבות, מין חמולה גדולה, ויתכן שלא בדיוק הקפידו על איזו אישה שייכת למי, ממילא כולם חיים באותו האוהל. כאן באה התורה ומסדירה את קיום יחסי המין גבר יכול לשכב עם אשתו בלבד, לא עם בהמה, לא עם אשת אביו, לא עם אחותו ולא עם חותנתו. כך מייצרת התורה את המשפחה הגרעינית: גבר, אשתו וילדיהם בלבד.

מול המשפחה הגרעינית של התורה אנו עומדים ושואלים את עצמנו: מה חלקנו במשפחה כזו? האם יש מקום למשפחה כמו שלנו? משפחה חדשה?

כדי לענות על השאלה אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מהי משפחה בכלל? מהי מטרתה? האם הבאת ילדים לעולם היא מטרתה היחידה של המשפחה? האם אפשר למצוא מודל אחר?

כיוון שהשאלה רחבה מאוד, הייתי רוצה להתמקד בהיבט מעניין אחד עליו קראתי במאמרה המרתק של יעל באתר "בת קול". תוך כדי דיון בפרשת הבריאה, יעל מציעה שני מודלים של זוגיות העולים מפרשת הבריאה: זוגיות שמטרתה הבאת ילדי לעולם מול זוגיות הבאה לבטא את החיבור בין בני הזוג. הדיון  עולה מין המילים "בשר אחד" שבפרשת הבריאה.

בספר בראשית נכתב: "על כן יעזוב איש את אביו ואת אימו ודבק באישתו והיום לבשר אחד" (בראשית ב, כד). רש"י מציע ש"הבשר האחד" הוא הילד הנוצר מהחיבור בין האיש לאישה. לעומתו הרמב"ן בפירושו לפסוק מציע מודל אחר: "ומפני זה אמר הכתוב-  בעבור שנקבת האדם היתה עצם מעצמיו ובשר מבשרו ודבק בה והיתה בחיקו כבשרו ויחפוץ בה להיותה תמיד עמו". כלומר הרמב"ן בוחר להדגיש את המאפיין הייחודי למיניות האנושית, הרצון והתשוקה לשוב ולהתאחד. כלומר הרמב"ן רואה בזוגיות מקום לבטא את תשוקתם ואהבתם של בני הזוג זה לזה.

כיון שהנושא ארוך וסבוך, אני מניח שעוד אשוב לעסוק בו.

בכל מקרה, לא הבאתי כאן אלא מקצת מרעיונותיה של יעל. המאמר המלא נמצא כאן.

שבת שלום,

בני

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.