לעדכונים על פעילויות ואירועים:

"כי תבוא אל הארץ" – מיהו ישראלי?

משפחה תימנית בדרכה לארץ ישראל (מתוך ויקיפדיה)

מה זה "כי"?

בבואנו לקרוא את פרשת "כי תבוא", השאלה הראשונה אותה עלינו לשאול את עצמנו היא מה משמעות המילה "כי" בפתח הפרשה? אנו רגילים להבינה כפשוטה – "כאשר", אלא שלדעתי במקרה זה הוראת המילה היא אחרת, ומשמעותה "אם".

משה רבנו ממשיך בפרשה בנאומו שנפרש לאורך ספר דברים, בו הוא חוזר על מצוות הקב"ה לעם ישראל, שניה לפני שהעם מתנחל בארצו. יכול היה משה לומר "כשתבואו", אבל הבחירה במילה שאחת מהוראותיה היא "אם" היא בחירה מודעת, שמשמעותה שעצם העליה לארץ ישראל והחיים בה אינם מובנים מאליהם.

הוראת המילה קובעת כי אלה מבני ישראל המעוניינים להגיע לארץ ולחיות בה צריכים להבין שלא מדובר בדבר של מה בכך, מובן מאליו. על מנת להיות ישראלי מן המניין, על אדם לקבל על עצמו סט שלם של מצוות. רק כך יזכה למקומו בארץ הקודש.

הדברים האלה מעניינים במיוחד לאור הדיונים האחרונים בסוגיית הגיור, והקרע שהיא יוצרת בין מדינת ישראל לבין יהודי התפוצות. לא לחינם בוחר משה לפתוח את נאומו בפרשה במצוות הביכורים, ולהמשיך במצוות שבין אדם לחברו. הוא מצווה על בני ישראל את הקשר אל האדמה, ואת הקשר אל העם הנוצר, ודרכם מעמיק הקשר אל הקב"ה.

בשום מקום הוא אינו טוען, כפי שמנסים לשכנע אותנו להאמין שרי הממשלה החרדים, כי מידת הדבקות במצוות שבין אדם למקום רלבנטית בבואנו לקבוע מיהו חלק מהעם היהודי בארץ ישראל, או כפי שאוהבים לקרוא לזה אצלנו, "מיהו יהודי".

ההפך הוא הנכון. משה מבהיר לבני ישראל כי רק כאשר יתחייבו ליצור חברה צודקת בארצם, יוכלו להיחשב לבעלי אוזניים ועיניים: "וְלֹא נָתַן ה' לָכֶם לֵב לָדַעַת וְעֵינַיִם לִרְאוֹת וְאָזְנַיִם לִשְׁמֹעַ עַד הַיּוֹם הַזֶּה". רוצה לומר, רק כאשר מתחייבים לצדק בין אדם לחברו ניתן לראות ולשמוע באמת.

אנקדוטה קצרה על הארורים

פרשיית הארורים, בה משביע משה את העם על האיסורים החמורים ביותר, שנוצרו ליצור את החברה הצודקת, הטהורה יותר אותה הזכרנו ממקודם, מנקזת אל תוכה את הרעות החולות החמורות ביותר בכל חברה. זה היה נכון בימי המדבר, זה נכון רובו ככולו גם בימינו.

משה עומד אל מול העם ומפרט את האיסורים: מקלל אביו ואמו, מסיג גבול רעהו, משגה עוור בדרך, מטה משפט גר, יתום ואלמנה, שוכב עם אשת אביו, שוכב עם בהמה, שוכב עם אחותו, שוכב עם חותנתו, מכה רעהו בסתר, לקח שוחד להכות נפש דם נקי, והעם עונה אחריו על כל איסור ואיסור: ארור האיש.

כאמור, אלה הם האיסורים החמורים ביותר, האנשים העוברים עליהם אינם יכולים להיות חלק אינטגרלי מחברה מוסרית ומתוקנת, מחברת הצדק שהשותפות בה מקנה לנו את הזכות להיות חלק מהעם בישראל. רוב האיסורים האלה מוכרים לנו, הם כבר נאמרו בספר ויקרא, חלקם יותר מפעם אחת. ואיזה איסור אינו מופיע כאן? די לחכימא ברמיזא.

—-

נעה רז, בין השאר, היא עורכת אתר בת קול, ארגון לסביות דתיות.

ויש גם בונוס כפול

* שבוע לפני מפגש חברותא בנושא משפחה, זה הזמן לקרוא את דבר התורה שכתב בני לפרשה לפני שנה ("מהי משפחה בשבילכם?").

* כאן תוכלו לשמוע את ההפטרה "קומי אורי" בהברה ספרדית:

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.