לעדכונים על פעילויות ואירועים:

הרב ריסקין: ילדים זה שמחה. גם להומואים

kids"אני לא מתנגד שהורים הומו-לסביים או חד-הוריות יביאו ילדים לעולם, אם הם אחראים כמובן", כך אמר אמש (יום ג´) רבה של אפרת, הרב שלמה ריסקין, במפגש שעסק בנושא יחסי האורתודוכסיה וההומוסקסואליות בכנס השנתי של "לימוד", העוסק בנושאי יהדות, ומתקיים השבוע בווריק, בריטניה בהשתתפות כ-2,500 איש.

אתמול פורסמה ב-ynet קריאתה של יעל משאלי להומואים הדתיים "שלא להמתין לרבנים, אלא להקים משפחות" ומתברר שבאותם רגעים ממש, כבר היה מי שעסק בדיוק בסוגיה. הרב ריסקין הכניס את ראשו ללוע האריות כשהגיע למושב הטעון, בו הבהיר שאין לחצות את גבולות האורתודוכסיה, אך הציג עמדה פתוחה וליברלית יחסית.

במושב נכחו הומואים ולסביות רבים מהתפוצות, שהתקיפו אותו בשאלות קשות. בטון מריר סיפרו על החוויות הקשות שעברו כשסודם התגלה בחברה הדתית. בתום הדיון האווירה באולם השתנתה פלאים, והנוכחים ליוו את רסקין במחיאות כפיים ארוכות.

גרג דרינקווטר, מנהל ארגון הומו-לסבי, שהנחה את המושב, הציג בפני הרב את הקשיים: "הצעירים מפחדים לגשת לרבנים ולספר על המצוקות… הממסד הרבני האורתודוכסי בארה"ב ובבריטניה לא מוכן לדון בתופעה".

הרב ריסקין השיב כי בישיבות בורחים מכל סוג של חינוך מיני. הוא הציג בפניהם את הגישה שהוא מוביל בישראל: קבלת האחר, גם אם אין הסכמה אידיאולוגית, וזאת בניסיון שלא לדחוק אותם מחוץ לקהילה הדתית. "בית הכנסת נועד לקבל כל יהודי. אני חייב לאהוב את הגר, וגם את מי ששונה. התפקיד שלנו כהורים הוא לאהוב את הילדים שלנו, ושל הרבנים – את חברי הקהילה".

אי אפשר להתעלם
הרב סיפר איך הוא נחשף לראשונה לתופעה: "כשכיהנתי כרב בית הכנסת בלינקולן סקוור, הגיע אלי אחד הצעירים הכי רגישים ונפלאים שהכרתי. הוא הגיע לבית הכנסת, התפלל בכוונה והפכנו חברים טובים. הוא היה חביב השידוכים, רק שסירב לכולם. יום אחד התוודה בפני שהוא פשוט לא נמשך לבנות המין השני. ואז הוא גם שאל אם אני רוצה שהוא יפסיק לבוא להתפלל במניין. חיבקתי אותו, ולמדנו ביחד.
הוא זה שגרם לי להבין שבני אדם הם בני אדם, והרבנים לא יכולים להיות שופטים אלא מקבלים. כמובן שביקשתי ממנו להמשיך להגיע לתפילה".

אחד הצעירים בכנס סיפר כי "נדחף" לנישואין על-ידי ארגון שטען שאפשר "לרפא" את נטייתו המינית. הרב ריסקין הגיב כי אם למישהו יש דחף דו-מיני, נראה שנכון לדחוף אותו לנישואים, אך אין להציע זאת למישהו שאין לו כלל סיפוק ביחסים עם אישה.

למרות זאת, ריסקין הבהיר כי יש לדבוק באורתודוכסיה והבהיר כי אינו יכול לקבל חתונה הומו-לסבית כתחליף לחתונה הטרוסקסואלית. "התנ"ך הוא נגד הומוסקסואליות ואף קורא לזה תועבה", אמר, "עם זאת, כשהגבר לא עושה את האקט עצמו – אין בעיה. צריך לזכור שאנחנו כפופים להלכה, אך גם לאנושיות. כשיש קבוצה כל כך גדולה שרוצה להישאר חלק מהיהדות, לממסד הדתי אסור להתעלם ממנה".

פורסם ב-ynet יהדות, ג´ בטבת התשס"ט (30 בדצמבר 2008)

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.