יחס ההלכה לטרנסג´נדרים

טרנסג´נדר יהודי המעוניין לחיות על פי ההלכה, נאלץ להתמודד עם אתגרים לא מעטים. החל מברכות השחר בבוקר ("שלא עשני אישה"), דרך חיי היום יום שלו בקהילה (יכול לשמוע קול באישה; יכול הצטרף למניין ולהעיד?), בבית הכנסת (תפילה בעזרת גברים או נשים), וכלה מותו (באיזו חלקה ייקבר והאם צריך טיהור?), מוצבים בדרכו סייגים מגדריים-הלכתיים. כיום רק הזרם הרפורמי ביהדות נותן פתרונות לאדם זה. מה יעשו כל אותן/ם המעוניינימות באורח חיים אורתודוכסי? שאלה טובה. ניסינו ללקט מעט מזעיר מִדֵעוֹת שנכתבו בהלכה בנושא זה, ואידך זיל גמור

במאמר ארוך, מקיף ומלומד (באתר "בת-קול") דנה עדן ארזי בנושאים שלא זכו לסיקור ולהעמקה רבה, כגון איסור סירוס, ניתוחים פלסטיים, ניתוחים לשינוי מין וההתייחסות ההלכתית למגדר לאחר שינוי באיברי המין, קבורה של א/נשים לאחר ניתוח לשינוי מין. ויש גם כמה תשובות מפתיעות של כל מיני פוסקים.

בעניין קבורה של אנשים לאחר ניתוח לשינוי מין פורסם ע"י הרב יעקב אריאל באתר ישיבה.

האם טרנסג´נדר מוגדר הלכתית כ"שוטה לדבר אחד", כך שנֹאמר שעליו או עליה לא חלים כל מיני דינים והלכות שנאמרו על רוב העולם? הרב דרור ברמה בתשובה נרחבת ומקורית על יחס ההלכה לטרנסג´נדרים, אם כי לא בטוח שהטרנסג´נדרים יאהבו את הכיוון המגדיר אותם כ"שוטים לדבר אחד".

ובמפתיע, דווקא הרב יובל שרלו לא רואה פתרון לנושא, ומאוד מסתייג מאפשרות הגדרת האדם כ"אנוס", וגם זאת רק לאחר שכבר עשה את המעשה.

יציאת מצרים הפרטית שלי

עכשיו כשפסח נגמר אני יכול להגיד שעשיתי יציאת מצרים פרטית משלי. ניקיתי כל פיסת חמץ מהלב, ואני מוכן לשלב הבא. לכל חג ביהדות יש סימן משלו, משהו ללמוד ממנו. הפסח הזה, בערב חג שני של פסח, רגע לפני קריעת ים סוף, ישבנו- עידן, הבנזוג שלי, רועי- חבר שהוא יאחתי על מלא ואני- ויצאנו ביחד ממצרים, כל אחד משלו וכולנו יחדיו.

קרא עוד »

"דע שאתה חשוב בעולם הזה"

בפעם הראשונה שסיפרתי להורים שלי שאני טרנסג'נדר, אימא שלי קצת הייתה בשוק אבל אבא שלי הוא הראשון שקיבל. לצערי הרב אבא שלי כבר לא איתנו, והרגשתי מאוד בודד. מכאן התחיל הרצון שלי להתחזק בדת ובאמונה, באתי מבית חילוני אז להתחיל כזה תהליך לבד זה לא כל כך פשוט כמו שזה נראה. 

קרא עוד »

שמעתי אדם שבטוח ויודע שהאמת אצלו

היום צפיתי בראיון של הרב ארלה הראל מול הרב גיא אלאלוף, שמעתי אדם שבטוח ויודע שהאמת אצלו, שהדיעה שלו, לטענתו, היא קונצזנוס בקהילה הדתית, שהעובדות שלו מוחלטות ולא ניתן מקום לספק, אז לגבי זה אין לי מה לומר כי אני בעצמי לא מכיר את פרטי עדותו – על כל אלה שהצליחו להשתנות, על ההומו הדתי שטוען שהוא נשמר מכל חוויה מינית, על אותו פסיכולוג שהחליט להתעלם מעדות החברים שהוא הביא לו, אני לא אטען שהוא טועה או מטעה, אני לא אטען לחוסר אמינות עדותו, אבל העמדה הבוטחת הזאת שהאמת אצלו שהוא יודע למסור את רצון ה בצורה פשוטה היא בעצמה מעידה על עובדותיו, על דיעותיו ועל גאוותו שמסנוורת אותו.

קרא עוד »

שתפו את המאמר