לעדכונים על פעילויות ואירועים:

הרב ורדי: "חברותא עונה על הצורך ההכרחי בשותפות גורל ובשיח"

הרב מרדכי ורדי
הרב מרדכי ורדי

בעקבות דבריו של הרב הראל, נתבקשתי לדון בשאלה אם חברותא הוא גוף טוב או רע ליהודים.

אני מניח שאין כאן התייעצות אופרטיבית האם לקיים או לסגור את חברותא, ולכן אני מסיק שיש כאן רצון לקבל תמיכה או התייחסות.

האמת היא שאני אינני מכיר לעומק את הפעילות ואת הלכי הרוח בחברותא, אלא אני רק יכול לשתף אתכם בכמה מחשבות שלי בנוגע אליכם, בהתבסס על הרצאה שקיימתי אצלכם והיכרות עם כמה מן הנמנים על שורותיכם.

ממגעי עם הומואים דתיים אני מקבל את התחושה ששאלת הזהות המינית איננה רק עניין מיני, אלא משהו הרבה יותר עמוק הנוגע בשאלות הזהות הקיומית והדתית. ברור לי שבעמידה מול אלוהים – ההומו הדתי איננו יכול להימנע מלשים על השולחן את הניסיון שהטיל עליו בורא עולם. להיות הומו דתי זו מצוקה שאינני מכיר דומה לה, מבחינת עוצמת הקונפליקט הפנימי, ועומק הכאב של האדם העומד מול עצמו מול החברה ומול אלוהים.

אני מבין שהצורך בשותפות גורל ובשיח עם מי שיוכל להבין לנפש, מבפנים, הוא הכרח למען השפיות והבריאות הנפשית. במובן זה ברור שההתארגנות סביב מכנה משותף של אמונה הוא מתבקש. אני מעריך שעדיפה ההתארגנות הזו מאשר הצטרפות למועדונים חילוניים שבהם שאלת הקשר עם אלוהים איננה עומדת על הפרק, ומשום כך אולי גם לא תוכל לתת מענה לסוג הבדידות המיוחד של המאמין בעל הנטיות ההפוכות.

מביקורי בחברותא ראיתי שהמשתתפים אינם עשויים מעור אחד. היו ביניהם יראי שמים והיו גלויי ראש, ואפילו זיהיתי שאחד מהם היה תלמיד מתקופת היותי ר"מ בישיבת הסדר. היה גם מי שסיפר לי על תהליך לשינוי שהוא עובר ברמה מסוימת של הצלחה עם אופטימיות להשלים את המהלך.

מניסיון של שנים עם תלמידים וחברים, התרשמתי ששאלת אפשרות השינוי היא שאלה אינדיבידואלית שאינה בהכרח מגדירה את העמדה הדתית או הרוחנית, וכבר פגשתי בחורים יראי שמים שהגיעו מסקנה כואבת מבחינתם, שלא יוכל להשתנות.

לעניין חברותא – אני חושב שהתנאי לפעילות חיובית וחשובה מצדכם (מעבר לעזרה הראשונה) יהיה בקיומו של מסע חיפוש אמתי וכן, למציאת הדרך לקיים את רצון השם, מתוך המציאות שאתם שרויים בה.

חידת הניסיון שאתם עומדים בו איננה פתורה לי, ואין לי תובנות ברורות בנוגע למשמעות הניסיון הזה. אני אינני יודע לסמן את התשובה כמו שמציעים רבנים אחרים, ולכן אני מוכן לדון על האפשרויות השונות מתוך השערה שהתשובה תימצא בחיפוש משותף של נקודת מבט חיצונית עם נקודת המבט הפנימית שלכם.

הרב מרדכי ורדי

הכותב הוא רב היישוב ראש צורים, לשעבר ר"מ בישיבת מעלות; ראש מגמת תסריטאות במעלה

הכותב היה אורח במפגש אייר תשס"ח של חברותא, וכן היה מנחה של מפגש שבט תשס"ט בהשתתפות הרב יעקב מדן

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

4 תגובות

  1. הרב ורדי היקר,
    אני רק יכול להיות שמח שאתה כאן ושהינך בעל אומץ בעולם התורני.
    אני שמח שנפלה בחלקי הזכות להיות תלמידך, ושהיית אחד הראשונים לדעת עליי, ולייעץ לי.
    אתה יודע לבטא באומץ משפט כמו "מתוך המציאות שאנו שרויים בה". הבנה שמדובר במציאות שרבים מאיתנו חווים כדרך יומם וכבר קצים בלקרוא לזה "בעיה".
    אני מאחל לרבני ישראל ללמוד קצת ממך איך להקשיב, ואיך ללמוד לפעמים לחשוב מחוץ לד' אמות של מה שנתפס בחושיהם בלבד.
    אני מאחל להם ללמוד להיות מחנכים, כמוך.
    נתי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.