חיפוש
My WordPress Page קו הקשב פתוח עכשיו
חיפוש

המפתח הלא נכון – טישלר קובע מהי זוגיות

מהי זוגיות בשבילכם? השופט ישעיהו טישלר פסק שזוגיות היא קשר בין גבר לאישה * כמונו, בת עמי נוימאיר פוטשניק מתקוממת, ומזכירה לשופט את ההבדל בין דעה אישית (פסולה) לפסיקה משפטית * ויש גם משל על מפתח ומנעול

כארכיאולוגית, אני תמיד עומדת נפעמת ונבוכה מול קולגות מכובדים ובעלי שם שלא מסוגלים להבין איפה נגמר המחקר ומתחילות דעותיהם האישיות או האמונה שלהם. הם עובדים חודשים ושנים, ובמקום להסביר את הממצאים בהקשרם הארכיאולוגי הם מתחילים לספר לי איך זה מוכיח את האמור בפסוק זה או אחר בספר שופטים. כשהם עושים את זה בקריצה חייכנית לעבר הספונסרים הנדיבים שלהם זה בעיני פאתטי עד לא אתי. אבל מה שבאמת מביך זה שחלקם הגדול עושה את זה בתום לב. הם למדו שלוש, חמש או עשר שנים, הם עוסקים במחקר כבר 20 שנה ויותר והם עדיין לא מסוגלים לטעון טענה מדעית שהולמת את הדיסציפלינה שלהם, בעיקר כשזה מגיע למקרים שבהם הטענה המדעית מתחככת בתנ"ך, בברית החדשה או במשנה והתלמוד.

וראו זה פלא, השבוע הסתבר לי שלא מדובר במחלה של ארכיאולוגים, זה קורה גם בתחומים הרבה יותר יוקרתיים (האמנם יש כאלה?). התיתכן מחלה משונה יותר מזו שגורמת לארכיאולוג להתבלבל בין ארכיאולוגיה, היסטוריוגרפיה ומדע בדיוני? ובכן, תיתכן. נגיד, זו שגורמת לשופט להתבלבל בין פסק דין לפוסט בבלוג ההיפותטי שלו. השבוע קבע השופט ישעיהו טישלר בבית המשפט לענייני משפחה בבאר-שבע שבעיני החוק אין דבר כזה זוגיות חד מינית. כבוד השופט ישב על המדוכה בענייני ירושה: הלך לעולמו איש אקדמיה, הומו בארון, שבעשרים(!) השנים האחרונות קיים קשר אינטימי עם גבר. בצוואה שהשאיר המנוח הוא מוריש את כל רכושו לאחותו האהובה, אולם בן זוגו דרש לקבל גם הוא זכויות בנכסיו. מעלעול בפרסומים בתקשורת עולה שבן הזוג טען שתי טענות בפני בית המשפט: ראשית, יש צוואה מאוחרת שהמנוח כתב בכתב יד במחברת והאחות מסתירה אותה. שנית, כבן זוגו של המנוח מגיעות לו זכויות בנכסיו.

באשר לטענה הראשונה לא הסתפק השופט טישלר בקביעה שלא הובאו בפניו די ראיות כדי לתמוך בטענת קיומה של הצוואה השניה. מסיבות השמורות איתו הוא היה צריך לעשות גלוריפיקציה לאחות, למנוח ולקשר ביניהם, מחד. ודמוניזציה לעותר, מאידך. כאילו לא מספיקה קביעתו הנחרצת: "אין ולא הייתה צוואה מאוחרת" הוא חייב ליצור אצל הקורא את ההרגשה שלא יתכן שהמנוח יגרע ולו שקל מירושת אחותו ו/או יהיה הומו. ולא ייתכן שהאחות הנאצלת תסתיר מסמך שייגרע מירושתה – יש רק דמות אחת שאיננה נאצלת במשולש הזה, העותר ההומו, הוא חייב להיות זה שמשקר.

ואז באה הטענה השניה – בלי קשר לצוואה, לעותר זכויות בנכסי המנוח כמו לכל הידועים בציבור. כדי לטעון את הטענה הזו צריך להניח שהביטוי "גבר ואישה" המופיע בחוק חל גם על בני זוג מאותו המין. ובכן, התקדים הזה כבר נקבע בעבר, למשל על ידי השופט ממן מבית המשפט המחוזי שקבע כי: "כל מי שמקיים חיי משפחה ואינו נשוי ייהנה מהוראות החוק. ממילא באים בגדר זה ידועים בציבור בני אותו מין." אבל מה לעשות, לטישלר דעה אחרת: "דעתי היא שפרשנות לגיטימית של הביטוי 'איש ואשה' מאפשרת רק מסקנה אחת: זכר ונקבה."

תגידו: מה את רוצה, קצת אקטיביזם שיפוטי עוד לא הרג אף אחד. ואני אגיד, צודקים. אם זה היה נגמר בזה לא הייתי מטרידה בנושא את המקלדת שלי, יש מספיק דברים מרגיזים בעולם. העניין הוא שטישלר לא הסתפק בטענה שהוא איננו מקבל את פרשנותו של ממן, אלא התעקש לשים אותה בהקשרן של דעותיו השמרניות וההומופוביות באמצעות אנלוגיה משונה למנעול ומפתח: "ניסיון החיים מורה אותנו, שמפתח שאינו מתאים למנעול, יותיר אותנו עם מפתח לחוד ומנעול לחוד ולא ימלא את יעודו. מי שמחזיק בו לא יצליח לפתוח את המנעול שהוא רוצה בפתיחתו. השימוש במפתח צריך להיות מושכל, שאם לא כן, עלול המפתח להישבר – וגם המנעול להינזק". הוא קובע כי "התביעה אינה אפשרית, לא מן הבחינה העובדתית ולא מהבחינה המשפטית".

אכן אקטיביזם שיפוטי מצידו של טישלר, אלא שלא שיפוטי במובן המשפטי אלא במובן הפסיכולוגי, השימושי יותרבשפתנו. הוא פשוט יודע מה הוא חושב על זוגיות חד מינית – היא אינה אפשרית מהבחינה העובדתית. לכן, לשיטתו, היא אינה אפשרית גם מהבחינה המשפטית. אם תרשו לי לחטוא בניחוש ובנבואה נראה לי שזה לא הדבר היחיד שהוא יודע. הוא יודע גם שהעותר יערער לערכה גבוהה יותר וזו תקבל את עתירתו. החלטתו של טישלר תבזבז את כספם של שני הצדדים בסיבוב נוסף של מאבק משפטי, את זמנו של בית המשפט ואת כספה של אשתי, משלמת המיסים. אבל היי, הודות לטישלר אני לא צריכה להיות מוטרדת מזה, זה ממילא לא הכסף שלי.

–> נוסח מלא וחד של המאמר התפרסם בבבלוג של במי, "תנסו בעוד יומיים", כאן.

* בת-עמי נוימאיר-פוטשניק, ארכיאולוגית, אם ואחות, היא חברת בת-קול ומתנדבת בשב"ל.

walgreens immediate care near me, n95 mask airborne, how to use im real face masks, making diy face masks and save them, respirator face shield combo, what type of respirator should i use for roundup spray, custom respirator mask for spray painting, disposable surgical masks for adults and kids, whick side of the surgical mask goes out, chloroform knockout dust mask, when was the first n 95 respirator developed, how often can i use face mask, youth football helmet face shield, navy blue surgical mask, laitialies face mask, little kid wearing a non disposable mask, high efficiency particulate air mask n95, surgical mask filter side, lush face masks kids, make a face mask, heated humidification for covid 19 patients, face mask coconut oil, how to make th from dust mask, sean taylor face shield, water face masks, which is the better face mask egg yolks or egg whites, funny face mask for snowboarding, face masks for cleaning stove, powered respirator face shield, buy n95 face mask, online n95 mask certification, 24 n95 dust masks cost, feather face mask, neutrogena age shield face spf 110 review, disposable 2 ply face mask with ear loop, can surgical mask be used with hmp virus, ulta face mask sheet,

לבד וביחד על קינג ג'ורג'

צעדתי לאט על קינג ג'ורג'. התעייפתי מאוד, אפילו מהאינטרקציות הקטנות עם האנשים בחמ"ל הצפוף. לפחות מזג האוויר בחוץ קצת התקרר.

קרא עוד »

כמה ממכם בעד דברים רעים?

כלומר, לא דברים שנויים במחלוקת, פשוט דברים רעים. התשובה, אני מקווה בכל אופן, היא אף אחד, אף אחד לא בעד מה שרע וכולנו מנסים לצדד בטוב. ובכן, ניתן להסיק מכאן שלהיות בעד מה שטוב ולהתנגד לרע זה דבר משותף (כמעט) לכל האנושות – ולכן זה לא אומר הרבה. אני מציע לעשות את אותו התרגיל עם הומופובים. כמה ממכם בעד טיפולי המרה?

קרא עוד »

אני זוכר את זה, שהוא הביט בי ואמר ש״זה לא אמיתי ורק מחשבות שווא ואי אפשר באמת לאהוב בנים, אתה לא רוצה למות לבד״.

אני זוכר את היום הזה טוב מאוד, כי הוא שרט לי את הלב. זוכר איך אבא שלי אסף אותי אחרי זה עם המונית שלו, ואיך נכנסתי וישבתי במושב האחורי כאילו הייתי לקוח זר, ורציתי שהוא ישאל אותי מי כיבה לי את הלב, איך היה אצל הרב, אבל אבא לא שאל.

קרא עוד »

שתפו את המאמר