מאמר מחקרי: משכב זכר בחברה היהודית העות´מאנית

"על אף האיסור המקראי המפורש, ועל אף איסורים מאוחרים שחומרתם הועצמה בכתביהם של בעלי קבלה ומוסר, מורים עשרות מקרים עבריים שבציבור היהודי שררה מציאות שונה לחלוטין מזו שהיינו מציירים לעצמנו, ויחסי מין בין בני אותו המין היו שכיחים למדי [...] את הֵעדר הפעולה נגד מי שההלכה ראתה כעבריינים יש לייחס להעדר כוח כפייה ביד הקהילה". מאמר מאת ד"ר ירון בן נאה

סמל האימפריה העותמאנית
סמל האימפריה העותמאנית

כך ד"ר ירון בן נאה ליקט עשרות עדויות על חייהם של גברים יהודים בערי האימפריה העות´מאנית ומצביע על פער בין הנורמות החברתיות ודרישות ההלכה לבין המציאות בשטח.

ויש גם תגובה למאמר ותגובה לתגובה (עמודים 17-19 בקובץ).

לחצו כאן להורדת הקובץ

(הקובץ לקוח מתוך "ציון", שנה ס"ו, תשס"א. באדיבות מרכז זלמן שזר)

הסיפור של נריה שמעון

"יצאתי מהארון עוד לפני שנפגשתי עם גבר, עוד לפני שהיה לי משהו עם מישהו… לא הרגשתי שום צורך לחכות לזוגיות או להתנסות. זאת פשוט הייתה ההרגשה שלי"

קרא עוד »

אין זה מקומם של יהודים

לפני מאתיים שנה, כאשר בקייב הלכה אדל לבית הספר וסיימה לאכול את ארוחתה, היא מלמלה בשפתיה את ברכת המזון. כאשר שמעו על כך הבנות האחרות הלשינו עליה למורה כי היא יהודיה ומשכו אותה משערה. לפני אלף שנה, כאשר יוסף הלך בשווקים שבפס, לקחו ממנו כמה בחורים את ספריו וזרקו אותם לבאר רק משום ש"אין זה מקומם של יהודים".

קרא עוד »

מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל

א"מ;ל"ק: תלמידי ישיבות נדרשו לחלוק מגורים עם חייל בעל הרכב כרומוזומלי שונה משלהם, באופן שאין בו שום בעיה הלכתית. וייאנחו החיילים מן הטרלול הפרוגרסיבי, ותעל שוועתם אליי, והנה באתי בדברים האלה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *