לעדכונים על פעילויות ואירועים:

ספר: דוד, יהונתן וחיילים אחרים

כריכת הספר
כריכת הספר

ספרו של הפסיכולוג דני קפלן מספר את הסיפור שטרם סופר על לוחמים הומוסקסואלים בצה"ל. בשורת ראיונות אישיים וחושפניים מספרים חיילים לשעבר על תהליך הסתגלותם לצבא תוך כדי גיבוש זהותם הייחודית. הם משוחחים על מגוון התנסויות – מההכנה לצה"ל, התיזוזים בטירונות, והמוטיבציה המתהווה במהלך המסלול, דרך הלחימה בלבנון וחוויות של אובדן ושכול, ועד להווי החברתי. הם מספרים בגילוי לב על רגשותיהם כלפי חברים לנשק, ומתארים כיצד התמודדו עם רגשות אלו, גם חשופים בצריח, וגם לבד.

מקומם המיוחד של המרואיינים, כמי שלקחו חלק מלא בתפקידי לוחמה אך חשו לעתים כ´אאוטסיידרים´, ממחיש תהליכי התמודדות של צעירים רבים עם החברה הצבאית, על גווניה: חייל ´צפוני´ נפגש לראשונה עם תרבות ´דרומית´, מוסיקאי נאלץ להתמודד עם גריז ושמן, קיבוצניק נקלע לפלוגה על טהרת הכיפות הסרוגות, צעיר דתי חש מכותר על ידי עולם הצבא החילוני. הספר פותח פתח הן לצעירים המתלבטים ביחס לשירות קרבי, והן לצעירות, המגלות כיום עניין הולך וגובר בתפקיד קרבי, לבחון כיצד ישתלבו בו. במקום להיעזר במדריכים למיניהם לשירות צבאי, הסיפורים מאפשרים להזדהות דרך התמודדותם של אחרים. כל אחד עשוי להפיק מהם את התרשמויותיו שלו ואולי אף להפיג חלק מחששותיו ביחס לשירות הקרבי.

בחלקו השני של הספר מנתח קפלן את תהליך ההליכה על חבל דק של צעירים רבים בצבא. הוא מציג פשר חדש לשאלות של מוטיבציה והזדהות ומשרטט את דיוקנם של החייל המורעל, החברמן, השבוז, ואחרים. הוא חושף טפח מהתנהגותו ההומוארוטית של החייל הקרבי ובוחן את ההשלכות הרגשיות של התרבות הארגונית על זהותו. בה בעת הוא מתאר כיצד, למרות הבקיעים באתוס כור ההיתוך הישראלי, מצליח מכבש הסוציאליזציה הצבאית בפעולתו, ומושך אליו גם היום רבים וטובים. צעירים וצעירות, לקראת גיוס או במהלך השירות, בני משפחה ואנשי מקצוע – כל אלה עשויים למצוא ערך רב בתמונה שעולה מספר זה.

"במחקר ראשון מסוגו משלב דני קפלן רגישות של ניתוח פסיכולוגי עם מבט רחב ושיטתי על התרבות הארגונית. לספר זה חשיבות הן סביב ניסוח וביצוע מדיניות בתוך הצבא והן בפתיחת שאלות לגבי רב-תרבותיות בחברה הישראלית".
פרופ´ איל בן-ארי, החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, האונ´ העברית

"הספר פורש ברגישות ובהבנה את סיפורם של חיילים הומוסקסואלים ששירתו ביחידות קרביות ותוך כדי כך מצייר מזווית מרתקת את התרבות הגברית. זהות הומוסקסואלית, לטענת המחבר, אינה אלא אחת מזהויות ייחודיות, כגון זו של נשים ושל מיעוטים אחרים, בהתנסותם הצבאית. אין ספק כי הציבור הרחב יוכל ללמוד מהספר ולהזדהות עם רבים מהנושאים העולים בו."
פרופ´ עמיה ליבליך, החוג לפסיכולוגיה, האוניברסיטה העברית ומכללת תל אביב-יפו

"ספר מעמיק ומבריק, קריא ומעורר מחשבה. המחקר מגשר בין הזווית האישית של הומוסקסואלים לבין הסוגיה הרחבה של קבוצות מיעוט בצבא. יתר על-כן, הוא מאיר באור חדש את שאלת המוטיבציה של כלל הצעירים לשרת בצה"ל".
פרופ´ עימנואל סיוון, האוניברסיטה העברית

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.