לעדכונים על פעילויות ואירועים:

דבר תורה לפרשת וישב – מטרה ואמצעי

יוסף ואשת פוטיפר (אסכולה צרפתי)
יוסף ואשת פוטיפר (אסכולה צרפתי)

ביתו של פוטיפר, שר הטבחים של פרעה מלך מצרים, מצטייר לאור המדרשים של חז"ל כמקום רוחש וגועש מיניות.

לפי חז"ל, המטרה שלשמה קנה פוטיפר את יוסף הייתה כדי להיות "תומך" שלו ("אמר רב: קנאו לעצמו ובא גבריאל ופרעו"' או במילים אחרות: עבד מין של פוטיפר). לגבי אשתו, פסוקי התורה עצמם מעידים על ספק השידול ספק האונס לשכב עימה בזמן שכל המשפחה יצאה לבית התפילה להתפלל לאל שמש כל שהוא או עבודה זרה אחרת. מובן שכמו אותו קצין מהכותרות, גם מאשתו של פוטיפר לא חסכו חז"ל את שבט לשונם עם כינויים כגון "מרשעת", "ארורה".

לאור כל זה, מפתיע לגלות בין המדרשים את המדרש הזה שדן בשאלת הסמיכות בין מעשה יהודה ותמר לבין הסיפור של יוסף ואשת פוטיפר (מובא ברש"י):

"לומר לך מה זו (=תמר) לשם שמים אף זו (=אשת פוטיפר) לשם שמים, שראתה באצטרולוגין שלה שעתידה להעמיד בנים ממנו ואינה יודעת אם ממנה אם מבתה"

איך הדברים הללו יכולים לדור בכפיפה אחת? גם ארורה וגם צדיקה שמכוונת לשם שמים?

המדרש הזה מזכיר מדרש אחר – מדרש המתרץ את התנהגותו של קורח מול משה ואהרון.

לפי המדרש שם, הסיבה שקורח המריד את העם נגד משה ואהרון הייתה לאחר שגם לו התבררה אינפורמציה מהעתיד, ולפיה השושלת שלו תתפתח כשושלת מנהיגים, ובהם למשל שמואל הנביא. אם כך, חשב קורח, הדחתו מהשפעה על ידי משה ואהרון מלמדת שהם לא באמת מבינים כל מה שהם עושים. אף על פי כן, הסיפור שם נגמר בכך שקורח נקבר עם עדתו עמוק בתוככי האדמה.

מה זה מלמד אותנו?

כנראה, מלבד האמירה המרומזת (אך ברורה) בגנות החלטות לאור הטור האסטרולוגי השבועי בעיתון, מוסר השכל אחר מסתתר פה: הקביעה החוזרת שמטרה לא מכשירה את האמצעים.

בחיים בכלל ובמיוחד כאנשים מאמינים, אנחנו רגילים לחיות כמכווני מטרה. לעתים אנחנו משתכנעים במטרה או בתוצאה שאמורה לקרות כאילו הייתה נבואה משמים, כאילו דיברנו עם אלוקים. אחרי שמגיעים לשלב כזה, מגיעה השלב של "אין עם מי לדבר". לא בודקים עוד את הדרך שבה בוחרים ללכת כדי להגיע לאותה מטרה או תוצאה נכספת שבה אנו משוכנעים. גם אם מישהו מתחיל כמכוון לשם שמים הוא עלול למצוא עצמו מסיים כ"רשע" ו"ארור".

לאחר הניצחון על היוונים וכיבוש מתחם בית המקדש בידם, חיפשו המכבים אחר שמן טהור. על אף שניתן היה למצוא היתרים של "טומאה הותרה בציבור" ואחרים כדי להחזיר חזרה את העבודה במקדש לסדרה, העדיפו לדלוק אחר שמן טהור כשר ולהדליק דווקא אתו. לעניות דעתי, היה בכך אמירה כלפי חוץ של בית חשמונאי, שגם אם יצאנו למלחמה במטרה צודקת, לא הפקרנו עקב כך את הדרך באף שלב משלבי המלחמה. כל מה שנעשה בכל שלב, מתחילה ועד סוף, היה גם הוא טהור וכשר כשלעצמו.

שבת שלום וחנוכה שמח,

טוהר

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר

עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר, ואיננו מסוגלים עוד לחשות. מחזיקנא טיבותא לרב בני לאו שנענה לדברי הרב יובל שרלו וכתב הצעה לחיי משפחה להט"ב בקהילה הדתית (קישור בתגובה הראשונה), ונגע בנקודות רבות ומגוונות. אחרי שהנושא צף מול תלמידים שלי, באתי להגיב לחלק מדבריו, ולהשלים בחלק ממה שנראה בעיני. אשמח לתגובות.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.