לעדכונים על פעילויות ואירועים:

דבר תורה לפרשת שמות – אח(ר)ים בקרבנו

משה והסנה הבוער (A. Friberg)
משה והסנה הבוער (A. Friberg)

בפרשתנו הוקדש משה לנביא. בשל כך בבית הכנסת הספרדיים קוראים בהפטרה את הפרקים הראשונים בירמיהו שבהם הוקדש ירמיהו לנביא.

לפי הרמב"ם הנבואה היא מעלה עליונה שאליה שהנביא מגיע, ולדעתו תחילת הקדשת משה לנביא הייתה עוד בבית פרעה, אף שהדבר אינו מפורש בכתוב. מקריאת הפרשה נראה שמשה מתחיל לקחת עמדת מנהיגות בהריגת המצרי שהתעלל בעברי.

מאוחר יותר משה יוצא למדבר, תהליך שלפי חז"ל יש לו משמעות עמוקה בהכנת משה למנהיג. וכך כתוב במדרש:

וינהג את הצאן אחר המדבר אמר רבי יהושע: למה היה רודף למדבר? לפי שראה שישראל נתעלו מן המדבר, שנאמר (שיר ג, ו): מי זאת עולה מן המדבר, שהיה להם מן המדבר: המן, והשליו, והבאר, והמשכן, והשכינה, כהונה, ומלכות, וענני כבוד.

דבר אחר: אמר הקדוש ברוך הוא למשה: אתה עתיד להעלות ישראל ממצרים, בזכות מי שדברתי עמו בין הבתרים, זה אברהם, ואין מדבר אלא דבור, שנאמר (שם ד, ג): ומדברך נאוה

(שמות רבה פרשה ד')

המדרש רואה במדבר מקום ריק מן הקיום הרגיל והכנה לקיום נִסי, או לפי ההסבר השני במדרש –ההמדבר הוא מקום המאפשר דיבור, דיבור של ברית בין האדם לאלוהיו.

היציאה למדבר במקרא כמוה כיציאה ליער בסיפורי ר' נחמן – למקום ריק מתוכן, מקום המאפשר חשיבה ומאפשר לאדם להתנקות מהכול ולהיפגש עם אלוקיו. ואכן, במדבר מתגלה האל בעצמו אל משה ומטיל עליו את שליחותו כנביא.

הדבר הזה מעלה בי הרהורים על התפקיד של מי שפרש מן החברה, או מבחירה או מאונס (משה גלה מאונס כיוון שהרג מצרי) ועל החובה המוסרית שלו כלפי החברה שממנה בא.

משה לא גדל עם אחיו. הוא מסתכל עליהם כשייך, אך מבחוץ. ולכן כשהוא רואה עוול הוא לא יכול לקבל אותו. העם כבר התרגל לקבל את העבדות, ומקבל את העובדה שמצרי מכה עברי. אך משה שבה מבחוץ, מארמון פרעה, לא יכול היה לשאת את חוסר הצדק ועושה מעשה.

משה פרש למדבר ורעה את הצאן, אך הוא מבין שהיכולת שלו להיות במקום אחר כשאחיו שרויים בעבדות מטילה עליו חוב מוסרי – לחזור לשם ולנסות לתקן.

לפעמים נדמה לי שהומואים רבים מאמצים את המבט של מתבונן מהצד. אנחנו חלק מהחברה, אבל אחרים. חלק מאתנו פרש מהחברה שבה גדלנו מרצון, לחלק מאתנו לא הותירו ברירה.

נדמה לי שהיכולת שלנו לעמוד מהצד ולראות עוול, מחייבת אותנו כמשה בשעתו לקום ולעשות מעשה. חלק מאתנו השיל מעליו הרבה "מוסכמות חברתיות". אחרי היציאה מהארון, לרבים מאתנו כבר לא אכפת מה יגידו. אז שיגידו. ובעמדה הזו לדעתי יש כוח רב, במיוחד בציבור הדתי, והיא מטילה עלינו חוב מוסרי: לא לשתוק מול עוול מולו כולם מפחדים לדבר, ולפעול לשינוי החברה שממנה בנו.

שבת שלום

בני

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.