לעדכונים על פעילויות ואירועים:

דבר תורה לפרשת חקת – וכי נחש ממית?

סיכת החובשים בצה"ל
סיכת החובשים בצה"ל

אל הרפואה היווני היה אסקלפיוס (Aesculapius) וסמלו היה נחש כרוך על מטה. על פי המיתולוגיה היוונית אסקלפיוס היה בנם של אפולו וקורוניס. הוא גודל וחונך על ידי הקנטאור (חצי אדם, חצי סוס) כיירון שלימד את אסקלפיוס את רזי הרפואה, וזה הפך לרופא מוכשר – עד כדי כך שביכולתו היה להחזיר מתים לתחייה. זאוס, שהתרגז על התערבותו של אסקלפיוס בהחלטת האלים לגבי חיים ומוות, היכה אותו בברק והרגו.

אסקלפיוס נהרג עקב חתירתו תחת קביעת האלים: אלה שהחזיר לחיים היו פורעי חוק, שאיש מלבדו לא היה מוכן להתייצב לצדם. כך שכבר ביוון העתיקה נתפש הרופא כמי שאמור להושיט עזרה לכל אדם – ללא קשר למעמדו ומעשיו, ולעתים תוך סיכון עצמי.

על מקדשו של אסקפליוס באקרופוליס נכתב: "אלו הן חובותיו של הרופא… עליו להיות כאל המושיע עבדים, קבצנים, עשירים, נסיכים וכל אחד זו העזרה שעליו לתת".

הפולחן של אל הרפואה אסקפלפיוס הייתה נפוצה בכל רחבי העולם ההלניסטי – מאסיה הקטנה ועד מצרים. מקדש לאל הרפואה הוקם ברומא בשנת 291 לפנה"ס, ויותר מ-500 מקדשים מסקוטלנד ועד פרס הוקמו תחת שמו בעת שיא האמונה שבו סביב המאה השלישית לספירה ובהם סמלו של אסקלפיוס נחש כרוך על מטה.

בעקבות כך האופן שבו נתפס כיום תפקידם של רופאים טמון ברובו בסיפורי המיתולוגיה היוונית על אל הרפואה אסקלפיוס המיוצג על ידי נחש בודד כרוך על מטה.

בעקבות מעמדו של אסקלפיוס, שבועת הרופאים (שבועת היפוקרטס מהמאה הרביעית לפנה"ס) החלה במלים "אני נשבע בשם אפולו המרפא, אסקלפיוס, היגיאה, ופאנאצאה וכל האלים והאלות".

מטהו של אסקלפיוס שעליו כרוך נחש הופיע בסמלו של חיל הרפואה עם הקמתו בארה"ב בשנת 1818, וכיום מופיע בסמל חיל הרפואה של חיל האוויר האמריקאי.

בפרשת השבוע אפשר למצוא הד למיתוס היווני ששאב מהתנ"ך את אגדותיו. אך בסיפור נחש הנחושת מקור הריפוי הוא האמונה בקב"ה: וכך מתייחסים לזה גם חז"ל וכי נחש ממית וכולי.

בעקבות המיתוס היווני על אל הרפואה שסמלו נחש כרוך על נס, ובעקבות פרשת השבוע, מתפתל הנחושתן – נחש הנחושת – סביב המנורה בסמלה של ההסתדרות הרפואית בישראל ועל מטה בסמלו של חיל הרפואה בצה"ל.

שבת שלום,

בני

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.