לעדכונים על פעילויות ואירועים:

דבר תורה לפרשת חיי שרה – שידוך בכל מחיר?

אליעזר ורבקה, ציור מאת ניקולא פוסן, משנת 1648
אליעזר ורבקה, ציור מאת ניקולא פוסן, משנת 1648

אחרי הסתלקותה מהעולם של אשתו, שרה אמנו, מבחין אברהם כי אמנם "השם ברך את אברהם בכל" אבל עדיין משהו חסר.
והמשהו הזה הוא הבטחת ההמשכיות של בית אברהם על ידי מציאת ה"מיועדת" ליצחק.

על כן אברהם קורא לעבדו בשביל שיצא בשליחותו לחו"ל, לאזור מגורי משפחתו המורחבת, על שפת הפרת והחידקל, למצוא שם את האחת. ומוסיף בשבועה שלא יעז (!) להעלות כאפשרות לחפש אחריה בין אנשי כנען.

עבדו, שנטה כנראה למבט ריאלי (ולפי חז"ל היה "נוגע בדבר"), מעיר שלמגבלות של אברהם ייתכן מחיר: "ויאמר אליו העבד, אולי לא תאבה האישה ללכת אחרי […] ההשב אשיב את בינך אל הארץ אשר יצאת משם?"

ואברהם עונה על כך תשובה בשני חלקים:
חלק ראשון, הבעת תקווה (ואבן עזרא במקום מדגיש שמדובר על תקווה ולא נבואה כי אם לא – לא היה החלק השני): "השם אלוקי השמים אשר לקחני מבית אבי […] הוא ישלח מלאכו לפניך ולקחת אישה לבני משם".
חלק שני, התמודדות ישירה: "ואם לא תאבה האישה ללכת אחריך וניקית משבועתי זאת רק את בני לא תשב שמה".

ומה על הקמת ביתו של יצחק? הייתכן?!

רש"י, שכנראה חש בשאלה הזועקת הזו, מפרש במקום: "וקח לו אישה מבנות ענר, אשכול וממרא" (שהיו, כידוע, כנענים).
ההתמודדות של אברהם היא בעזרת קיומו של "הרע במיעוטו". יצחק לא יישאר לבד! נסדר משהו. אך מפרשים ידועים אחרים סוברים אחרת.

הרמב"ן אומר במקום: "לא הרשה אותו לקחת לו אישה מבנות כנען, אבל שיהיה הוא פטור, והשם הטוב בעיניו יעשה". הוא גם מביא את דעת רש"י ומקשה על דבריו: "ואם כנענים הם חלילה לו! […] אבל הזהיר על אלה בעלי בריתו וכל שכן על האחרים!"

וגם אור החיים הקדוש אומר במקום: "וניקית משבועתי זאת – פירוש, מקיחת אישה לבנו מאת מולדתו אבל שבועת קיחת בת כנען במקומה עומדת שהוא דבר התלוי בידו". כלומר, הוא נדרש לעשות מה שבידו, ואם לא – אז לא.

ניתן ללמוד מדו-שיח "שדכני" זה בין אברהם אבינו לעבדו, פרק חשוב בנושא זוגיות ומשפחה: זוגיות היא לא עניין בפני עצמו, שניגשים אליו "בכל מחיר". משפחה מקימים על בסיס של התאמה בריאה, של בניית דרך משותפת. לא נכון לרמוס תחת רגלי ערך המשפחה ערכים חשובים אחרים. רק למצוא צד שני ועם השאר נסתדר.

לפי הרמב"ן, עם כל הדאגה להמשכיות מיצחק, חשוב לאברהם גם איך ההמשכיות הזאת תיבנה, ואם לא מסתדר בפורמט הרצוי – "השם הטוב בעיניו יעשה".

ומעניין לעניין באותו עניין, התעקשות אברהם על אישה ממוצא ארמי-כשדאי לעומת אישה כנענית נראה על פניו תמוה. הרי לא מדובר על צדיקי הדור! אנחנו מכירים דמויות מהאזור הזה, ולא מדובר על בעלי מוניטין טוב כל כך (נמרוד, לוט, עובדי ע"ז). ולכאורה זה נבלה וזה טריפה, אז על מה המהומה?

שמעתי מחבר, בשם דרשות הר"ן (ואני מדייק בניסוח, כי לא בדקתי את המקור בפנים), שההבדל בין הכשדאים לכנענים הוא שהכשדאים חטאו בהשקפה ובדעות, ואילו הכנענים חטאו במידות. ואברהם מלמד אותנו שדעות שגויות הן דבר שאפשר להתמודד אתו, אבל מידות רעות זו כבר בעיה אמתית. עדיף להתחבר לאדם בעל השקפת עולם בעייתית אבל בעל מידות ממוצעות, מאשר עם מי שטבוע בו בעומק שנאה, קנאה, תאווה, אנטי-חסד, רברבנות ושאר מידות רעות.

עם האחרון קשה לבנות יחד.

בתקווה שמעשנו ומידותינו יהיו לרצון.

שבת שלום,

טוהר

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.