לעדכונים על פעילויות ואירועים:

דבר תורה לפרשת וישלח – רוחניות על חשבון האחר

“The Rape of Dinah,” 1531, by Bugiardini
“The Rape of Dinah,” 1531, by Bugiardini

כשהתורה מתארת את הצגת המשפחה של יעקב בפני אחיו עשו, עת הם נפגשים לאחר החזרה מחרן לכנען, מוזכרים שם שתי נשותיו, שתי השפחות והבנים. אך נדמה כי משהו, או מישהי, חסרים מהספר.

חז"ל מעוררים על כך במדרש:

"ויקם בלילה הוא ויקח את שתי נשיו ואת שתי שפחותיו" וכו'.
ודינה היכן היא? נתנה בתיבה ונעל בפניה. אמר הרשע הזה עינו רמה היא שלא יתלה עיניו ויראה אותה ויקח אותה ממני. ר"ה בשם ר' אבא הכהן ברדלא אמר: אמר לו הקב"ה: "למס מרעהו חסד" – מנעת מרעך חסד, מנעת חסדך מן אחוך דאלו איתנסיבת לגברא לא זינתה (=מנעת חסדך מאחיך שאילו נישאה לגבר לא הייתה נאנסת) לא ביקשת להשיאה למהול הרי היא נשאת לערל לא בקשת להשיאה דרך היתר הרי נשאת דרך איסור הה"ד (=הדא הוא דכתיב): ותצא דינה בת לאה"

(בראשית רבה)

ובכמה נוסחים אף נוסף שנישאה לאיוב ועקב כך גיירתו, ובאותו אופן הייתה יכולה לגייר את עשו.

לדעתי, מה שחז"ל באים לומר דרך המדרש הזה הוא כמשקל הסיפורים הקודמים שבהם נתקלנו אצל יצחק ולפניו אברהם, ובהם מתואר החשש מכך שיקרת לבם תילקח על ידי גוי מקומי (כולל השליט המקומי) והבחירה לפעול בתחבולה למנוע זאת.

לכאורה, המעשה שמתארים פה חז"ל במדרש די דומה. אמנם לא מדובר פה באחת מנשותיו של יעקב וגם לא בסכנת חיים לו עצמו עקב כך (ככל הנראה), אך עדיין מדובר על חשש, שניתן להבין, מכך שדינה תיפול לסביבה רוחנית שתפגע בה: "הרשע הזה עינו רימה( נ"א: זימה) היא".
מי לא היה פועל כך?

יותר מזה, כשבני משפחתו של יעקב עוברת לפני עשו זה אחר זה, חז"ל מסבירים את הזכרתו של יוסף לפני אמו רחל, בדיוק מאותה סיבה: "אמר אמי יפת תואר שמא יתלה בה עיניו אותו רשע אעמוד כנגדה ואעכבנו מלהסתכל בה". ועל המעשה הזה נותנים שבח ואומרים: "מכאן זכה יוסף לברכת עלי עין".

אז מה שונה פה?
לדעתי, חז"ל מביאים זאת כדי ללמד שפעולת ההתגוננות הזאת לא תמיד נכונה.
ללמד ממעשה אבות סימן לבנים מה לא לעשות.

ומה כאן לא נכון?
לפי הנוסחים שמזכירים את נושא הגיור, מדובר אולי על שיקול דעת מוטעה, על כך שיעקב לא השכיל לדעת את כוחה הרוחני הגדול של בתו דינה, שהיא בעצם הרבה יותר משפיעה ממושפעת. במקום לגרור אותה אליו היא תגרור אותו לתוך עם ישראל.
לפי הנוסחים שלא מזכירים את הגיור, נראה כי עיקר הטענה הוא בהשתלשלות שיצאה מכך: "לא בקשת להשיאה דרך היתר הרי נשאת דרך איסור (=אונס)". לפעמים חשש לא במקום יכול לחזור לאדם כבומרנג.

ואולי שני הנוסחים בעצם לא מכחישים זה את זה. אולי יעקב אכן ידע שבסופו של יום דינה תוכל להשפיע על עשו לטובה, אך הוא לא רצה לקחת את הסיכון. החשש ממה שאולי ישפיע על דינה ביתו הביא אותו להחלטה לגונן על דינה ולהשאיר את עשו "להתבשל בנזיד עדשים של עצמו".
הימנעות זו גררה שמה שחשש ממנו חזר אליו עם ריבית, בכפל כפליים, במעשה האונס: "הדא הוא דכתיב ותצא דינה בת לאה…"
ההסתגרות על חשבון עולמו הרוחני של אחיו האחר, והבחירה להימנע ממנו, החליפה את האפשרות להתנהלות ב"דרך היתר" להתנהלות ב"דרך איסור".

הלוואי ונדע , מלבד עולמנו, להיטיב גם את עולמם של אחרים.

שבת שלום,

טוהר

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר

עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר, ואיננו מסוגלים עוד לחשות. מחזיקנא טיבותא לרב בני לאו שנענה לדברי הרב יובל שרלו וכתב הצעה לחיי משפחה להט"ב בקהילה הדתית (קישור בתגובה הראשונה), ונגע בנקודות רבות ומגוונות. אחרי שהנושא צף מול תלמידים שלי, באתי להגיב לחלק מדבריו, ולהשלים בחלק ממה שנראה בעיני. אשמח לתגובות.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.