Search
My WordPress Page קו הקשב פתוח עכשיו
Search

דבר תורה לפרשת ויקרא – לא הכול שומעים את הקול

הקול נמצא שם. צריך רק לדעת להקשיב * בני בדרש חסידי על "ויקרא אל משה"

sunriseבפרשתנו מצאו ראשוני החסידים רמז לכך שהקול הקורא בעולם קורא תמיד ומצווה את האדם על ייעודו, אלא שלא תמיד מקשיבים לו.

פרשתנו פותחת במילה "ויקרא" ובעקבותיה נקרא כך החומש כולו. בדור השני של החסידות כתב על מילה זו רבי משה חיים אפרים בעל ה"דגל" (נכדו של הבעש"ט) כי בפסוק כתוב "ויקרא אל משה" ובאמת את הקול הקורא למשה היו הכול יכולים לשמוע, אלא בפועל הם לא שמעו מפני שהחטאים גרמו. כמו שנאמר "כי עוונותיכם מבדילים ביניכם ובין אלקיכם". לדבריו, הקול לא כוון רק למשה, אלא שפשוט משה שמע אותו, את הקול הקורא תמיד בעולם.

רעיון דומה אפשר למצוא אצל סבו, הבעש"ט. הבעש"ט הסביר את דברי חכמים ולפיהם"בכל יום ויום יוצאת בת קול ומכרזת אוי להם לבריות מעלבונה של תורה", שמדובר בקול שנמצא בתוכו של כל אדם. הרי מה הטעם בבת קול שאיש אינו שומע?

רעיון דומה נמצא אצל הקוצקער. הוא שואל למה נאמר והיו הדברים על לבבך? ועונה כדי שיהיו מונחים על הלב, יום אחד הלב ייפתח, ואז הכול יפול פנימה.

דרשה דומה מאוד לדרשה שהבנו כאן ל"ויקרא" דרש ה"שפת אמת", מתלמידי תלמידיו של הקוצקער: כשאמר השם לאברהם "לך לך" – הוא לא אמר זאת רק לאברהם אלא אמירה זו היא קול תמידי שקורא לאדם "קום לך, מצא לך ייעוד רוחני", אלא שלא הכול שומעים את הקול.

יהי רצון שנדע ללכת בעקבות חסידים הראשונים ושנזכה לשמוע את הקול הקורא המצווה אותנו על ייעודנו ושנדע להקשיב,

בני

הרגע הא¯בינארי הזה, שהיה אמור לשמח, גרם לי בעיקר לעצב וכאב

היום הבין-לאומי נגד הומופוביה, טרנספוביה וביפוביה לא יכל לבוא בזמן טוב יותר. השנה בארוויזיון 2024 השתתפו לראשונה מתמודדים¯ות א¯בינאריים מחוץ לארון, כולל זוכה שהניפה את הדגל הא¯בינארי כשהוא ניצח.

קרא עוד »

בואו נדבר רגע על חתונה דתית גאה

המילה הגדולה הזו, האירוע הגדול והיקר הזה. עזבו רגע מאבקים, הכרה מהמדינה, הפלות של הצעות חוק לברית זוגיות וחתימה ברבנות. לא מה זה אומר לאנשים אחרים, אלא מה זה אומר בשבילנו-הומואים בחיים קהילתיים דתיים ומוקפים סטרייטים, לא עלינו.

קרא עוד »

הקללה הכי נפיצה בבית הספר

בימים אלו אני עובד בבית ספר ממלכתי דתי במרכז הארץ כתומך הוראה של כיתה ד', כשהכיתות מחולקות לקפסולות. מורה מן המניין באחת, ואני מעביר את אותו השיעור באחרת. מעמד-ביניים שהומצא לימי המגפה, הדועכת ב"ה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר