חיפוש
My WordPress Page קו הקשב פתוח עכשיו
חיפוש

דבר תורה לפרשת ויצא – תורה ועבודה

פרשת ויצא היא לא סיפורו הפרטי של יעקב. היא הסיפור של כולנו כעם ושל כל אחד ואחד מאתנו כפרט. דרך סיפור מופלא, התורה קוראת לנו לבדוק את החיבור בין רוחניות לגשמיות בחיים שלנו, את מיקומנו על "סולם יעקב" הפרטי שלנו * דבר התורה הראשון של אייל, שמצטרף לבני ולטוהר - צוות כותבי דבר התורה של חברותא 

Jacob_ladderבפתח הפרשה יוצא יעקב מבאר שבע והולך לחרן דווקא לאחר שנדרש לרדת מן הארץ ושם לשאת אישה – שני מהלכים שכל אחד מהם הוא חריגה קיצונית מדרכו של יעקב עד עתה. במהותה, הירידה מן הארץ אותה קידשו אבותיו היא סכנת נפילה רוחנית קשה עבורו, וגם האילוץ להתחתן מחייב התעסקות אינטנסיבית עם קשיי העולם הזה – פרנסה וכו'.

כעת מובהר לו כי המציאות הגשמית אינה עניינו של עשו לבדו, היא דווקא עניינו שלו הוא כי עשו אינו מסוגל לחבר בין הגשמיות לרוחניות, והרי חיבור זה הוא תכלית בריאת העולם. לכן עליו לרדת דווקא לחרן, מקום נחות ביותר מבחינה רוחנית, ודווקא שם לשאת אישה ולהוליד ילדים ובמשך כל הזמן לשמור על אותה מדרגה רוחנית, רק כך יכשיר את עצמו לרשת את הארץ שתהיה שלו גם בגשמיות.

לאחר ההודעה על תנועתו של יעקב מופיע הביטוי: "וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ (טז, יא)". מה הוא המובן של "וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם"? ישנם פירושים רבים לביטוי זה, אך הייתי מדגיש את הנקודה הזאת: פוגעים במשהו כאשר מכוונים ומתכוונים למטרה או ליעד. כלומר אי אפשר לפגוע ביעד אם לא ערוכים, מתארגנים אליו ובוחרים אותו בצורה אקטיבית.

לאחר שיעקב בחר במקום, הוא נרדם והוא חולם חלום: "וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ" (שם, יב).  בחלום מופיע "סֻלָּם" – מילה יחידאית במקרא, ובשל כך היא מעוררת פירושים אפשריים אחדים.

יש שיאמרו כי "סֻלָּם" הוא גישור בין שמים לארץ, בבחינת עליית תפילה של אדם, וירידת התשועה שלה הוא זקוק. אחרים יראו בו סמל להשגחה העליונה למען האדם המאמין. כיוון אחר רואה בסולם, ובמלאכים העולים ויורדים בו "מטפורה ל"דרך" בין הגלות (באשר היא) לבין 'הארץ המובטחת' שהלכו ועוד ילכו בה אבותינו, הלוך ושוב.

אני דווקא רואה בסולם מטפורה למצבו האישי של יעקב שהרי זה עתה נטש את בית הוריו, את קן גידולו, והוא עומד על סף של מציאות חדשה שבה הוא יכול להתפתח ולהמריא או להחליק וליפול. לכן המלאכים מתחילים דווקא בעלייה מלמטה ("וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ"), אל ראש הסולם. כמותם גם יעקב מצוי בראשית "סֻלָּם" ההתפתחות שלו, בראשית דרכו בעולם כבוגר והוא יכול לעלות ולהתפתח. מנגד, המלאכים גם יורדים וגם כאן ההקבלה ליעקב ברורה: גם לו כמו לכל אדם בנסיקה מעלה יש אפשרות של צניחה מטה.

פרשת ויצא היא לא סיפורו הפרטי של יעקב. היא הסיפור של כולנו כעם ושל כל אחד ואחד מאתנו כפרט. דרך סיפור מופלא, התורה קוראת לנו לבדוק את החיבור בין רוחניות לגשמיות בחיים שלנו, את מיקומנו על "סולם יעקב" הפרטי שלנו.

אין עניין שיהודי יעלה בסולם הרוחניות ויישאר שם, מנותק מן המציאות הגשמית; הקסם הוא בירידה אל המציאות – לפעול בתוכה באותה מדרגת קדושה שהגיע אליה בעבודה קשה וממושכת, שהרי זוהי תכליתה של ההתעלות ברוחניות, לרדת אחר כך ולרומם את המציאות הגשמית. אם תרצו, הרי זהו באמת "תיקון עולם במלכות שדי".

השבוע, יש לנו הזדמנות לגלות בתוכנו את סולם יעקב, שבו אפשר לנוע, כמו מלאכים, לא רק על פני האדמה אלא גם מלמטה למעלה ומלמעלה למטה. אני מאחל לכל אחד ואחד מאתנו שנצליח לעצב את החיים בדמותו של אותו סולם יעקב, ושנזכה להשפיע אור דווקא במקומות שהוא חסר.

"לא בשמים היא… כי קרוב אליך הדבר מאד, בפיך ובלבבך לעשותו" (דברים ל, יא-יד)

שבת שלום,

אייל

גם לנו זה קרה

גם לנו זה קרה…
הכל התחיל, איך לא, בשבת חברותא, אי שם לפני 9 שנים בגוש עציון. דווקא אז, לא קרה כלום וכל אחד המשיך בחייו.
אבל חייב להיות סוף טוב, אז רצה הגורל ויצאנו כעבור 3 שנים לטיול פסח של…חברותא. וכן, שם כבר נוצר הקליק ומאז הכל התגלגל…

קרא עוד »

אנחנו צריכות להיראות

אנחנו קהילה חזקה שגדלה מיום ליום, ולא נופלת. אנחנו נהפוך את העולם שלנו ליותר טוב.
אנחנו ננצח.

קרא עוד »

אין פה מקום לבלבול מדובר בביריונות

בתור טרנסית בעצמי, שלמדה במוסדות דתיים, אין פה מקום לבלבול מדובר בביריונות. מדובר פה בקריאה לחרם. חרם וכעס שמופנה כלפי ילד שהדבר היחיד שהוא עשה לא נכון הוא להיות שונה. מדובר בתנועת נפש אלימה ואינפנטילית של כעס על האחר והשונה רק משום היותו שונה שכאשר היא נעישת בידי מבוגרים קל וחומר בעלי כוח פובלציסטי היא רצחנית. מדובר בהמון זועם שמשתלח בילד כי מה? כי הוא נולד אחרת?

קרא עוד »

"רק שבועיים לפני שהתחתנתי סיפרתי לסבתא שאני הומו"

אני ואלוהים: "אני דתי. אף פעם לא היתה לי בעיה. אני באמת ובתמים מאמין שהבעיה היא לא בדת, אלא עם הדתיים. אני לא רואה שיש קונפליקט בין גאווה לבין התורה. לא כל המצוות וכל האיסורים קשורים אל כל אדם, כמו שהלכות שחיטה לא רלוונטיות לצמחוני.

קרא עוד »

קיבלתי אות הוקרה מעיריית תל אביב

אני אגיד שבהתחלה כששמעתי שיביאו לי אות הוקרה הייתה לי התלהבות מטורפת שמלווה בפחד. הייתי בכזה ״מה לעזאזל״. אט אט במשך השבוע התודעה הזו השתנתה להתלהבות טובה שמלווה בתחושה של ״איזה כיף שרואים אותי. איזה כיף שמעריכים את זה.״

קרא עוד »

ח"כ סמוטריץ,

לא תכננתי לכתוב, הספיק לי בנתיים להתווכח עם השלטים שלך בכל רחבי הישוב תוך כדי ריצות הבוקר שלי , אבל הבוקר השלטים נעלמו והמילים מתפרצות לי החוצה, מבקשות להשמיע קול , קול של רבות ורבים שפגשתי בשנים האחרונות במסגרת תפקידיי ועיסוקיי.

קרא עוד »

שתפו את המאמר