לעדכונים על פעילויות ואירועים:

דבר תורה לפרשת ויחי – ירידה לצורך עלייה

joseph_pitבפרשה יש לקח מוסרי עצום ומסר שניקח לחיים שלנו ובאמצעותו נוכל לשפר את חיינו: אמונת הסליחה של יוסף ותיקון מידותיו.

בפרשה הקודמת, האחים משליכים את יוסף אל הבור, פעולה המתוארת כהורדה אל מתחת לפני הקרקע ("ויקחהו וישלכו אותו הברה", בראשית לז, כד), מוכרים אותו לאורחות הסוחרים ובהמשך השיירה יורדת דרומה ("ויוסף הורד מצרימה", בראשית לט, א).

אם כן, כל דרכו של יוסף מבית אביו ועד ארמון פרעה מתוארת במגמת ירידה. ואילו בפרשה שלנו אנו מגלים כי יוסף הצליח להפוך את הטראומה הגדולה ההיא לברכת אלוהים. אמנם לקח לו הרבה מאוד שנים להתגבר על הכעס, על ההלם ועל השנאה, שנים ארוכות לנקות את המערכת שלו מהשרידים השליליים הללו – אך משמצא את אמונתו החיובית הוא חוזר הביתה, או ליתר דיוק מחזיר את הבית אליו.

עם מותו של יעקב חוששים האחים כי הגיעה שעתם לתת את הדין ("לו ישטמנו יוסף והשב ישיב לנו את כל הרעה אשר גמלנו אתו", בראשית נ, טו).

חששם של האחים מוצדק. אני מניח שגם אתם הייתם חוששים לוּ האח שאותו מכרתם לעבדות היה חוזר לגבות את חובו, אלא שיוסף נמצא במקום שלם והרמוני, הוא פונה לאחיו ומרגיע אותם "אל תיראו כי התחת אלהים אני, ואתם חשבתם עלי רעה, אלהים חשבה לטבה…" רק אז, כאדם חדש, הוא חזר למשפחתו ולמקורותיו.

משהתגבר יוסף על העצמי השלילי שלו מתחילה העלייה למעלה "והעלתם את עצמתי", עד לארץ ישראל מקום קבורתו, ואילו האחים שמעולם לא התגברו על יצריהם הרעים ועל הרוע שבהם, על דברי השקר ועל אהבת המריבה, נשארו למטה. בניגוד ליוסף, הם לא הצליחו לחלץ מעצמם את החור השחור ולכן נשארו קבורים בו, בבור שבתוכם.

ועם הכעס למד יוסף לכבוש עוד כמה תכונות אופי רעות וילדותיות. בנעוריו היה רכלן מלשן ומוציא דיבה רעה ("ויבא יוסף את דיבתם רעה אל אביהם", בראשית לז, ב), וכשגדל הבין את חלקו שלו בגורל המר והעצוב שנפל בחלקו ועשה הכול כדי לשנות לטובה את מידותיו הרעות. הוא נלחם בתכונה ההיא, וכשניצח את עצמו במלחמה האישית הוא התגלה. על אף כל שיאי הרגש הוא לא גילה לאביו את מה שבאמת קרה שם סביב הבור: הוא הפך מבוגר חף מפגיעה בזולת, לא משמיץ ולא מוציא דיבה. שלא כמו יעקב אביו שרב את ריבו עם לוי עם שמעון ועם ראובן עד יום מותו, יוסף הוא "סלחן לישראל ומחלן לשבטי ישורון" (מתוך תפילת יום הכיפורים).

הבור שממנו טיפס יוסף נמצא בקרבנו דרך קבע. הכעס, השליליות, היכולת לנטור טינה על פני מחילה והשלמה – כולן דרכים העומדות בפנינו בכל יום, ושלנו ההחלטה על הדרך שעלינו לעבור כדי לטפס ממנו. הפרשה שלפנינו מדגישה באופן בולט ונחרץ כי מלאכת הטיפוס היא עניין של בחירה החופשית ומציגה בפנינו את התוצאות של כל אחת מהבחירות: אם ברצוננו להידמות ליוסף, שבהעלותו את עצמו מהבור הרוחני שאליו ניסו אחיו להוריד אותו, זכה לברכה ולהצלחה גדולה; או שברצוננו להידמות לאחיו, שנשארו זמנית על פני אותה האדמה בעמק דותן, אך נעלמו בקברי מצרים ובתהום הכרויה של נפשם.

שבת שלום,

אייל

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.