לעדכונים על פעילויות ואירועים:

דבר תורה לפרשת ויגש – "אל תרגזו בדרך"

יוסף קארולי, צייר הונגרי
יוסף קארולי, צייר הונגרי

הפעם אני רוצה לשתף אתכם בשתי נקודות למחשבה, מעין "מדרש אישי",  שעלו בראשי תוך כדי קריאת פרשת השבוע ב"שתיים מקרא ואחד תרגום":

נקודה ראשונה:

לאחר שיוסף מתוודע לאחיו ומשוחח עמם על הקורות אותו מאז מכירתו לעבד עד להפיכתו משנה למלך, הוא מבקש מאחיו שיזדרזו לחזור הביתה, ולהביא עמם את אבא שיראה במו עיניו כי "עוד יוסף חי".

מלבד עצם ההוראה, יוסף מוסיף בציווי לאחיו עוד משהו: "ויאמר אליהם אל תרגזו בדרך".

חז"ל, ובעקבותיהם המפרשים, הטו את הפסוק לכיוון של: "אל תיכנסו ללחץ בדרך", פחות או יותר.

נדמה לי, שאפשר להסתכל על הדברים בהבנה הראשונה שעולה לראש, מן הסתם, של הפועל "תרגזו", והיא: לכעוס, להתעצבן ולריב.

הרי יוסף כבר שמע את הדו-שיח (או ה"חד-שיח") הבא לאחר שציווה על הבאת בנימין: "ויאמרו איש אל אחיו אבל אשמים אנחנו על אחינו…ויען ראובן אותם לאמר הלוא אמרתי אליכם לאמר אל תחטאו בילד ולא שמעתם".

בטבע בני האדם, כאשר נמצאים במציאות מסובכת או נקלעים למצב ביש המאיים על אותם אנשים, הראש והלב לא פנויים לשום דבר אחר מעבר לשאלה העיקרית: "איך יוצאים מהבוץ הזה?" מרוכזים במציאת פתרון לבעיה ואין זמן למשהו אחר. ומה קורה לאחר שהבעיה נפתרת או שמתברר לחלופין כי אין כלל בעיה או סכנה? תופעת מציאת האשם.

לאחר שהתוודע יוסף לאחיו וניחם אותם על כל מה שקרא, עקב הכרתו את אחיו חשש יוסף שירידת האדרנלין תוביל את האחים למריבות זה עם זה בשאלה "מי אשם?", במקום להתמקד בהצלה הגדולה שלה כולם זכו עקב השתלשלות הדברים.

אני מקווה שכולנו נשכיל גם ללמוד מכך איך להתמקד בהודאה על הצלחות במקום להתמקד במריבות ולהאשים זה את זה.

נקודה שנייה:

לאחר שיעקב מפנים שיוסף חי ומכין את עצמו לביקורו במצרים, הוא עוצר בדרך כדי להקריב קרבן להשם. הביטוי המופיע בפסוק, בהקשר זה, ראוי לעיון: "…ויבוא בארה שבע ויזבח זבחים לאלהי אביו יצחק".

רבים מהמפרשים עומדים על כך שבשונה מהרגיל, השם מתואר בפסוק כ"אלהי יצחק" בלבד (לא כולל אברהם). למה זה?

אחד הפירושים אומר שיעקב חשש מהירידה למצרים, כיוון שזו עזיבת הארץ, דבר שכידוע יצחק אביו נמנע ממנו כל חייו. ובעצם יעקב עומד פה בסוג של דילמת "עקדת יצחק" משלו:

מחד גיסא – בנו אהובו שלא ראה שנים ונחשב כמת מתגלה חי במצרים והוא יכול כעת לפגשו פנים מול פנים.

מאידך גיסא – לשם כך עליו לעזוב את ארץ כנען, מהלך עם משמעות רוחנית מאוד קשה.

האם לוותר על המפגש? לשים את הקשר ליוסף בצד?

תשובת הקב"ה על כך: "אנוכי ארד עמך מצרימה". אל תראה בכך סתירה. גם לקשר ליוסף יש חשיבות. לא נכון לוותר על כך.

שבת שלום לכולנו.

טוהר

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.