לעדכונים על פעילויות ואירועים:

דְּיוֹקָן – יורגוס כרונס

חֲבֵרִי הָאַחֲרוֹן, זָכוּר לִי,

הָיָה בַּעַל שֵׁם מוּזָר.

הוּא בָּא מִמְּקוֹמוֹת לַחִים, מְלֵאֵי אַצּוֹת וְצַבִּים,

שָׁר שִׁירִים מְשֻׁנִּים, כְּשֶׁהִגִּיעַ בָּרֶגַע הָאַחֲרוֹן

לַחַשְׁמַלִּית הָאַחֲרוֹנָה. הָיָה בָּא בְּשָׁעוֹת שֶׁאִישׁ

לֹא הֶעֱלָה עַל הַדַּעַת, מְשַׂכֵּל רַגְלַיִם עַל הַסַּפָּה

עַד שֶׁנֶּעְלַם. כְּשֶׁהָיָה כּוֹרֵעַ לְהִתְקַלֵּחַ,

בֵּרְכוּ אוֹתוֹ אֵיבָרָיו לְשָׁלוֹם בָּרְאִי,

צוּרָתוֹ הָיְתָה מוּזָרָה בַּיּוֹם שֶׁקָּפַץ מֵהַחַלּוֹן.

בְּקֹשִׁי מָלְאוּ לוֹ תְּשַׁע-עֶשְׂרֵה שָׁנִים. גּוּפוֹ הָיָה

מְכֻסֶּה כְּתוֹבוֹת קַעְקַע.

בשנים האחרונות להטבא"קים דתיים משמיעים לאט לאט קול חזק יותר, נוכחים יותר במרחב הציבורי, ומראים לעולם שיש להם קיום, ושהקיום הזה יכול להיות יפה ואמיתי. התמונה שמתקבלת למתבונן מהצד הופכת לחיובית יותר ויותר – הוא רואה יותר קבלה, יותר פתיחות, פחות ופחות ארון והדחקה. התמונה הזו אכן משקפת את המגמה החיובית שעוברת על הקהילה הלהטבא"קית בכלל ועל הקהילה הלהטבא"קית דתית בפרט. אך ישנם צדדים מדוברים פחות, שהתמונה הזו מתעלמת מהם. בד בבד עם המגמה החיובית, עדיין נותרו המון דברים לתקן – טרגדיות קורות, אנשים עדיין חיים באפלה ובפחד, לא מסוגלים לקבל את עצמם ומנסים להדחיק כדי להתקבל בחברה.

צריך להתעסק בטרגדיות האלה בכובד ראש, לא לוותר על התיקון שלהם רק כי הן קורות מתחת לרדאר. אבל אני רוצה להתעסק דווקא בזווית שונה שלהם הפעם – מנקודת המבט הצדדית. החוויה של חיים כהומו בקהילה דתית, שיחד עם זה שחי את הקונצנזוס של הקהילה שלו, מקבל מדי פעם הצצות לעולם שמתחת, לאנשים בקהילה שיוצרים איתו קשר ומספרים על אובדנות, לנשואים שמדחיקים וכואבים ומחפשים ביטוי לנטייתם המינית, לחברים שמנסים להיפטר מהסיפור הזה ולא רוצים לחיות ככה.

החיים האלה ליד יכולים להיות בעלי משמעות, וכהומואים מחוץ לארון יש לנו השפעה מאוד גדולה על האנשים שחיים בסתר. אבל הכוח הזה גם גובה מחיר, והמבט הזה שתמיד פוזל לעולם מקביל שאף אחד לא יודע על קיומו יכול להיות כואב. לדעת שאדם שאתה מכיר עובר קשיים אדירים או חווה בלבול רציני, ולשמור את זה לעצמך כדי לכבד את הדיסקרטיות שלו, זה עמדה בודדה מאוד. רק אתה יודע, ולפעמים ישנה הרגשה שרק אתה אחראי. לכן חשוב מאוד לזכור, שנכון שיש לנו כוח ושאפשר להשפיע איתו, אבל צריך לדעת לחיות עם זה בשלום, לדעת מה שלי ומה לא שלי, על מה אני אחראי ועל מה לא. צריך להיות מסוגל לעזור לאחרים, אבל גם לשים לב לא לשכוח לדאוג גם לעצמך. השיר הזה לוכד בצורה כואבת את החיים האלה ליד.

יורגוס כרונס הוא משורר יווני, יליד 1948. שירו "דיוקן" לקוח מהאונתולוגיה "בני קוואפיס ונכדיו", שנערכה על ידי רמי סערי, ויצאה לאור ב2015 בהוצאת כרמל.

בחור בן 18-19, שהולך לטיפול "מקצועי" ו"מבטיח", תרתיי משמע, שנותן תחושה של עוצמה, ביטחון, כמו טריפ מופלא על קוקאין משובח במיוחד הנארז בתוך מעטפת של מציאות אפשרית וחוקית לחלוטין… יש יותר מזה?!

אחד הדברים שאפיינו את הטיפול זה הדגש על כך שניתן לשנות דברים- הנטייה הזאת היא נרכשת ואיננה מולדת, נאמר, ולכן אין שום בעיה לשנות את זה. המפתח הוא בי וזה תלוי רק ברצון שלי. עניין של בחירה.

קרא עוד »

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.