חיפוש
My WordPress Page קו הקשב פתוח עכשיו
חיפוש

בית המדרש דָּרְשֵׁנִי

תחום מרכזי של חברותא הוא יצירת קהילה להט"בית דתית חזקה המוכיחה כי אין שום צורך לוותר על אף אחת מהזהויות המרכיבות אותנו – הזהות הדתית, המינית והמגדרית בשביל להמשיך ולהאמין, ללמוד תורה ולעבוד את הבורא. 

אחד הדברים שמאחדים, בונים ומעצבים קהילות דתיות בארץ ובעולם הוא לימוד התורה. ולכן, תוכנית 'דרשני' באה לשמש כמרחב ללימוד תורה ללה"טבים, למצוא את עצמינו בתורה, לבטא את עצמנו בצורה המלאה בחלל בית המדרש, ללמוד וללמד.

428425257_788573166629426_2932841331536540845_n-1
428321504_788573146629428_1353467282348954091_n
בית המדרש דָּרְשֵׁנִי בתל אביב
בכל חודש יערכו שני מפגשים בתל אביב, מפגש שיעורים ממרצה אורח, רב או רבנית, ומפגש לימוד בחברותות סביב דף מקורות שיוכן על ידי אחד מחברי הקבוצה.

שילוב של שני מפגשים אלה בתוכנית אחת משיג שני רצונות של משתתפי קבוצה: ללמוד וללמד תורה, ולשמוע שיעורי תורה מדמויות משמעותיות במגזר.

בית המדרש בבאר שבע דרשני דָּרְשֵׁנִי

מטרת בית המדרש, שהוא פרויקט משותף של חברותא, הבית גאה בבאר שבע ובדרום ומיזם 929, הינו קיום לימוד של ארון הספרים היהודי באווירה קווירית ומכילה תוך מתן קול לכל אחד מהמשתתפות. במהלך מפגשי הלימוד אנו נתמקד בטקסט התנ"כי וננסה לראותו באור חדש ובמבט להט"בי/פמיניסטי על מנת להוציא ממנו תובנות לגבי הסיפור והמסרים אותם מנסה הנביא להעביר.

בית המדרש, פתוח לכולן.ם ללא הבדל דת, גזע, מבע מגדרי או נטיה מינית (גם סטרייטים מוזמנות בשמחה). המפגשים מתאימים לאלו שאין להן רקע דתי וגם לאלו שמחפשים ללמוד מחדש את התנ"ך שלא דרך הפריזמה של הגמרא או המדרש.

השיעורים הקרובים:

"שבכל הלילות נדלקים כוכבים בשמים ותלויים הטללים על ענף כדמעות על ריסים…" (לאה גולדברג, כנגד ארבעת הבנים).

בליל הסדר האחרון עמדנו למול הקושי לחגוג ולחוש כבני החורין בעת שעת המשבר הגדולה שהמדינה עוברת מאז פרוץ המלחמה. התמודדות זאת מובילה אותנו להזכר באסון הגדול ביותר שידע העם היהודי מאז הגלות, השואה.

למידע נוסף >>

להרשמה:

סיכום המפגשים האחרונים:

סיכום מפגש שני של דָּרְשֵׁנִי | האם אנחנו חיים בעולם עם יותר תודעה של משפט או יותר תודעה של ברית עם הקב"ה?

האם אנחנו חיים בעולם עם יותר תודעה של משפט או יותר תודעה של ברית עם הקב"ה? אתמול במפגש השני של 'דָּרְשֵׁנִי' למדנו בחברותות על המתח הזה. חז"ל לא התביישו מהשאלה הזאת כשהם ניסו להבין את הכתוב "וְיֵשׁ נִסְפֶּה בְּלֹא מִשְׁפָּט".

למידע נוסף >>

סיכום מפגש שלישי של דָּרְשֵׁנִי | חזרה בתשובה כקבלה עצמית

חודש אלול ועשרת ימי תשובה מרגישים לפעמים רחוקים, לא-קשורים לחוויית היום-יום שלנו. על אף שיש שנים בהן יש לנו פנאי להתרכז בחשבון נפש ובחזרה בתשובה, בהרבה שנים אחרות שגרת היום יום שלנו לא מאפשרת לנו להתרכז בנושאים הללו.

למידע נוסף >>

סיכום מפגש חמישי של דָּרְשֵׁנִי | "אין טבי עבדי כשאר כל העבדים"

אתמול התאספנו לעוד ערב לימוד מוצלח של דרשני. לאחר הקדמה קצרה, התחלקנו לחברותות כדי ללמוד על גישתו ההלכתית של רבן גמליאל דרך המשניות השונות. ראינו שכבר במשנה הראשונה של הש"ס, בסיפור של רבן גמליאל ובניו, יש שני דברים שמייחדים את דרכו.

למידע נוסף >>

סיכום מפגש שישי של דָּרְשֵׁנִי | "לאן הולכים כדי לפגוש את אלהים?"

בעקבות מסעו של אברהם לכנען חשבנו על החוויות והמסורות שלנו על נדודים והתגלות. דברנו על היכולת לפרש מחדש שוב ושוב רגע מכונן אחד: המסע במדבר. זה היה עונש על חטא המרגלים, דרך לחמוק מעימות, נסיון קשה מנשוא בחיים ללא עצמאות או יציבות. ובנביאים יש עוד חלק לסיפור: המדבר הוא גם ערש האהבה של ישראל והקב"ה, רגע של אמון, השענות והתמסרות ללא גבול וללא הסחות דעת.

למידע נוסף >>

סיכום מפגש עשירי של דָּרְשֵׁנִי | "תפילה לעני כי יעטוף"

"תפילה לעני כי יעטוף".
כבר מהפסוק הראשון אנחנו מבינים שהמשורר נמצא במצוקה. יש כאן חורבן ובסוף, "לדור האחרון", יש גם גאולה. אבל מי זה המשורר? האם זה דוד המלך?, באיזו מצוקה מדובר? ייתכן שזאת נבואה לעתיד של עם ישראל, לדברים הקשים שעומדים עלינו בכל דר ודר?.

למידע נוסף >>

סיכום מפגש אחד עשר של דָּרְשֵׁנִי | "תפילה לעני כי יעטוף"

השבוע חגגנו את ט"ו בשבט בבית מדרש דרשני עם לימוד משותף וסדר ט"ו בשבט. התחלנו בלדבר על הדרך בה הגענו לחגוג את ט"ו בשבט כפי שנהוג כיום, החל מחג שהוא בעצם ראש השנה לאילנות בצורה הלכתית נטו לחג שמדברים וחוגגים את פירות הארץ ומצוותיה.

למידע נוסף >>

סיכום מפגש ארבע עשר של דָּרְשֵׁנִי | על ההתייחסויות השונות והמעניינות של המדרש, הראשונים, והשפת אמת על הפסוק הראשון

הפעם, התכבדנו לארח את חברנו – ארין בן אהרון.
שוחחנו ודיברנו על ההתייחסות השונות והמעניינות של המדרש, הראשונים, והשפת אמת על הפסוק הראשון. היה מעניין מאד.

למידע נוסף >>

סיכום מפגש חמש עשר של דָּרְשֵׁנִי | יום הנף העומר: חקלאות ומקדש, מן המקרא לחז"ל

פתחנו את הלימוד בציווי מנחת העומר בספר שמות, וראינו את פער בין איך אנחנו מבינים את העומר, וחג השבועות היום. בתיאור בספר שמות הבאת העומר קשורה לתהליך חקלאי, בזמן הקצירה ובאופן מקומי. זה גם תהליך אישי, שכל אחד ואחד אמור לעשות.

למידע נוסף >>

סיכום מפגש שש עשרה של דָּרְשֵׁנִי |"חביב אדם שנברא בצלם"

אז הנה וורט קטן לקחת איתנו הביתה:
פרק ח' בתהילים, שפותח וסוגר עם המילים "ה' אֲדֹנֵינוּ  מָה-אַדִּיר שִׁמְךָ, בְּכָל-הָאָרֶץ" מנגיד שני מסרים. מחד גדולתו של הבריאה של הקב"ה, ומאידך  מקום האדם להלל את הבורא: "מָה-אֱנוֹשׁ כִּי-תִזְכְּרֶנּוּ; וּבֶן-אָדָם, כִּי תִפְקְדֶנּוּ". הדבר הזה נראה בראש ובראשונה קצת אבסורד, מי אנחנו – ייצור אחד בתוך גלאסקיות — להתיימר שזה רצונו של הבורא?

למידע נוסף >>

סיכום מפגש שמונה עשרה של דָּרְשֵׁנִי | דפוס הדייטים במקרא

במפגש נסינו להתחקות אחרי דפוס הדייטים במקרא תוך קריאת שלושה סיפורים שונים והבנת דפוס ההיכרות החוזר. במפגש גילינו כי הבאר שימשה מקום המפגש כי שם נחשפים התכונות האמיתיות של האדם (ללא פילטרים וכו'). לבסוף, נסינו לחבר את זה לימנו כאשר עסקנו בשאלה אילו תכונות חשובות לי באמת במציאת זוגיות ואיך ניתן למצוא את המבוקש ב"באר הדיגיטלית".

למידע נוסף >>

סיכום שנה ומפגש עשרים ואחד של דָּרְשֵׁנִי | הקשר בין הקרבת הביכורים בבית המקדש לבין החשיבות של התפילה ולגשת אליה

למדנו על ערך שמוסיף למה שכבר ידענו על תחילתה של שנה חדשה – הכרת התודה על הפירות ש-ה' שולח לנו בכל שנה. לראות את הדברים שקיבלנו והצלחנו בהם השנה ולזכור שהם לא מובנים מאליהם, ושאלו הם למעשה הפירות שלנו היום.

למידע נוסף >>

סיכום מפגש עשרים וחמש של דָּרְשֵׁנִי | התעמקנו בשאלה מדוע האדם, שנברא בצלם, מסוגל להרע

במפגש דרשני האחרון בהנחיית הרבנית נחמה ברש, התעמקנו בשאלה מדוע האדם, שנברא בצלם, מסוגל להרע. לשם כך חזרנו לבראשית ובחנו את הטקסט התנ"כי והמדרשים שנכתבו על עיצוב האדם ועל ההחלטה הסופית לבראו.

למידע נוסף >>