לעדכונים על פעילויות ואירועים:

ביקורת טלוויזיה: אמא מחליפה אבא

דניאל, איאן וילדיהם. באדיבות חברת ההפקה
דניאל, איאן וילדיהם. באדיבות חברת ההפקה

מי הזוג הזה? ככה הם מגדלים ילדים? איך הם מחנכים אותם ככה?! אלו השאלות שעלו בראשי כשצפיתי בפרק הראשון של אמא מחליפה. ותתפלאו, אני לא מתכוון לזוג ההומואים הדתיים המקסים, אלא דווקא לזוג הסטרייטי.

צריך להודות למפיקים ולבמאי הסדרה שהביאו את הנושא הטעון הזה בצורה רגישה ועם זאת לא מתנצלת. איש לא קיבל הנחות: לא דינה ברדה, שמאחורי החיוך שלה מסתתרות דעות מיושנות ומאוד לא נעימות; וגם לא איאן צ'סר-טרן שמשאיר כל יום את בן זוגו דניאל עם הילדים (המתוקים!), והולך ללמוד תורה. גם הפעם הוא השאיר את דניאל לטפל בילדים – וגם בדינה המרדנית.

כל היצרים, התחושות הקשות והמחלוקות יוצאים החוצה בפרק הזה, ודינה מגלה לחרדתה שהקיבוצניקים בקיבוץ אורטל מקבלים את תופעת האבא + אבא של איאן ודניאל בסובלנות משועשעת. בדיחות ה"קוסקוס" ומבוכת ה"קרמבו" לא מעיבים על התחושה הכללית שהקיבוץ הפך למקום שיודע לקבל את השונה בצורה נעימה. רק הדרוזים, שרומזים לאיאן שדינו מוות, מקלקלים את האידיליה, ומצליחים סוף כל סוף למחוק את הצחוק המתגלגל (והקצת מייגע) שלו.

בחזרה לניו-ג'רזי: דינה ממש לא משתפת פעולה עם דניאל ועם אורחות חיי משפחת צ'סר-טרן, ומדגמנת שיאים של חוסר סובלנות כלפי האחר והשונה. דניאל, יש לומר, מגיב להתנהגותה של דינה כמו שהוא מגיב להתנהגות ילדיו: בסובלנות אין קץ. אף על פי כן, הוא מודה שהסרבנות העיקשת של דינה פוגעת בו.

איפשהו באמצע הפרק הדברים מתחילים להשתנות לטובה: דינה מתחילה לגלות בדניאל ובמשפחתולוגיה היוצאת דופן גם צדדים יפים. איאן סורג כיפה, צוחק צחוק מהדהד ומקרב את שלמה לדת.

יש הרבה רגעים מיוחדים בפרק הזה: ההלם המוחלט של דינה כאשר היא מבינה להיכן נקלעה; ההלם של ילדיה כאשר הם מבינים את אותו הדבר; סרט החתונה המרגש של דניאל ואיאן; שלמה הקיבוצניק המסוקס שמודה שהוא מזמן "מחוץ לארון" בנוגע להתקרבותו לדת; ועוד ועוד.

צפיתי בפרק יחד עם בן זוגי שיחיה, ושמחתי לראות על המסך, בפריים טיים, זוגיות גאה ודתית שהיא מאוד בורגנית, מאוד רגילה ומאוד "סטרייטית". במילים ובעיקר במעשים דיגמנו איאן ודניאל שותפות אמתית, מורכבת ולא פשוטה, אך מקסימה וכובשת.

החלק השני של "אמא מחליפה" ישודר בשבוע הבא ביום ראשון, ואתם מוזמנים להצטרף לעלילות שתי המשפחות כדי לראות את שלמה נותן לאיאן פרח (לזוועתה של דינה), ועוד מיני תופינים כאלו.

אל תחמיצו.

—–

לעוד ביקורות וטורים בעקבות הפרקים:
יעל משעלי, ynet יהדות – לחצו כאן
נעה רובין, nrg תרבות – לחצו כאן

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר

עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר, ואיננו מסוגלים עוד לחשות. מחזיקנא טיבותא לרב בני לאו שנענה לדברי הרב יובל שרלו וכתב הצעה לחיי משפחה להט"ב בקהילה הדתית (קישור בתגובה הראשונה), ונגע בנקודות רבות ומגוונות. אחרי שהנושא צף מול תלמידים שלי, באתי להגיב לחלק מדבריו, ולהשלים בחלק ממה שנראה בעיני. אשמח לתגובות.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

תגובה אחת

  1. אני לא יכול לומר ששמחתי לראות את הפרק הזה. הפרק הזה ציער אותי מאד. גם אם יהיה "הפי אנדינג", עדיין מדובר בהומופוביה מצערת, שאין לי ספק שאימהות רבות הנהנו בהבנה לנוכח סלידתה של הסטרייטית דינה (הכל כך דו פרצופית) מהזוג ש"צריך להחזיר לארון ולזרוק את המפתחות לים".
    אותי מפחיד לגבי אלו שיסתפקו בפרק הראשון ולא ממש יעניין אותם לראות את הסיפא של הפרק.
    אני מאחל לדינה ילד הומו. גם בשבילו – אני חושב שמדובר באחלה חיים. ובשבילה – אחלה שיעור לחיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.