לעדכונים על פעילויות ואירועים:

בושה וחרפה! סיכום מפגש טבת

בושה וחרפה? ממש לא!

במבט לאחור, כאשר אני חושב על המפגש, על התוכן שלו ועל קהל היעד, הרי הוא תמצית הקונפליקט. הוא החטא ועונשו. הוא הביצה והוא התרנגולת. במה דברים אמורים? אני מדמיין לעצמי בחור צעיר, או לאו דווקא צעיר, דתי, בדרך החוצה, או כבר בחוץ, שנתקל באקראי, או כתוצאה מחיפוש מכוון, בהזמנה למפגש האחרון של חברותא: "בושה וחרפה!". הוא קורא כי המפגש יעסוק בנושא הבושה שיש לגברים גאים, אותה בושה שרובצת עליהם בשל מעשיהם ובעיקר בשל מחשבותיהם ושונותם, בחווייתם הפנימית במיוחד. הוא מגחך לעצמו בעצב, "כן, אני יודע על מה מדובר, יודע יותר מדי טוב, אבל… אני מתבייש ללכת". אכן בושה וחרפה!

אני לא התביישתי. עד המפגש האחרון לא השתתפתי במפגשים של "חברותא". היו לי סיבות והצדקות שונות לכך. אך כאשר נתקלתי בפרסום אודות מפגש זה, מיד ידעתי שאני אשתתף בו ולו רק כדי להוכיח לעצמי, שאותה בושה, היא לא עד כדי כך תהומית שתמנע ממני ללכת ולשמוע עליה קצת.

ולא התחרטתי!

הגעתי עם חבר, בערב ירושלמי קר במיוחד, לרחוב של בית הכנסת (כן, בית כנסת!) שבו המפגש התקיים. טיילנו קצת בסביבה, כדי "להרגיש" את המקום ולהתרגל לרעיון ואז נכנסנו. אולם המפגש היה מאוד נעים ומזמין, הכיסאות כבר היו מסודרים במעגל גדול ובאחת הפינות ניצב שולחן עם שתייה וכיבוד לריכוך האווירה וחימום הלב (והגוף, עם משקה חם). לאחר שנכנסנו, ניגשו אלינו המארגנים וקיבלו את פנינו בשיחה קלה ובחמימות. כאשר התקבצו משתתפים נוספים, במגוון גילאים, התיישבו כולם במעגל והמנחה, עמיחי לאו לביא המקסים, פתח את הערב.

עמיחי פתח בהקדמה על הנושא, בצורה מאוד גלויה וכנה, תוך שהוא משלב את סיפורו האישי והקשרו לנושא המפגש. עמיחי הציב מודל תיאורטי ביחס לאותה הבושה שנושאים על גביהם הומואים בכלל והומואים דתיים בפרט. לאחר ההקדמה, הוא הציע למשתתפים לחבור ל'חברותות' ולהשתדל שהחיבורים יהיו בין כאלו שלא הכירו קודם. הרעיון היה מבריק בעיניי, שהרי בכך אפשר גם לעשות עוד צעד קטן בהתגברות על אותה בושה קמאית ומדוברת. כל זוג היה צריך לבחור באחד מכמה טקסטים שחולקו ולדון בו. הטקסטים עסקו בנושא הבושה כמובן, כאשר הטקסט הראשון שהוצע היה מאמר חז"ל בפרקי אבות: "לא הביישן למד". אריה החברותא שלי ואני בחרנו בטקסט של פרויד ז"ל ופיתחנו דיון מרתק, כאשר עמיחי הצטרף אלינו לכמה דקות מרגשות ומחכימות. את חלקו האחרון של המפגש שב וניהל עמיחי, תוך שהוא מזמין את המשתתפים לחלוק את התחושות שעלו בעקבות הלימוד המשותף. המפגש הסתיים בשיחות ידידותיות בין המשתתפים ותפילת ערבית משותפת (למעוניינים).

לסיכום, ציפיתי לחוויה רגשית עמוקה ואכן לא התאכזבתי. אומנם חשבתי שהמפגש יכלול גם קטעים של הומור, שהרי נכתב בהזמנה למפגש, שעמיחי הוא דרגיסט ועוסק בתיאטרון, אך בסופו של דבר הוא היה מוצלח באופיו הרציני. המפגש החל באווירה טעונה וכבדה ועמיחי אף העיר זאת, אך זה היה טבעי לאור הנושא הטעון. אולם, אני חשתי כי ככל שהתקדם המפגש הוא הפך להיות משוחרר יותר ומרתק. יצאתי מהמפגש בהרגשה מרוממת שהנה עשיתי עוד צעד במאבק נגד הבושה ובעד הקבלה וההשלמה העצמית.

ולך המתלבט, הרוצה להגיע למפגשים האלו אך מתבייש, אין לך במה להתבייש! בוא ותראה אילו חבר'ה איכותיים ונחמדים ההומואים האלו. איזה איכותי ומקסים אתה! וגם אם אתה לא דתי או לא מרגיש דתי, מתוך החוויה האישית, אני אומר לך שאתה יכול להצטרף ולהפיק הרבה תועלת ואף ליהנות. כאן מקבלים את כולם כפי שהם, בדיוק כמו שאנחנו רוצים שאחרים יקבלו אותנו.

נחום

המפגש בושה וחרפה!amichai-tevet – מפגש לימוד מקורות ושיחה אישית עם עמיחי לאו לביא, היה ביום ראשון, ו' טבת, 1.1.2012 בירושלים.

על המפגש: להרבה מאיתנו, כגברים גאים ודתיים, יש ענין מורכב על בושה – במיוחד בגלל הצורך להסתיר את מי שאנחנו כילדים ונערים ולפעמים מעבר לזה.
הבושה המצטברת הופכת לפצע או נטל או כאב שאנחנו סוחבים איתנו וממעטים לדבר או לתקן.
דרך סיפור חיים אישי, שיחה פתוחה ועיון בספרות חסידות, חז"ל ושירה עברית דנּו בסוגיית הבושה – ואיך היא קשורה במיוחד לחוויה הנפשית והרוחנית של גברים גאים.

עמיחי לאו לביא הוא דמות ידועה כמחנך, שחקן, עם יחוס קרוב לגדולי הדור, דראגיסט ועוד.
הוא אחד המייסדים של "סתורה-טלינג" – שמשלבת חוויה של מספר סיפורים עם תורה ותאטרון.

how to lose a lot of weight as a kid, how often should i get acupuncture for weight loss, how does rapid weight loss cause gallstones, success stories herbalife weight loss, a pattern of losinggaining weight is known as, well balanced diet plan, dr rupen joshi huntsville al, how to lose weight fast for 11 year olds, top 10 diet pills of 2016, hunger suppressants, good pills to lose weight fast, bee pollen capsules for weight loss, how much do weight loss pills cost, free diet pills samples no shipping and handling, lose extra skin after weight loss, how much will skins ag after 50 pound weight loss, drugs that make you skinny fast, how to drop weight extremely fast, keto recipes bacon cheeseburger casserole, is onion good for weight loss, weight loss doctors in san jose ca, lions mane mushroom weight loss, does cleansing help lose weight, swim to lose weight fast, crazy weight loss plans, what is best way to lose weight on my belly, what really works for weight loss pills, maggie gyllenhaal weight loss, which is better for weight loss elliptical or treadmill, what is the best diet supplement for weight loss, weight loss program for obese, keto recipes for rotisserie chicken, adipex weight loss results,

סדנת כתיבה מונחית

לכתוב את מה שבפנים. את מה שלמדנו להשתיק ולהפנים. לא להדחיק, לא להחליק, אלא לחלוק את שעל הלב. שכבר למד לכאוב אך גם להתאהב.

קרא עוד »

ליין אוי גיי זמיר

מקוות שהתעוררתן חמודות מתוקות, כי אחרי המסיבה מוש מוש מוש שהיתה לנו קשה לקום!! אריאלה רשף המדהימה עלתה והרימה לנו את הרחבה, ו100 חברותות פיזזו אמש במועדון ה"אמור" בתל אביב, עד שהמנהל בא ואמר "רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית". אוי גיי זמיר 2 – הייתם מדהימים והיה מדהים! תודה שבאתם ונתראה במסיבה הבאה

קרא עוד »

סדרת ארון הקודש

"ארון הקודש”
היא סדרת רשת דוקומנטרית שיצרה הבמאית וחברת הקהילה מורן נקר, על להט”בים דתיים שתעלה בתאגיד השידור הציבורי “כאן”. כל פרק מתמקד בדמות, זוג או משפחה בשלב אחר בחיים. הקרנת הסדרה מביאה תיעוד אינטימי של אנשים המתמודדים עם המפגש בין נטיה מינית וזהות מגדרית ובין אמונה ואורח חיים דתי, דרך רגעים משמעותיים וטקסים דתיים, משפחתיים וזוגיים.

קרא עוד »

אני חושב שהמילה שחיפשת היא "קוויר"

הרב אברהם סתיו, אני חושב שהמילה שחיפשת בפתיחת דבריך היא קוויר (או אולי גיי באנגלית), אדם שהוא חריג מהציפיות הסיס-הטרו-נורמטיביות של החברה שלנו, ולא המילה הומו או הומוסקסאול. כשאנשים להט"בים מזדהים עם דמויות כמו בובספוג או אלזה "ומשייכים" אותן לקהילה הגאה הם לרוב לא מסווגים אותם מבחינת נטייה מינית או זהות מגדרית, אלא מצביעים על חוויה משותפת. בדרך כלל החוויה הזאת לא תהיה של אחת הזהויות הכלולות באותיות להטבא"ק+. זו פשוט חוויה כללית יותר, החוויה של שונות בתוך חברה שמניחה שכל בן נמשך לבת, שמבוגרת בשנות ה-30 שלה צריכה להתעניין בקשרים רומנטים, ושהחוויה המגדרית של כל אחד.ת היא או גבר או אשה. המילה היותר כוללנית לזהות השונה הזו היא המילה קוויר. הקושיה – איך ייתכן שלספוג או לכוכב ים תהיה נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, רלוונטית כמו הקושיה איך ייתכן שבובספוג מדבר, שיש לו רישיון נהיגה, ושהוא לובש חולצה מכופתרת ועניבה.

קרא עוד »

עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר

עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר, ואיננו מסוגלים עוד לחשות. מחזיקנא טיבותא לרב בני לאו שנענה לדברי הרב יובל שרלו וכתב הצעה לחיי משפחה להט"ב בקהילה הדתית (קישור בתגובה הראשונה), ונגע בנקודות רבות ומגוונות. אחרי שהנושא צף מול תלמידים שלי, באתי להגיב לחלק מדבריו, ולהשלים בחלק ממה שנראה בעיני. אשמח לתגובות.

קרא עוד »

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.