מפגש תמוז-אב: בין חורבן הבית לחורבן הבית

בתקופה שבין י"ז בתמוז וט' באב, בה אנו נזכרים בחורבן בית המקדש ושנאת החינם שהביאה לכך, התכנסנו לערב מיוחד בנושא 'חורבן הבית – האתגרים של ההומו הנשוי'

a52a8ec52875b2ab87da6dea84f10534

סיכום המפגש מאת עמי

זו בטח לא הפעם הראשונה בה אני מגיע למפגש של חברותא, אך זה ודאי היה אחד המפגשים החשובים בהם הייתי. בהזמנה למפגש שכותרתו "מפגש תמוז-אב: בין חורבן הבית לחורבן הבית" צוין הנושא כך:

בתקופה שבין י"ז בתמוז וט' באב, בה אנו נזכרים בחורבן בית המקדש ושנאת החינם שהביאה לכך, אנו מזמנים אותך לערב מיוחד בנושא 'חורבן הבית – האתגרים של ההומו הנשוי'… בערב נשמע את הסיפורים המרגשים והחשובים עם מלוא הכנות, נדבר על האתגרים, התסכולים וההחלטות הקשות שיש להומו הנשוי. עם זה אנו מקווים גם שנמצא סוג של נחמה שיש אחרי החורבן.

הדבר הראשון שבלט בהגיעי לחדר היה הכמות הגדולה של משתתפים. היו יותר אנשים מכרגיל וגם הרבה פנים חדשות (חלקם הומואים נשואים) שבאו בעקבות הנושא המעניין. בפינת החדר לא רחוק משולחן הכיבוד עמדה אשה – מחזה חריג למפגש של חברותא. בהמשך הערב התברר שזו אווה שבאה יחד עם גרושה הטרי אלי תורג'מן לספר לנו את הסיפור שלהם.

ישבנו כולנו במעגל גדול והקשבנו לתאור המרגש של אווה ואלי על מערכת היחסים שלהם. אלי סיפר שהנישואים נועדו לרצות את משפחתו שלא קיבלה את זהותו ההומוסקסואלית. על נסיונות להדחיק את נטייתו ופניה אל הדת והמגזר החרדי על מנת לקיים מראית עין של נורמטיביות. הוא סיפר על משפחה לדוגמה כלפי חוץ שבליבה עומד סוד גדול ואבא שסובל מבדידות בביתו שלו ומצורך בוער ב"משהו אחר". בשלב מסוים הוא פנה החוצה ומצא לו בן זוג בעודו נשוי. אווה סיפרה על תחושה של איבוד הנשיות והרגשה שיש פגם בנשיות שלה עקב אי היכולת לרצות את בעלה. עם זאת, שניהם עשו כל שביכולתם כדי לשמור על המשפחה שלהם למען שלושת ילדיהם. שניהם היו לגמרי פתוחים אחד כלפי השניה והחלו לשתף אחת את השני במה שעובר עליהם. אווה סיפרה שעברה תהליך ארוך של אבל על הזוגיות שלהם שעבר את כל שלבי האבל כפי שמתואר בספרות – החל מהכחשה וכעס גדול עבור בדיכאון ועד ההשלמה שבסוף התהליך. היא סיפרה על ההחלטה להתגרש ועל תגובת הילדים לתהליך והמודל המשפחתי החדש שיוקם במקום הקיים. היא ציינה שהיא כבר השלימה עם המציאות ושחררה את אלי להתחיל חיים חדשים עם בן זוגו (אלי הודה שהוא עצמו, טרם שחרר).

גם ירדן נאור שלנו שיתף בסיפור הנישואים והגרושים שלו. הוא תיאר איך הגיע אל הרב שלו בן 20 צעיר ומבולבל וקיבל את ההמלצה להתחתן כדי להפטר מהנטיה המינית שלו. אשתו (שלא יכלה להשתתף במפגש), לה התוודה ירדן לפני נישואיו על נטייתו, האמינה שתצליח לשנות אותו ולקיים יחדיו משפחה קדושה למופת. אולם המציאות טפחה על פני שניהם. ירדן תיאר תקופות ארוכות של דיכאון שנבע מחוסר ההצלחה לבטל את משיכתו לגברים ומהבנת חוסר התוחלת שבמצבו. אשתו התקשתה להבין את התנהגותו והמניעים לה משום, שגם במקרה שלהם, כלפי חוץ, הם היו הזוג המושלם. יחד עם התמודדות זו שניהם התמודדו גם עם הקושי להביא ילד לעולם, ומשזכו בהריון מוצלח, דוקא אז בשלה בהם ההחלטה להיפרד ולחיות את חייהם בדרך לה הם ראויים. ירדן זכה לתמיכה מלאה מזוגתו לאורך כל שנות הנישואים וגם הם, כמו אווה ואלי ממשיכים להיות בקשר נהדר עד היום. ירדן חי כיום עם בן זוג דתי בתל אביב והוא הביע את משאלתו כי אשתו תצליח לקיים קשר טוב יותר עם בן זוגו, עתה כשגם היא תעבור לגור בעיר.

המהלך עצמו גרם לאלי לשאול שאלות לגבי הדת עד שהחליט לעזוב את אורח החיים הדתי וכיום הוא דתל"ש. ירדן לעומתו אומר שהנישואין, והגרושים שבעקבותיהם, גרמו לו להתחזק מבחינה דתית. נשותיהם הגיבו באופן הפוך. בעוד אשתו לשעבר של ירדן החליטה לעזוב את הדת, אווה, שהתחזקה בעקבות אלי, נשארה דתיה (אם כי באופן שונה) וכיום מנהלת אורח חיים דתי בניגוד לאלי.

~

בחצי השני של הערב המשתתפים נשאלו שאלות מן הקהל הרב, חלקן קשות. אלי סיפר על כך שבוער בו הצורך לפעול באופן ציבורי על מנת להשמיע את הקול של אנשים שנדחפו על ידי החברה הדתית וחוסר הקבלה, לנישואין שאינם מתאימים להם. כיום הוא בקשר עם בחורים רבים הנמצאים במצב בו הוא היה. הוא גם מתמודד על מקום במועצת העיר ראשון לציון בה הוא גר. אווה נשאלה אם סלחה לאלי על כך שבעצם השתמש בה על מנת להציג מצג של סטרייטיות כלפי החברה. היא ענתה כי בקשת הסליחה מצד אלי היתה חלק חשוב מתהליך האבל וההשלמה שלה, והודתה לו על יכולתו להתנצל.

אני, כמי שמהלך חייו הביא אותו למקום דומה לזה של הדוברים בערב זה – הזדהיתי מאוד עם הקריאה שיצאה מערב זה כלפי הקהילה הדתית. קריאה לקבל את בניה ובנותיה הלהט"ביים ולא לדחוף אותם לנישואי שווא המזיקים לא רק להם, אלא בראש ובראשונה לבני הזוג התמימים שמאבדים שנים טובות וחשובות מחייהם רק כדי לרצות קהילה שלא בשלה להפנים קיומם של להט"ב בשורותיה.

~

לאחרונה פתחנו, ידידי ואנוכי, קבוצה להורים גאים שנמצאים בתהליכי סיום הנישואים הסטרייטיים שלהם, או שכבר התגרשו. מטרת קבוצה זו היא להכיל אנשים כמוני וכמו אלי וירדן (החברים בקבוצה) ולדבר על נושאים הייחודיים לאנשים כמונו. התמודדות עם החברה שדחפה אותנו לנישואים ועכשיו צריכה לעכל יציאה מהארון, התמודדות מול הילדים שלנו ומול בני ובנות הזוג לשעבר. הקבוצה נפגשת פעם בשלושה שבועות באזור המרכז ושאיפתנו שהיא תהווה תשתית מחזקת להתמודדויות של הגרושים הטריים והטריים פחות בבעיות הייחודיות לנו. פרטים על הקבוצה ניתן לראות בדף הקבוצה https://horimgeim.wordpress.com. ניתן ליצור קשר גם בדוא"ל: horimgeim@gmail.com.

~

הרבה עצב היה בערב זה, אך גם תקוה שהמצב הולך ומתשנה. תקוה שבעוד עשור או שניים יהיה קשה למצוא אנשים לערב דומה.

עמי פומרנץ

—–

אלי תורג'מן הוא הומו שבא מהעולם החרדי, שבו הוא התחתן והפך לאב לשלשה ילדים. הוא יצא מהארון, התגרש, חזר בשאלה והיום הוא ואשתו לשעבר פועלים ביחד במאבק החברתי.
ירדן נאור הוא הומו דתי מרקע חסידי שהתחתן. לאחר שהפך לאב לילד אחד, הוא התגרש. ירדן נשאר דתי ועכשיו חי עם בן זוגו במרכז הארץ.
הערב התקיים ביום חמישי, כ"ט תמוז (19.07.2012).

לאירוע בפייסבוק

השאר תגובה

עוד ב- סיכומי מפגשים ››

תגובות הגולשים

יצירת קשר מהי חברותא
  • תגובות אחרונות:


  • RSS