כולנו רוב, כולנו מיעוט – רשמים מיום הסובלנות הדתית תשע"א

ככל שהפער בין ההלכה לזכויות אדם במובן המודרני שלהם ילך ויגדל, יכולת ההזדהות של אדם סביר עם היהדות תלך ותקטן. יהדות ודמוקרטיה, יהדות וזכויות אדם אלו סוגיות קריטיות, אם לא נבין את זה יקרה משהו רע ליהדות שלנו." אמר הרב פירון, והוסיף: "הישיבה הזו ביחד במקומות שעוסקים בקבלת האחר והשונה חשובים כי הם יכולים להגדיל תורה ולהאדיר."

דניאל יונס

אפרת שפירא-רוזנברג והרב שי פירון

אפרת שפירא-רוזנברג והרב שי פירון

"זכויות אדם הן ערך דתי", הזכיר הרב שי פירון בערב לציון פסח שני-יום הסובלנות הדתית. "אם תורני זה להפסיק ללמוד ספרות אז אני לא תורנית" קבעה אפרת שפירא-רוזנברג.
ביום חמישי החולף ציינו את פסח שני כיום הסובלנות הדתית באמצעות יום עיון שכותרתו "הכלת המיעוט והשונה למען החברה כולה". אחרי שבשנים הקודמות ניסינו להבין האם יש בכלל דבר כזה סובלנות דתית, ומה תפקידה של ההנהגה ביחס למיעוטים, השנה רצינו לבדוק איך הסובלנות נראית מנקודת מבטו של הרוב. מה מרוויח כלל הציבור כשהוא מכיל בתוכו את השונה? את הערב יזמו הארגונים בת-קול, קולך, חברותא ונאמני תורה ועבודה, והוא התקיים בבית יהודית בירושלים בחסות הקרן החדשה לישראל.

בחלקו הראשון של הערב התקיימה שיחה בין אפרת שפירא-רוזנברג לבין הרב שי פירון. בראשית דבריו ביקש פירון להזכיר ולהזהיר שבסיפור פסח שני המסופר בתורה לא מדובר בסובלנות אמיתית כלפי אנשים ומצבים 'כמו שהם', שהרי בפסח שני אותם טמאים כבר נטהרו ובעצם חזרו לחיקה של הנורמה. שפירא-רוזנברג לא רואה בנקודה הזו חולשה של ההחלטה לבחור דווקא בפסח שני כיום שמייצג את הסובלנות הדתית. לשיטתה העיקר הוא לחשוב מחוץ לקופסה ולחפש פתרונות יצירתיים למצבים הלכתיים וחברתיים מורכבים. היא טוענת שהחשיבה הדיכוטומית של רוב ומיעוט אינה מוצדקת, שכן כל אדם, משתייך לעתים לרוב ולעתים למיעוט ולכן זה צריך להיות אינטרס של החברה כולה ושל כל פרט בחברה לשמור על זכויותיו של המיעוט ולהכיל אותו.

כנס פסח שני תשע"א

כנס פסח שני תשע"א

הרב פירון מצידו התקומם במהלך הערב בכל פעם ששפירא-רוזנברג ניסתה להנגיד בין ערכים דתיים-יהודיים לערכים מערביים-הומניים. "ככל שהפער בין ההלכה לזכויות אדם במובן המודרני שלהם ילך ויגדל, יכולת ההזדהות של אדם סביר עם היהדות תלך ותקטן. יהדות ודמוקרטיה, יהדות וזכויות אדם אלו סוגיות קריטיות, אם לא נבין את זה יקרה משהו רע ליהדות שלנו." אמר הרב פירון, והוסיף: "הישיבה הזו ביחד במקומות שעוסקים בקבלת האחר והשונה חשובים כי הם יכולים להגדיל תורה ולהאדיר."
כששפירא-רוזנברג ניסתה להזכיר לרב פירון שלא כל השונים שוים בעיני הכלל , כי קל לחברה להכיל שונים כמו מוגבלים או קשישים, אך קשה יותר להכיל שונים כמו הומואים ולסביות, גלשה השיחה לדיון מרתק על ההווה והעתיד של הציונות הדתית ולתהייה איפה המנהיגים שלה. שפירא-רוזנברג קראה לרבנים הצעירים, ביניהם הרב פירון, לקחת אחריות. "אל מי אתם נושאים עיניים, לרב דרוקמן שהביע תמיכה בקצב?!", הרב פירון מצידו רמז שגם הציבור, הרוב הדומם צריך לקחת אחריות.

תיאטרון פלייבק

תיאטרון פלייבק

החלק השני של הערב הוקדש לתיאטרון כשקבוצת הנשים הדתיות "קצ'עקס" העלתה מופע של תאטרון פלייבק תאטרון אילתור המבוסס על סיפורים אישיים של הקהל. "קצ'קעס" עלו לבמה ללא מחזה ידוע מראש. השחקניות שמעו סיפורים מהקהל ושיקפו אותם על הבמה בהומור ברגישות ובליווי מוסיקלי. הן נתנו לקהל הזדמנות להרגיש איך בחורה דתייה שיצאה מהאולפנה מרגישה ביום הראשון של הלימודים באוניברסיטה כשלפתע היא מוקפת בגברים בקירבה שלא הכירה קודם, איך גבר סטרייט מרגיש כמיעוט בבית הכנסת של הקהילה הגאה בניו יורק, ומהי תחושת הזרות של ישראלי בין סינים שהופכים לגוש אחד מאיים כי הוא אפילו לא מצליח להבדיל ביניהם. החיבור בין הקהל לשחקניות היה מיידי וסיפורים אמיתיים על שונות, פתיחות ופחד קיבלו חיים ואינטרפטציות חדשות.

הזמנה לכנס פסח שני

הזמנה לכנס פסח שני

השאר תגובה

עוד ב- חדשות מהשטח ››

תגובות הגולשים 3 תגובות

avatar
דניאל יונס
19 במאי 2011

יש לציין שאת גרעין הדברים שאבתי מן המאמר באתר של 'קולך' בלינק http://www.kolech.org.il/show.asp?id=32825


הגב
avatar
אבי סופר
23 במאי 2011

חציו הראשון של הדיון היה דוגמה מופלא לאקרובטיקה מילולית וכישרון אדיר להתחמק מן הנושא במודע או שלא במודע. 'אחר' 'שונה' 'מיעוט'. הלו… על מה הדיון? המילים הומואים ולסביות הוזכרו רק כשהצעתי לדובר ולמנחה כי כדאי לנסות להגות את המילים המפורשות האלה. הרב המכובד, סטנדאפיסט בחסד ללא ספק לא אמר מילה אחת מעוררת מחלוקת. על מי מנוחות במיטבו בתוך נושא שהוא בנפשנו. בתשובה לשאלתי 'למה כדאי לרוב סטרייטי לקבל לתוכו מיעוט להט"בי?' שנשאלה ברוח נושא הדיון שעליה נתן הוא תשובה כ"כ כללית שהתקשתי להבין מה אמר ענתה המנחה ' הדרך להסביר לרוב את עמדת המיעוט היא שכל אחד הוא מיעוט בזמן זה או אחר. אשכנזי הוא מיעוט בבית כנסת תימני וגבר הוא מיעוט באולם מלא נשים'. באמת? אין ספק שאת צודקת אלא שאני מיעוט 99% מן הזמן ב-99% מן ההויה שלי ורוב ב-0.01% אני רוב ואז אני מקבל באהבה רבה את המיעוט הסטרייטי.
ה'קצ'קעס' היו מאירות עיניים. הופעה נפלאה, חכמה ומצחיקה. תודה.


הגב
avatar
אנונימי
23 במאי 2011

שי פירון בעד טיפולי המרה.
חפשו בגוגל.


הגב
יצירת קשר מהי חברותא
  • תגובות אחרונות:


  • RSS