"המניין הזה הוא מצעד הגאווה שלנו"

מצד אחד: "מה היא הדרך שבה היהודי מביע את עצמו אם לא על ידי קיום מצוות ותפילה?! ומדוע שלא נבטא את היהדות שלנו בצורה הגאה ביותר שיש – בתפילה גאה?" * מצד שני: "חשוב ואפילו הכרחי שיהיה זה מניין גאה אורתודוקסי. יהודי הנכר היו הראשונים לייסד קהילות להומואים ולסביות, אבל הבשורה על קהילה אורתודוקסית גאה חייבת לצאת מארץ ישראל" * אסף רוזנהיים מניו יורק בעד המניין אבל נגד העובדה שאינו אורתודוקסי לחלוטין

תפילה בקהילת שמחת תורה בניו יורק (צילום: אתר האינטרנט של הקהילה)

תפילה בקהילת שמחת תורה בניו יורק (צילום: אתר האינטרנט של הקהילה)

קראתי בהתלהבות רבה על המניין הגאה ביום הכיפורים הממשמש ובא. בהתלהבות רבה כל כך שחיפשתי כל רסיס מידע על התפילה המתוכננת, כל תגובה או פרסום, אם בעמודי החדשות, הפורמים או הבלוגים. ההתרגשות שאחזה בי כמעט יצאה מכלל שליטה שהייתי חייב לשים את מחשבותיי על המקלדת לפני שלבי יתפקע.

אני מבקש להביא נקודת מבט נוספת שנדמה לי שעדיין לא הובאה אל הכתב, אם כי אני משוכנע שרבים הגו בה.

לאחר שנים שבהם כף רגלי לא דרכה בבית הכנסת, לא בכוונה ולא בטעות, ביום כיפור לפני חמש שנים לבשתי את חולצת השבת היחידה שנשארה לי וצעדתי אל תפילת כל נדרי של קהילת "בית שמחת תורה", הקהילה הגאה של ניו יורק. ולא שמאז הפכתי להיות אחד מל"ו צדיקים, אבל מאז לא עזבתי את הדת שוב.
לכן חשוב לי לחלוק את החשיבות של קהילה גאה, מניין גאה, ובמיוחד תפילת יום כיפורים גאה.

אקדים ואשיג על גישתי: גישתי ואני אינם אורתודוקסים, ולכן לא מן הנמנע, ואפילו מן הראוי, שלא נתאים לכולם.
אוסיף שקהילת "בית שמחת תורה" היא עוד פחות אורתודוקסית ממני, הרבניות הן נשים, התפילה מונהגת על ידי חזן ומקהלה, ואלו רק הדברים על פני השטח. אך דווקא ומשום כך אני טוען שהמניין הגאה ביום כיפור הוא חשוב מעין כמוהו.

לי לא די שבעזרת עבודת הקודש שרבים מבני הקהילה שלנו עושים בבתי הכנסת בעיר, בשכונה ובישיבה, בשקט-בשקט (או לפעמים ברעש גדול) חברינו לספסל בית המדרש, השכנים ממול ואפילו לפעמים הרבנים משנים את דעתם על הנושא ההומוסקסואלי. אני רוצה יותר מכך.

אני רוצה שנאמר לחברינו ולשונאינו שאנו לא רק נשב במקום המיועד לנו בתרשים הימים הנוראים של סדר הישיבה, אלא אנו נהיה הראשונים. אנחנו נוביל. אנחנו נהיה בעלי תפילה, נחזן, נעלה לתורה, נתקע בשופר, נזמין את העם כולו להתפלל עמנו.
כדי שידעו שאנו לא רק יהודים, אנו יהודים גאים. המניין הזה הוא מצעד הגאווה שלנו, כי הרי מה היא הדרך שבה היהודי מביע את עצמו אם לא על-ידי קיום מצוות ותפילה?! ומדוע שלא נבטא את היהדות שלנו בצורה הגאה ביותר שיש – בתפילה גאה. זוהי לא התרסה, זוהי הבעת עמדה.

יום כיפור מצליח למשוך אל בתי הכנסת יהודים רבים שלא מגיעים אליו בשאר ימות השנה. היום האחד הזה בשנה נשאר אחד מהמסורות היחידות שכמעט העם כולו משתתף בו. טוב שיהיה מניין גאה ליברלי בארץ ישראל, אך חשוב ואפילו הכרחי שיהיה זה מניין גאה אורתודוקסי. יהודי הנכר היו הראשונים לייסד קהילות להומואים ולסביות, אבל הבשורה על קהילה אורתודוקסית גאה חייבת לצאת מארץ ישראל.
ועדיפה שעה אחת קודם.

כמה מהכותבים בחרו להתמקד בשורה החשובה מכל נדרי "אנו מתירין להתפלל עם העבריינים".
ואני ביום הכיפורים הזה רוצה לעלות שתי שורות מעלה ולקרוא בקול גדול "על דעת המקום, ועל דעת הקהל", ולדעת שדעת הקהל נוחה ממני.
שאיש לא נע באי-נוחות בכיסאו מכיוון שהושיבו אותו ליד הפייגלֶה של הפוגלמנים.

אני רוצה להתפלל "בישיבה של מעלה ובישיבה של מטה", ולא לחשוש שאם אעזוב לרגע את הכיסא שלי לא יהיה לי איפה לשבת כשאשוב.

יום יבוא ועשרה יהודים יתאספו למניין ובאמת לא תהיה ביניהם מחלקות, אבל עד אז, לפחות פעם בשנה, ביום שבו הקשר שבין תפילת יחיד לתפילת רבים הוא כל כך מהותי ורגיש, אני רוצה להיות חלק מהקהל.

בעוד כמה ימים אתם תעשו היסטוריה. המניין הגאה הראשון של יום כיפור יתחיל במילים "אור זרוע לצדיק ולישרי לב שמחה".
כמה שעות לאחר מכן אני אצעד אל תפילתי שבו נוכחים מדי שנה בשנה אלפי (רבבות!) מתפללים, ולבי יצהל משמחה ומגעגוע לארץ ישראל. כיממה לאחר מכן אני אחתום את תפילתי במילים "בשנה הבאה בירושלים הבנויה", והפעם אני אדע שליהודים כמוני יש מקום 50 דקות מירושלים.

גמר חתימה טובה

השאר תגובה

עוד ב- דברים שכתבנו ››

תגובות הגולשים 12 תגובות

avatar
סברה
24 בספטמבר 2009

בתור חברה ב"בת קול" היושבת בגולה, אני יכולה לאמר לכם, שאני די אכולת קנאה על האפשרות שפתחתם לקרבה אמיתית לקב"ה בלי הצורך להצטופף בארון אלא עם האפשרות לעמוד מולו כשהוא פתוח לא בגאוה אלא באהבה.


הגב
avatar
סברה
24 בספטמבר 2009

ורציתי להוסיף גם יישר כוח גדול למארגנות.


הגב
avatar
אורון
24 בספטמבר 2009

אסף – כל הכבוד על המילים!!! מסכים עם כל מה שכתבת….גמר חתימה טובה איש!


הגב
avatar
אסף מירושלים (כותב המאמר)
24 בספטמבר 2009

חשוב לי לציין שאני לא "נגד העובדה ש(המניין) אינו אורתודוקסי לחלוטין" אלא שאני חושב שיש חשיבות רבה לכך שיהיה מניין אורתודוקסי. לדעתי יש מקום לכולם


הגב
avatar
ריקי
24 בספטמבר 2009

מקווה שבאמת יבינו בעולם כולו שיש מקום לכל אדם
חתימה טובה אסי


הגב
avatar
דתל"ש - חבר ישן של אסף
24 בספטמבר 2009

אני לא ממש מבין את הצורך בתפילה אורתודוקסית. הייחוד בתפילה שאני מכיר הוא שהאורתודוקסים נגד שיוויון וישיבה בתפילה משותפת. קהילות המגדירות עצמן קונסרבטיוויות ואחרות מתפללות בדיוק אותו נוסח והישיבה מעורבת ופחות מדברים בניהם. הקריאה של אסף ניראת כקריאה לילדות ולבית אבא בבקשת הנה אני, ואני לא שונה מאז. …והוא צודק


הגב
avatar
אורן
25 בספטמבר 2009

שיהיה בהצלחה
צריך שיותר אנשים יידעו על מה התכנית ליום הכיפורים מבחינת מיקום התפילות וזמנים.
רעיון מצויין – ושיהיה גמר חתימה טובה


הגב
avatar
סברה
25 בספטמבר 2009

והנה מה שכתבה לי חברה ב"תרצה" כשהיא קראה את תגובתי למנין הזה באי מייל של תרצה:
hi. what great news! another reason for gay men and women to consider making aliyah!
i, for one, do not know what i going on in israel in the gay community because i do not know enough hebrew to read the online websites or news. so thanks for the update. what a concept: to be able to daven with a clear head and an open heart! thanks for the news

גמר חתימה טובה


הגב
avatar
יצחק
25 בספטמבר 2009

תודה חברותא

איזו הקלה

לדעת שיש לי מקום להתפלל בו ביום כיפור בחברותא ובשותפות עם הקרובים לי בדרכם


הגב
avatar
קים
25 בספטמבר 2009

אסף היקר,
כל מילה דורבנית…
אוהבת, ושתהייה גמר חתימה טובה , גאה, אצלכם שם ופה אצלנו…


הגב
avatar
יוני, ניו יורק
25 בספטמבר 2009

אני מאוד אוהב את ירושלים. אני מרגיש בה הכי קרוב. גדלתי בה ואין עוד עיר כמוה.עדיין לא מצאתי ביכנ"ס בירושלים שלא ארגיש בו נטע זר. אני מאמין באלוהים כל ימי חיי ושומר על אורח חיים דתי כזה או אחר. בשנים האחרונות אני גר בניו יורק ומשתייך לקהילת "בית שמחת תורה" (CBST) וזו בעצם הפעם הראשונה שאני לא מרגיש נטע זר בביכנ"ס.
אני מברך על היוזמה למנין גאה בארץ ומקווה שהמנין יסחוף אליו גם קהל סטרייטי שפוי (בניו יורק מגיעים לטקס הגאה המון סטרייטים משפחות וכיו"ב)
אבל אני מניח שיש עוד זמן עד שזה יקרה וממילא רק אם המנין לא יהיה אורתודוכסי. אני פעם ראשונה באתר וממה שהספקתי לקרוא ראיתי שיש הרבה דעת ודין על הדרך בה גייז דתיים צריכים לחיות ולנהוג וגם נתקלתי בדף שמדבר על "טיפולי המרה". אני מתגעגע מאוד לירושלים, אבל זו ירושלים אחרת.

אספי, אותך אני אראה בCBST.

גמר חתימה טובה לכולם.


הגב
avatar
אליק
30 בספטמבר 2009

65 דקות מירושלים, לפחות.


הגב
יצירת קשר מהי חברותא
  • תגובות אחרונות:


  • RSS