מלחמת האחים הפנימית

מדברים איתנו על השנאה המיותרת והמזיקה שבין אדם לרעהו, אך ממעיטים להזכיר שנאת חינם אחרת, מזיקה והרסנית לא פחות ממנה. דבר תורה לתשעה באב מאת ירדן

Untitled1 (400x300)מדברים איתנו על שנאת חינם, על כמה שזה רע, שזה החריב לנו את בית המקדש, ושזה רע ודי ומספיק. אני יושב מול המחשב בבית וכותב את הדברים האלה כאשר רק לפני כמה ימים, ממש כאן מעבר לפינה, בכיכר רבין, התנהלה מלחמת אחים ניצים בין בני הנאורים ובין בני ה"צל"…

מדברים איתנו על השנאה המיותרת והמזיקה שבין אדם לרעהו, אך ממעיטים להזכיר שנאת חינם אחרת, מזיקה והרסנית לא פחות ממנה.

"כָּל הָעוֹלָם מָלֵא מַחֲלוֹקוֹת, הֵן בֵּין אֻמּוֹת הָעוֹלָם, וְכֵן בְּכָל עִיר וָעִיר, וְכֵן בְּכָל בַּיִת וּבַיִת בֵּין הַשְּׁכֵנִים וּבֵין כָּל אֶחָד עִם אִשְׁתּוֹ וּבְנֵי בֵיתוֹ וּמְשָׁרְתָיו וּבָנָיו…" אומר ר' נחמן מברסלב (שיחות הר"ן, ע"ז) לפני כשלוש מאות שנה. וכפי שהיה אז כן היום – ואין כל חדש תחת השמש. והוא ממשיך ומגלה נדבך מעניין:

"… הָאָדָם בְּעַצְמוֹ הוּא עוֹלָם קָטָן וְנִכְלָל בּוֹ כָּל הָעוֹלָם וּמְלוֹאוֹ, וְעַל כֵּן לִפְעָמִים כְּשֶׁאֶחָד יוֹשֵׁב לְבַדּוֹ בַּיַּעַר יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁיִּהְיֶה נַעֲשֶׂה מְשֻׁגָּע וְזֶה נַעֲשֶׂה מֵחֲמַת שֶׁהוּא לְבַדּוֹ וְנִכְלָלִין בּוֹ לְבַד כָּל הָאֻמּוֹת וְהֵם מִתְגָּרִין זֶה בָּזֶה…"

בתוכנו יש כפר קטן ובו המון אדם. דמויות שונות ומשונות, כל אחת יודעת יותר טוב מן השאר ורוצה את השלטון הבלעדי על הלך רוחנו. בתוכנו מחנכים ובעלי סמכות שבאים בשם הצדק היושר והמוסר, ובתוכנו ילדים המתרוצצים ברחובות חסרי גבולות ומשמעת. בתוכנו יצורים מרָצים, מתגוננים, מפוחדים, ובתוכנו דיקטטורים שתלטנים ונוקשים. ועוד כהנה וכהנה תמצאו אם רק תשכבו בשקט ותקשיבו…

כל דמויות העולם הזה ממשיכות לריב ולריב ואנחנו לעיתים קרובות בוחרים צד. מחליטים שצד אחד נושא את האמת הבלעדית ואילו הקולות האחרים כוזבים, ואנו דואגים לדחוק ולהשתיק אותם (לרוב ללא הצלחה), ואם המלחמה נמשכת גם נפתח עם השנים שנאה עזה לצדדים המטרידים שבתוכנו, שאותם אנחנו לא אוהבים ואוהבים לקבור…

ר' נתן, תלמידו המובהק של ר' נחמן מעמיד אותנו על טעותנו: "כל המחלוקות והקטטות נמשכין על פי רוב על ידי האמת שאינו ברור ומזוכך עדין, ולכל אחד נדמה שהאמת איתו ושחברו נוטה מדרך האמת, עד שבאין על ידי זה לידי מחלוקות גדולות..." (ליקו"ה, הל' ריבית ה, לד). אם ישנו ריב ומחלוקת על האמת עלינו לחשוד בראש ובראשונה שהאמת בשלמותה לא נמצאת אצל אף אחד מהצדדים, ולכן מיותר והרסני לבחור צד. כוחות הנפש שלך רבים בגלל ששניהם לא בפוקוס, כל צד מושך בקיצוניות רבה מדי לכיוון שלו, לא מקשיב לאחר, לא מנסה להבין גם אותו, והדרך היחידה להגיע לאמת היא רק על ידי הקשבה: "על ידי השלום שיש בין בני האדם, והם חוקרים ומסבירים זה לזה האמת, על ידי זה משליך כל איש את שקר אלילי כספו ומקרב את עצמו לאמת" (ליקו"מ א, כז).

לצערנו כדי לפתור את שנאת החינם העולמית נאלץ להמתין למשיח, אומר ר' נחמן, שאז יתקיים דברי הנביא ישעיה "לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי, כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה', כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים" (י"א, ט). כדי לפתור את שנאת החינם האישית תהיה אתה כבר היום המשיח של עולמך. למד את עצמך שהאמת נמצאת אי שם באמצע ולא אצל הצעקניים. העדף את השלום בין הניצים על פני רדיפת האמת מוחלטת. הנהג את עצמך ואת הכוחות שבך בסלחנות וחמלה, כמו שאתה חולם יום אחד לנהוג עם ילדיך.

השאר תגובה

עוד ב- דבר תורה – בעיניים שלנו ››

תגובות הגולשים

יצירת קשר מהי חברותא
  • תגובות אחרונות:


  • RSS