מה אלוקים רוצה ממני? המסע אל האחיזה במידות

דבר תורה לתשעת הימים מאת ירדן נאור

armoni022לילה אחד חלם אדם שהוא על שפת הים, מטייל עם אלוהיו מולו. בשמיים הבזיקו תמונות מתוך חייו, בכל תמונה שהבזיקה בשמיים, הבחין בשני זוגות עקבות רגליים שהיו בחול. זוג אחד שלו וזוג אחד של אלוהיו… כולם מכירים את המשך המשל הנדוש עד דק , בו בסוף מתברר לאותו אדם כי בתקופות הקשות בחיוו אלוקים נשא אותו על כתפיו.

מי לא היה רוצה לחיות כל רגע בתחושה העמוקה של השגחה והנחייה שמימיים. מי לא מתשוקק להרגיש שהוא הולך במסעי בני ישראל במדבר בהנהגת עמוד הענן הסולל לפניו את הדרך.

במסגרת היותי מדריך בקבוצת הנוער הדתיה של איגי, פנה אלי השבוע בחור צעיר, וציפה ממני לתשובה לשאלת השאלות, כפי שהיטיבה לנסח אותה רבקה אימנו- "ויתרצצו הבנים בקרבה ותאמר אם כן, למה זה אנכי?" (בראשית כה, כב)…

מה אלוקים רוצה ממני??  למה הוא ברא אותי ככה? ולאחר שכבר ברא אותי כפי שבחר, מדוע ולמה החליט לייסר אותי עם אותם פסוקים שבתורה?

על מסעות בני ישראל במדבר נאמר : "וה' הולך לפניהם יומם בעמוד ענן לנחותם הדרך, ולילה בעמוד אש להאיר להם, ללכת יומם ולילה" (שמות יג, כא) … לבחור דתי אחר בגילו של אותו פונה לרוב התחושה היא כי הדרך העולה בית אל ברורה וידועה. הוא מתכוון לסיים את חוק לימודיו וללכת לישיבה או מכינה, אחר יכיר בחורה נאה,  הם יתחתנו, והילדים יגיעו. לחברה במקרה זה יש תפקיד גדול. היא מעניקה נחמה גדולה בזה שהיא מתווה את המסלול, היא מאפשרת לך לנוח על הזרם ולוותר על הצורך המייסר לברר את דרכך שלך. שכן אחד המצוקות הגדולות של אדם עלי אדמות היא התחושה של אובדן דרך. הקושי הגדול שאין מילים לתארו של הליכה בלי כיוון, בלי מצפן, בלי עמוד ענן שמראה לך לאן.

הלוואי והייתי יכול לענות לאותו בחור צעיר את התשובה הפשוטה: על שאלות בעיני רוחניות שאל רב!

אבל ליבי ממאן. בסוגיה הנוגעת בענין כל כך מהותי ופנימי לא נפגשתי עד עתה ברב אמיץ דיו או לחילופין בעל לב, עד כי אני בוטח בו מספיק שיתן את העצה הנכונה. האם גם במצב כזה אנחנו אמורים לחפש לעצמנו הנהגה רוחנית בדמות אדם??

בספר דברים (יז, יא) הכתוב מפורש : "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל" ! לכאורה עלינו להשפיל את ראשנו, להשתיק את רגשותינו וליבנו ולעשות כדבריהם. להתחתן עם אשה וליבך בל עמך או לגזור על עצמך חיי בדידות וחוסר אהבה…

נפתחת לפנינו הדרך לקיום מלא ומכובד יותר בזכותו של יהושע בן פרחיה ממסכת אבות האומר: "עשה לך רב"!  (אבות א,ו ) זכותי לבחור את הרב שבדבריו מהדהדים דברי האמת שבליבי, ושבעזרתו אני מצליח לדלות את אותם דברי אמת.

בתקופה זו של השנה בה ממעטים בשמחה איננו בוכים על העצים והאבנים שנשרפו ואבדו, אלא על דבר מהותי הרבה יותר. "על אלה אני בוכיה עיני עיני יורדה מים כי רחק ממני מנחם משיב נפשי" (איכה א,טז) . איננו מתאבלים על הפאר והיופי החיצוניים של היכלות ירושלים אלא על אובדנו של המנהיג הראוי:

"כִּי יֵשׁ צַדִּיק, שֶׁהוּא הַיּפִי וְהַפְּאֵר וְהַחֵן שֶׁל כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ" ..מסביר רבי נחמן.."בחִינַת: "יְפֵה נוֹף מְשׂוֹשׂ כָּל הָאָרֶץ" כִּי זֶה הַצַּדִּיק הָאֲמִתִּי…הוּא הַהִדּוּר וְהַיּפִי שֶׁל כָּל הָעוֹלָם, וּכְשֶׁזֶּה הַיּפִי וְהַפְּאֵר נִתְגַּלֶּה בָּעוֹלָם דְּהַיְנוּ כְּשֶׁזֶּה הַצַדִּיק שֶׁהוּא הַיּפִי שֶׁל כָּל הָעוֹלָם, נִתְפַּרְסֵם וְנִתְגַּדֵּל בָּעוֹלָם אֲזַי נִפְתָּחִין הָעֵינַיִם שֶׁל הָעוֹלָם שֶׁכָּל מִי שֶׁנִּכְלָל בְּזֶה הַחֵן הָאֱמֶת שֶׁל זֶה הַצַּדִּיק..שֶׁמִּתְקָרֵב אֵלָיו וְנִכְלָל בּוֹ נִפְתָּחִין עֵינָיו וְיָכוֹל לִרְאוֹת…ורואה ומִסְתַּכֵּל עַל עַצְמוֹ אֵיך הוּא אוֹחֵז בְּכָל הַמִּדּוֹת" (ליקוטי מוהר"ן תנינא סז)

מסביר רבי נחמן כי המנהיג האמיתי משמש בעצם כמראה. הסיבה למצוקתו של אותו בחור שפנה אלי היא שהוא לא מצליח לראות "איך הוא אוחז בכל המידות" -מי הוא ומה בתוכו. כשדברים אלו מתבהרים ממילא הכיוון לארץ המובטחת שלך מתבהר אף הוא.

אבל אותו הצדיק אמת אגדי של ר' נחמן אבד ונעלם , ובמקומו תפסו את השלטון קולות של שקר. מראות עכורות שאינן מובילות אותך אל עצמך אלא מחוץ לך- אל הרחוב, אל אופנות ותרבויות חולפות ונורמות של קהילה אחת או של קהילה אחרת.

"כְּשֶׁיֵּשׁ זֶה הַצַּדִּיק שֶׁהוּא הָראשׁ בַּיִת אֲזַי יֵשׁ בְּחִינַת ראשׁ וְיֵשׁ בְּחִינַת בַּיִת וַאֲזַי כֻּלָּנוּ, דְּהַיְנוּ כָּל בְּנֵי הַדּוֹר כֻּלָּם בְּחִינַת בְּנֵי בַּיִת אֲבָל כְּשֶׁנִּסְתַּלֵּק וְנִתְעַלֵּם זֶה הָראשׁ שֶׁהוּא הַפְּאֵר אֲזַי אֵין בַּיִת, וּמִתְגַּלְגְּלִים בַּחוּצוֹת, חַס וְשָׁלוֹם וְעַל זֶה נֶאֱמַר: "תִּשְׁתַּפֵּכְנָה אַבְנֵי קדֶשׁ בְּראשׁ כָּל חוּצוֹת, בְּנֵי צִיּוֹן הַיְקָרִים הַמְסֻלָּאִים בַּפָּז" (איכה ד, א-ב)  דהַיְנוּ שֶׁיִּשְׂרָאֵל קְדוֹשִׁים מִתְגַּלְגְּלִים, חַס וְשָׁלוֹם, בְּראשׁ כָּל חוּצוֹת כִּי נִסְתַּלֵּק וְנִתְעַלֵּם הָראשׁ בַּיִת, דְּהַיְנוּ הַצַּדִּיק הָאֲמִתִּי" (שם)

לפי שיטת תורתו של ר' נחמן, על האדם לשים למטרת חיוו את חיפושו אחר אותו צדיק, ולמצוא אותו בפירורים ובמנות קטנות באנשים איתם נפגש במהלך חיוו , וגם בו בתוכו.

נסיים בתקוות דברי הנביא ישעיה (סא,ב-ג) : "לִקְרֹא שְׁנַת רָצוֹן לַה' וְיוֹם נָקָם לֵאלֹהֵינוּ לְנַחֵם כָּל אֲבֵלִים… לתת להם פאר תחת אפר"  – לתת להם את פאר החופש וההגשמה האמיתיים,  תחת האפר הנותר מאחורי אש הניכור.

השאר תגובה

עוד ב- דבר תורה – בעיניים שלנו ››

תגובות הגולשים

יצירת קשר מהי חברותא
  • תגובות אחרונות:


  • RSS